آفتاب

ابو مرزوق: مفاد توافق آشتی ملی هنوز اجرا نشده است

ابو مرزوق: مفاد توافق آشتی ملی هنوز اجرا نشده است

یک عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) با تاکید بر این که هنوز هیچ یک از بندهای توافق آشتی ملی به اجرا در نیامده است، گفت، دولت وفاق ملی تنها بخشی از توافقنامه آشتی امضا شده میان گروه‌های فلسطینی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موسی ابو مرزوق، عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در جریان میزگرد سیاسی که با حضور نمایندگان اتحادیه های صنفی در غزه برگزار شد، خاطر نشان کرد که پس از امضای توافقنامه آشتی و تشکیل دولت وفاق ملی، دیگر هیچ خبری از کمیته آزادی ها نیست و همین مساله زمینه ای برای بازداشت‌های افسارگسیخته سرویس های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری شده است.

ابو مرزوق با تاکید بر این که نمی توان آشتی ملی را تنها در تشکیل دولت وفاق ملی خلاصه کرد، بر لزوم تحقق آشتی ملی فراگیر تاکید کرد و گفت: در حال حاضر هیچ طرفی به بازداشت‌های سیاسی و نقض حقوق بشر در کرانه باختری اعتراضی نمی کند و هیچ اثری از ایفای نقش کمیته آزادی‌ها در عرصه داخلی فلسطین نیست.

وی درباره کارمندان دولتی نوار غزه نیز اظهار داشت که این افراد به بهترین وجه ممکن به وظایف خود عمل می کنند اما در مقابل هیچ حقوقی دریافت نمی کنند.

این رهبر برجسته جنبش حماس تاکید کرد: نوار غزه مهم‌ترین نقش را در تاریخ مساله فلسطین ایفا کرده است و خاری در گلو و چشم رژیم صهیونیستی بوده و هست و اگر طرف‌های دیگر اجازه دهند ما به راحتی می توانیم این منطقه را اداره کنیم.

وی افزود: مسئولان تشکیلات رام الله بهتر است به فکر خودشان باشند و با شهرک سازی های رژیم صهونیستی مقابله کرده و حمایت های لازم از قدس را انجام دهند و مطمئن باشند که ما می توانیم امور نوار غزه را اداره کنیم.

ابو مرزوق ضمن تاکید بر لزوم لغو تصمیمات منفی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره نوار غزه، اظهار داشت، جنبش فتح باید به دور از هر گونه خودبرتربینی با حماس رفتار کند و همگان مطمئن باشند که نوار غزه سربار کسی نیست.

وی درباره بحران موجود در گذرگاه رفح نیز تصریح کرد که حماس اهتمام زیادی به حفظ امنیت و آرامش منطقه سیناء مصر دارد و درست نیست که ملت فلسطین به خاطر ناامنی های صحرای سیناء مجازات شوند.

عضو برجسته دفتر سیاسی حماس با تاکید بر لزوم بازگشایی گذرگاه رفح، تاکید کرد که هیچ توجیهی برای تداوم بسته ماندن این گذرگاه وجود ندارد و بیش از 38 هزار فلسطینی همچنان در صف انتظار سفر به خارج از طریق گذرگاه رفح قرار دارند.

وی درباره طرح فلسطینی-عربی ارائه شده به شورای امنیت سازمان ملل اظهار داشت که این طرح از مهم‌ترین حقوق ملت فلسطین چشم پوشی کرده است و تشکیلات خودگردان حتی آمادگی امتیازدهی های بیشتر را هم دارد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، ابو مرزوق خواستار توقف اظهارات جنجالی عباس درباره گذرگاه رفح شد و گفت: عباس به اندازه کافی درباره تونل های مرزی و مسائل دیگر جنجال‌آفرینی کرده است.

وی در پایان با اشاره به مساله بازسازی غزه، گفت: تشکیلات خودگردان فلسطین مسئول تاخیر و تعلل در بازسازی خرابی های جنگ در غزه است و این مساله غیر قابل قبول است.

انتهای پیام

کد N645601

وبگردی