آفتاب

مجلس نمایندگان افغانستان طرح بودجه ۱۳۹۴ را رد کرد

مجلس نمایندگان افغانستان طرح بودجه ۱۳۹۴ را رد کرد

مجلس نمایندگان افغانستان با "اکثریت قاطع" طرح بودجه ملی سال ۱۳۹۴ را به دلیل عدم توازن و اختصاص دادن بودجه به واحدهای جدید حکومت وحدت ملی رد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، نمایندگان مجلس انتقادهای زیادی را نسبت به طرح بودجه مطرح کردند از جمله انتقادها این بود که در این طرح توسعه متوازن در مناطق مختلف کشور در نظر گرفته نشده است.

عبیدالله رامین نماینده ولایت بغلان طرح‌هایی را برشمرد که قرار بوده در زمینه ساخت جاده، نیروگاه آبی و بیمارستان در ولایت‌های مختلف در نظر گرفته شود که از این طرح حذف شده است.

موضوع دیگری که شماری از نمایندگان به آن اشاره کردند، ایجاد واحدهای جدید در حکومت وحدت ملی است که به گفته آنها، هنوز پارلمان آنها را تایید نکرده ولی در طرح بودجه به آنها بودجه اختصاص داده شده است.

نصرالله صادقی نیلی نماینده دایکندی گفت که بعد از تشکیل حکومت وحدت ملی دفتر رئیس اجرائی، شورای عالی اقتصاد و دفتر نماینده ویژه رئیس جمهوری در امور بهبود حکومتداری در شمار این واحدها است.

او گفت که براساس قانون، هر واحد جدیدی که در چهارچوب دولت تشکیل می‌شود و نیاز به بودجه دارد، باید براساس صلاحیت‌های اختصاصی پارلمان، به تایید قوه مقننه برسد، در حالی که به گفته او، حکومت وحدت ملی بدون تایید این واحدها برای آنها بودجه پیش‌بینی کرده است.

با این ایرادها مجلس نمایندگان با اکثریت قاطع طرح بودجه سال ۱۳۹۴ را رد کرد تا وزارت مالیه با رفع این ایرادها دوباره آن را به مجلس نمایندگان ارائه کند.

اختلاف نظر بین پارلمان و قوه اجرایی در افغانستان تازگی ندارد. بحث "توازن" در توسعه مناطق مختلف کشور، از موضوع‌هایی است که از سالها قبل حتی دهها سال پیش در کشور مطرح بوده است.

در سال‌های گذشته در مواردی اعضای پارلمان به دلیل آنچه که آنها عدم رعایت توازن در طرح بودجه به ویژه بودجه توسعه‌ای دست به اعتراض‌های شدید زدند.

طرح بودجه ۱۳۹۴ شامل ۴۸۵ میلیارد افغانی (۸ میلیارد دلار) می‌شود که ۶۰ درصد آن بودجه عادی/جاری و ۴۰ درصد دیگر آن بودجه توسعه‌ای است.

به گزارش کمیسیون امور مالی مجلس نمایندگان، تنها ۳۳ درصد این طرح بودجه از درآمد داخلی و بقیه از کمک‌های بین‌المللی تامین می‌شود.

کد N641208

وبگردی