آفتاب

وزیر بهداشت: دانشگاه‌های علوم پزشکی آزاد مورد بازرسی قرار می‌گیرند

وزیر بهداشت: دانشگاه‌های علوم پزشکی آزاد مورد بازرسی قرار می‌گیرند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن گلایه از نحوه توسعه آموزش عالی در کشور، تصریح کرد: توافق ما با دانشگاه آزاد بر این مبناست که تا اردیبهشت 94 همه مراکز آموزشی علوم پزشکی این دانشگاه مورد بازرسی قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان رضوی، دکترهاشمی ظهر امروز در حاشیه برگزاری سیزدهمین همایش سراسری هم‌اندیشی استادان دانشگاه کشور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: پس از این بازرسی‌ها هر جا که مراکز علمی با استانداردهای ما مغایرت داشته باشند، توقف پذیرش دانشجو در این مراکز صورت خواهد گرفت.

توقف پذیرش در مراکز آموزشی که خدمات خود را مطابق با استانداردها ارائه نکنند

وی ادامه داد: علاوه بر این مراکز آموزشی وزارت بهداشت نیز مورد بازرسی قرار خواهند گرفت. در این خصوص از جهت عدالت آموزشی ما موظف به تقویت مراکز هستیم و در آنجایی که این مراکز خدمات خود را مطابق با استانداردها ارائه نکنند پذیرش متوقف خواهد شد.

هاشمی با بیان این‌که من در دوره وزارتم مجوز جدیدی برای راه‌اندازی مرکز آموزشی نداده‌ام، گفت: این اتفاق تنها در نقاط محروم که دارای مراکز آموزش عالی سلامت هستند رخ داده است. در حقیقت برخی از دانشگاه‌های محروم رشته‌های دانشگاهی مورد نیاز خود را در اختیار ندارند به عنوان نمونه در استان همدان رشته داروسازی و در کهگیلویه و بویراحمد رشته دندان‌پزشکی ارائه نمی‌شد. این در حالی است که در بعضی استان‌ها هر کدام از این رشته‌ها در چند دانشکده تدریس می‌شود.

لزوم توقف پذیرش در برخی رشته محل‌ها

وزیر بهداشت تصریح کرد: ما در وزارتخانه کل رشته‌ محل‌ها را مورد بازنگری قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که در برخی از رشته‌ها باید پذیرش دانشجو متوقف شود. علاوه بر این برخی رشته‌ها نیز نیازمند افزایش پذیرش دانشجو هستند.

وی اضافه کرد: این تغییرات از سال تحصیلی آینده اعمال خواهد شد.

هاشمی در واکنش به گلایه برخی از واحدهای بیمارستانی دانشگاه آزاد نسبت به کاهش تعرفه‌های درمانی، تصریح کرد: ما ناچاریم برای ارائه خدمت کاربری برخی از املاک خود را به احسن تبدیل کنیم. دانشگاه آزاد نیز می‌تواند از همین روش استفاده کند. با توجه به امکاناتی که این مجموعه در اختیار دارد استفاده از این روش برای دانشگاه آزاد می‌تواند موثر باشد.

وی افزود: اگر مراکز درمانی این دانشگاه طبق تعرفه دولت عمل کنند می‌توانند تحت پوشش طرح تحول سلامت به فعالیت خود ادامه دهند. در غیر این صورت از پوشش این طرح محروم شده و دولت نیز به آنها کمک نخواهد کرد.

لزوم توجه به اعتبارات سرانه سلامت در بودجه 94

هاشمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به سفرهای زائران پیاده به مشهد و نیازهای این زوار به خدمات درمانی، اظهار کرد: متأسفانه مشهد در مقایسه با سایر استان‌ها از نظر اعتبارات سرانه سلامت سطح پایین‌تری دارد. امیدواریم نمایندگان مجلس بتوانند در بودجه 94 این وضعیت را تغییر دهند.

هاشمی با بیان این‌که مشهد از این بی‌عدالتی آسیب می‌بیند، گفت: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی مشهد موظف است علاوه بر مردم این شهر به زوار نیز خدمات رسانی کند که نهایتاً این وضعیت منجر به کمبود و یا بی کیفیت شدن خدمات خواهد شد. با این حال این کمبود بودجه هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است.

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به پیشرفت‌های طرح تحول سلامت پیگیری این مسأله را به عنوان یکی از تأکیدات مهم رئیس جمهور مطرح کرد و افزود: طبق دستورات رئیس جمهور آنچه که تاکنون به عنوان دستاورد این طرح حاصل شده نباید به جهت کمبود اعتبارات آسیب ببیند. با این حال ما تقاضاهایی داریم که آن را از مسیر خود یعنی معاونت نظارت راهبردی رئیس جمهور پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم اعتبارات سال آینده مناسب با نیازهای پیش‌بینی شده باشد.

هاشمی در ادامه سخنان خود در خصوص اولویت‌های این وزارتخانه برای اجرایی کردن سیاست‌های ابلاغی جمعیت بیان کرد: با توجه به سیاست‌های گذشته کشور وزارت بهداشت در امر پیشگیری از بارداری فعال بود اما با سیاست‌های ابلاغی جدید برنامه‌ها این وزارتخانه نیز تغییر کرده و در جهت تشویق بارداری ادامه خواهد یافت.

وزیر بهداشت ادامه داد: با این حال آمارهای مربوط به ثبت احوال از افزایش نرخ زاد و ولد هنوز خیلی امیدوارکننده نیست. اما نباید انتظار داشت که تغییر سیاست‌ها به زودی نتیجه دهد. این مسأله زمان‌بر است و امیدواریم در آینده شاهد وضعیت بهتری باشیم.

وی تأکید کرد: باید توجه داشت برخلاف امر پیشگیری وزارت بهداشت تنها دستگاه متولی در توسعه جمعیت نیست و نقش آن بسیار کم است. بقیه دستگاه‌های اجرایی و در رأس آن مجلس شورای اسلامی مهمترین ارگان‌ها به شمار می‌روند.

وی در خصوص توسعه آموزش عالی، عنوان کرد: پیش از انقلاب تنها 5 مرکز دانشجویی طب در کشور وجود داشت، این تعداد هم اکنون به 91 مرکز رسیده است.

هاشمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها یک بخش از فعالیت‌های دانشجویان علوم پزشکی به دانش اندوزی متوجه است. بخش دیگر آن کسب مهارت بوده که این مهارت در بیمارستان و مجاورت بیمار به دست می‌آید.

وی با بیان این‌که یک دانشجوی علوم پزشکی باید در دوره دانشجویی خود با انواع بیماری‌ها آشنا شود، بیان کرد: در استان‌های مجاور خراسان شهرهایی هستند که جمعیت آنها بین 40 تا 50 هزار نفر است. طبیعی است که یک دانشجو نمی‌تواند با این جمعیت کم مهارت لازم را کسب کند. طبیعتاً آسیب این نقص در آینده متوجه مردم خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان تماس‌های مردم و شکایت‌های ایشان از عدم توجه به تعرفه‌های پزشکان در طرح تحول سلامت، گفت: بسیاری از تماس‌هایی که با شماره 1690 برقرار شد ارتباطی به تعرفه‌های نداشت و اعتراضات در این خصوص محدود بود.

وی ادامه داد: تعداد پرونده‌های تشکیل شده در این مورد تنها 20 پرونده بوده است.

وی تأکید کرد: وزارت بهداشت نظارت‌های دیگری غیر از نظارت مردمی نیز در دستور کار خود دارد اما بیش از این نه به صلاح مردم است و نه اجازه داریم که نظارت بیشتری داشته باشیم.

هاشمی همچنین در مورد برخی از اعتراضات پرستاران در مشهد، بیان کرد: باید توجه داشت جامعه پرستاران یک جامعه گسترده با حدود 150 هزار پرستار است. این‌که چند نفر جمع شده‌اند و اعتراض کردند به معنای نمایندگی از این جامعه وسیع نیست. با این حال مشکلات پرستاران از مسیر وزارتخانه در حال پیگیری است.

وی با اشاره به قانون‌گرایی، التزام به آن را مهمترین وظیفه عنوان کرد و افزود: در عین حال همه باید شرایط کشور را درک کنیم. متأسفانه این تصور غلط در برخی از همکاران وجود دارد که اگر اعتباری برای طرح تحول سلامت در نظر گرفته شده است به این معنا نیست که هر کسی بخواهد بخشی از آن را به خود اختصاص دهد.

وی تأکید کرد: جهت‌گیری این اعتبارات به سمت مردم است و هدف آن کاهش پرداخت هزینه‌های درمان از جیب مردم خواهد بود. برنامه‌های ما نیز در مسیر ارتقای کیفیت و کاهش بار مالی هزینه‌های درمان برای مردم حرکت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: نباید به مسائل یک‌طرفه نگاه کرد. در این میان نیز عده‌ای اصرار دارند گروه‌های مختلف اجتماعی را مقابل هم قرار دهند که این مسأله نه به صلاح خودشان و نه به صلاح جامعه پزشکی و پرستاری است. گاهی اوقات نیز انگیزه‌های غیرصنفی در این میان مطرح می‌شود.

نیازمشهد حداقل به دو تا سه بیمارستان 800 تا 1000 تختخوابی

هاشمی در خصوص سوال یکی از خبرنگاران در مورد واگذاری بیمارستان قائم، خاطرنشان کرد: در این خصوص تاکنون اقدامی جدی صورت نگرفته است. در مشهد ما از این بابت نسبت به سایر شهرها عقب هستیم. دولت نیز منابعی ندارد که بخواهد در جهت گسترش خدمات درمانی در مشهد از آن استفاده کند.

وی با اشاره به راهکارهای حل مشکل کمبود مراکز درمانی، تصریح کرد: یکی از راه‌ها این است که مایملک حوزه بهداشت و درمان به نحو احسن استفاده شود. ما در شورای شهر و آستان قدس رضوی نیز صحبت‌هایی داشته‌ایم که بتوانیم برخی از املاک را در این جهت تغییر وضعیت دهیم.

وی ادامه داد: مشهد حداقل به دو تا سه بیمارستان 800 تا 1000 تختخوابی نیاز دارد.

وی تصریح کرد: بیمارستان‌های فعلی این شهر نیز فرسوده بوده و فاصله بیمارستان قائم و امام رضا (ع) هم از همدیگر بسیار کم است و در صورت بروز بحران ارائه خدمت دشوار خواهد بود.

وی با تأکید بر این‌که باید برای مشهد اندیشه‌ای اساسی صورت گیرد، گفت: البته تاکنون اقداماتی در این خصوص صورت گرفته و برخی نیز متأسفانه حاشیه‌هایی ایجاد کردند. با این حال نمی‌توان گفت که این اقدامات نتیجه قابل توجهی داشته است.

وی با اشاره به مسأله حاشیه شهر مشهد و پیگیری حل آن در هیأت دولت، اظهار کرد: در حال حاضر به دنبال ساماندهی این مسأله هستیم و در این راستا برای هر گروه 12 هزار و 500 نفره چهار کارشناس سلامت قرار است ارائه شود. به نظرمی‌رسد که بتوان برای مسأله حاشیه شهر مشهد و ساماندهی آن قول‌هایی برای چند ماه آینده داد.

به گزارش ایسنا، در حاشیه این مراسم یکی از دانشجویان پرستاری نیز با اظهار شکایت خود پاسخگویی وزیر بهداشت را خواستار شد که وی نیز در واکنش به این اعتراض، اظهار کرد: همیشه پرستاران این‌طور فکر می‌کنند که با مخاطرات بیشتری روبرو هستند اما ما باید خود را با خودمان مقایسه کنیم. یک خبرنگار هم شغل سختی دارد.

وی ادامه داد: همچنین پرستاران باید وضعیت فعلی خود را با یک سال قبل مقایسه کنند. آن زمانی که حقوق پرستاران تا یک سال و نیم به تعویق افتاده بود.

هاشمی همچنین در حاشیه این مراسم اقدام به معاینه چند تن از شهروندان مشهد پرداخت.

انتهای پیام

کد N635587

وبگردی