آفتاب
رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

بودجه دستگاه قضایی متناسب با انتظارات این قوه نیست

بودجه دستگاه قضایی متناسب با انتظارات این قوه نیست

رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: رییس قوه قضائیه پیگیر افزایش بودجه نهادهای قضایی است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناصر سراج در جلسه شورای عالی قضایی استان کردستان با بیان اینکه «انتظارات زیادی از قوه قضائیه وجود دارد» گفت: قوه قضائیه از نظر امکانات، بودجه و نیرو در شرایطی نیست که پاسخگوی همه انتظارات باشد، ولی تلاش می‌کند به وظایف خود عمل کند. امسال شاهدیم مثلاً بودجه پزشکی قانونی نه‌تنها افزایش پیدا نکرده بلکه با کاهش نیز روبرو بود.

وی ادامه داد: آیت‌الله آملی‌لاریجانی پیگیر موضوع افزایش بودجه نهادهای قضایی است. البته امسال دولت هم از نظر مالی با مشکل مواجه است. قبلاً بودجه دولت از طریق فروش نفت تأمین می‌شد، ولی الان قیمت نفت زیر 60 دلار است که پول آن را هم پرداخت نمی‌کنند؛ بنابراین دولت باید از طریق مالیات ارتزاق کند، ولی در آن حوزه هم کسانی که در حقیقت باید مالیات بدهند، از آن فرار می‌کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه فرار مالیاتی بسیار زیاد است. در حالیکه در کشورهای توسعه‌یافته اکثر هزینه‌های کشور به‌صورت مالیات تأمین می‌شود و فروش نفت در صندوق‌های ارزی ذخیره می‌شود. معمولاً صندوق‌های آنان انباشته از پول است، اما در ایران به‌محض اینکه پولی به صندوق ذخیره ارزی می‌آید از آن خارج می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگر گفت: در خصوص کمبود قضات تا آخر برنامه پنجم اجازه استخدام 800 نفر را دادند که البته آیت‌الله آملی لاریجانی امسال مجوز استخدام هزار نفر را گرفتند.

وی همچنین درباره سفرهای استانی آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: رئیس قوه قضائیه تلاش دارد به استان‌های محروم سفر کند. ایشان بیشتر وقتشان را برای شناسایی مناطق محروم می‌گذارند. ایشان در مدیریت بسیار دقیق هستند. آیت‌الله آملی لاریجانی هرچند در امر قضا دخالت نمی‌کند، اما بسیار دقیق و جزئی‌نگر هستند.

وی در پایان با تاکید بر برگزاری مرتب جلسات شورای قضایی استان گفت: اگر جلسات شورای قضایی استان به‌صورت مرتب و ماهیانه برگزار شود و تبادل اطلاعات صورت گیرد، می‌توان قوه قضائیه در استان حرف نخست را بزند. اما اگر متفرق باشد، دیگر نمی‌توانید آن‌چنان‌که باید مؤثر باشید.

انتهای پیام

کد N633303

وبگردی