آفتاب

هشدار درباره آغاز دور جدیدی از خشونت‌ و قحطی در سودان جنوبی

هشدار درباره آغاز دور جدیدی از خشونت‌ و قحطی در سودان جنوبی

در حالی که یک سال از آغاز خشونت‌های گسترده در سودان جنوبی می‌گذرد، درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و شورشیان در این کشور همچنان ادامه دارد و سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی می‌گویند که کمک‌های بین‌المللی برای جلوگیری از قحطی گسترده در سودان جنوبی ضروری است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سربازان دولت سودان جنوبی و شبه‌نظامیان مسلح مخالف درگیری‌های شدیدی در ایالت "نیل علیا" آغاز کرده‌اند و این نشانه‌ بازگشت خشونت‌های گسترده به سودان جنوبی است.

دسامبر سال گذشته درگیری‌ میان سربازان وابسته به سالواکر، رییس جمهوری سودان جنوبی و گروهی از شبه‌نظامیان وفادار به ریک مشار، معاون سابق وی بالا گرفت. از آن زمان تاکنون بیش از یک و نیم میلیون تن از مردم سودان جنوبی در پی این درگیری‌ها از خانه خود آواره شده‌اند و بسیاری از خانواده‌ها را از پرداختن به کشاورزی بازداشته که این موضوع سودان جنوبی را در خطر قحطی گسترده قرار داده است.

جامعه امدادرسانان بین‌المللی نسبت به قحطی گسترده در سودان جنوبی اظهار نگرانی کرده و چندی پیش ارسال کمک‌های غذایی سازمان برنامه جهانی غذا از قحطی در این کشور جلوگیری کرد اما گروه‌های امدادرسان هشدار می‌دهند در صورت تداوم درگیری‌ها ممکن است قحطی بار دیگر در سال 2015 به سودان جنوبی بازگردد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز امروز (یکشنبه)اعلام کرد: نگرانی‌های بین‌المللی درباره سودان جنوبی در حال کمرنگ شدن است و ممکن است این کشور تبدیل به یک کشور فراموش شده دیگر بشود.

فرانتس روچنستاین، رییس بخش سودان جنوبی در کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد: تمرکزها در ماه‌های اخیر از وضعیت سودان جنوبی منحرف شده است اما وضعیت در این کشور همچنان جدی است و سودان جنوبی احتیاجات فراوانی دارد.

وی افزود: مردمی که در درگیری‌های این کشور گرفتار شده‌اند، نباید فراموش شوند. طی یک سال گذشته دو طرف درگیر در سودان جنوبی چندین توافق صلح امضا کرده‌اند اما هیچ‌کدام از آنها نتوانسته جنگ در این کشور غنی از نفت را متوقف کند.

دو طرف درگیری بعضا خشونت‌های وحشیانه‌ای مرتکب شده‌اند از جمله به کشتار بیماران مسن در بیمارستان‌ها و کشتار صدها غیرنظامی در پایتخت پرداخته‌اند.

کشور سودان جنوبی در سال 2011 طی یک همه پرسی از سودان جدا شد.

انتهای پیام

کد N627937

وبگردی