آفتاب
یک استاد حوزه و و دانشگاه تشریح کرد

چرا به مساجد در روی زمین خانه‌های خدا می‌گویند

چرا به مساجد در روی زمین خانه‌های خدا می‌گویند

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن گفت:‌ از مسجد باید به عنوان یک سنگر دانشی و نظامی بهره ببریم. در زمان پیامبر (ص) اصلی‌ترین مکان برای مشورت و گردهمایی‌ها مسجد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم سراج در گفت‌و‌گو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «در روایات اسلامی آمده که آنهایی که به تعمیر مسجد می‌پردازند دوست خدا هستند» اظهار کرد: مراد از این روایت فقط تعمیر داخلی نیست بلکه بخش مهمی از تعمیر مسجد،‌ تعمیر معنوی آن است. علاوه بر مسائل ظاهری مسجد باید به مسائل عبادی آن نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم. در مسجد پرورش مسائل عبادی و خداشناسی بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: از مسجد باید به عنوان یک سنگر دانشی و نظامی بهره ببریم. در زمان پیامبر (ص) اصلی‌ترین مکان برای مشورت و گردهمایی‌ها مسجد بود در حال حاضر هم اگر بسیج در کنار مسجد مستقر شده به دلیل همین نگاه پیامبر (ص) به مسجد است. ما باید علاوه بر تعمیر ظاهری به تعمیر معنوی مسجد نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن در ادامه با بیان این‌که «در قیامت سه گروه از ما انسان‌ها شکایت می‌کنند» گفت: اولین شکایت قرآنی است که در طاقچه‌ها مانده و کسی آن را تلاوت نکرده است. دوم عالمی است که در شهر باشد و مردم از او بهره نبرند و سوم مسجدی است که در جایی باشد و مردم برای نماز و عبادت و سایر مسائل از آن استفاده نکنند.

سراج گفت: پیامبر (ص) در حدیثی می‌فرمایند هر کس به سوی مسجدی می‌رود برای هر قدمی که بر می‌دارد خدای متعال یک گناه از گناهان او محو و یک درجه به درجه او اضافه می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به سخنی از امام علی (ع) درباره فضایل معنوی حضور در مسجد تاکید کرد: حضرت در حدیثی می‌فرمایند: من از اینکه در مسجد باشم خوشحال‌ترم تا در بهشت باشم. به دلیل آنکه وقتی من در بهشت حضور دارم خودم راضی و خوشنودم ولی با حضور در مسجد خداوند از من رضایت دارد.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن در ادامه با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) که وقتی از ایشان می‌پرسند چرا به مسجد می‌گویند خانه‌های خدا؟ تصریح کرد: حضرت فرمودند این تشبیه و کنایه است. خدا نیازی به خانه ندارد. مسجد را به عنوان خانه خود بر روی زمین معرفی کرد چرا که پاکترین مکان‌ها برای ارتباط با خدا مساجد هستند و اگر می‌خواهیم به خدا نزدیک شویم بهتر است در این مکان مقدس حضور داشته باشیم.

سراج در پایان گفت: امام حسن (ع) در حدیثی در خصوص اهمیت حضور در مسجد می‌فرمایند: کسی که در مسجد رفت و آمد همیشگی داشته باشد این حضور هشت فایده برای او دارد. اول اینکه دانشش افزایش می‌یابد. دوم دوستان خوب و مومن پیدا می‌کند، سوم از علم و دانش جدید بهره‌مند می‌شود، چهارم رحمتی که از سوی خدا انتظار آن را می‌کشد نصیبش می‌شود،‌ پنجم کلماتی را می‌شنود که سبب هدایت او می‌شود، ششم کلماتی که می‌شنود سبب می‌شود به سمت گناه نرود،‌ هفتم حضور در این مکان مقدس به دلیل قداست این مکان سبب ترک گناه می‌شود و هشتم باعث می‌شود که ترس از خدای متعال در دلش به وجود بیاید.

انتهای پیام

کد N626291

وبگردی