آفتاب

صفوی «ژئوپلیتیک جهان اسلام» را تشریح کرد

صفوی «ژئوپلیتیک جهان اسلام» را تشریح کرد

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران در در هفتمین جلسه مجمع عمومی این انجمن «ژئوپلیتیک جهان اسلام» را تشریح کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) سرلشگر سیدیحیی رحیم‌صفوی گفت: از آن‌جا که در آستانه اربعین هستیم مقدمه من درباره اربعین است. هم اکنون بیش از بیست میلیون زائر به سمت کربلا در حرکت‌اند که از این مقدار بیش از یک میلیون و سیصدهزار نفر از ایران رفته‌اند. آیا تاکنون راجع به ژئوپلیتیک جهان اسلام یا ژئوپلیتیک تشیع فکر کرده‌اید؟ اگر سرزمین جزء لاینفک جغرافیاست، اگر قدرت و سیاست را جزیی از اجزا ژئوپلیتیک بدانیم، انتخاب سرزمین کربلا و قدرت عشق که مافوق همه چیز است و سیاست امام حسین (ع) و این استراتژی و قدرت عشق که توام با قدرت و دانایی است را چگونه می توان تفسیر کرد؟

وی افزود: امام (ره) فرمودند را ه قدس از کربلا می گذرد. شما چگونه این مفهوم را در مفاهیم ژئوپلیتیک تفسیر کنید؟ شما که اهل علم هستید، سیاست و جغرافیا را می دانید، محور ایران، عراق و سوریه، لبنان و فلسطین اشغالی چه مفهومی دارد؟

وی در ادامه با اشاره به عملکرد این انجمن گفت: دو سال قبل در چنین روزی شما اعضای محترم هیئت مدیره‌ای را انتخاب کردید. هیئت مدیره‌ای که دلسوز بودند، منسجم بودند، بی توقع بودند، کارآمد بودند و طی این دو سال این انجمن پیشرفت‌های خوبی داشته است.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران افزود: در دو سال پی در پی ما رتبه ممتاز را از وزارت علوم دریافت کردیم که یکی از موفقیت‌های انجمن بود. برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های متعدد و این‌که اعضای انجمن، اساتید و اعضا هیئت مدیره انجمن در تدوین برنامه ششم کشور سال 1395 تا سال 1399 به طور خاص در آمایش سرزمینی یک مشارکت جدی در سازمان برنامه و بودجه دارند ، این نشان می‌دهد که انجمن کارایی مناسبی دارد.

وی افزود: علوم جغرافیایی ظرفیت‌های بالائی دارد. امیدواریم از ظرفیت علوم جغرافیایی و سایر علوم بتوانیم در خدمت مردم و کشور عزیزمان ایران و درخدمت به بشریت و برطرف کردن نابسامانی‌های سرزمینی مان و اداره بهتر مردم استفاده کنیم و مدیریت سرزمین و مدیریت منابع انسانی را، برای پیشرفت مادی و معنوی و علمی بکار ببریم و کشورمان را به آن جایگاهی که شایسته این ملت است، به جایگاه اول در منطقه جنوب غرب آسیا برسانیم.

وی ادامه داد: آرزوی ما این است که بتوانیم این انجمن را هم از نظر علمی و هم از نظر این‌که نقشی را در برنامه پیشرفت کشور داشته باشد به کار گیریم. امیدواریم در دوره جدید از ظرفیت شما بزرگواران بتوان با فکر و با هماهنگی سازمان برنامه بودجه استفاده کنیم. یک آرزوی دیگری که جناب آقای دکتر حافظ نیا و بنده داریم این است که برای فارغ التحصلان علوم جغرافیایی جایگاه و ردیف حقوقی و استخدامی تخصیص داده شود.

در ادامه این برنامه گزارش مالی یکسال گذشته انجمن توسط سرین خانی‌ها و گزارش عملکرد انجمن توسط مراد کاویانی‌راد دبیر انجمن ارائه شد.

وی در ادامه عملکرد دو ساله ششمین دوره هیئت مدیره انجمن ژئوپلیتیک ایران را تشریح کرد و گفت: انجمن ژئوپلیتیک ایران در ششمین دوره خود اقدام به برگزاری دو همایش موضوعی با عنوان‌های همایش ملی جغرافیای انتخابات و همایش ملی ژئوپلیتیک جنوب غرب آسیا ، مسائل ، تحولات و چشم‌انداز نموده است.

وی افزود: از دیگر اقدامات ششمین دوره این انجمن برگزاری دومین دوره انتخاب برترین آثار علمی در جغرافیای سیاسی و برگزاری نشست‌های علمی و سخنرانی‌ها با موضوعات نشست تخصصی مهاجرین و اتباع بیگانه، نشست علمی ژئوپلیتیک و مرزهای سیاسی و نشست علمی روز ملی خلیج فارس و همچنین سخنرانی علمی سیاست خارجی و توسعه در ایران، نشست علمی چشم‌انداز تحولات سوریه و برگزاری سایر نشست‌های علمی می‌باشد که به طور خاص برگزاری یازده نشست علمی و سخنرانی و برگزاری هفت دوره آموزش را در این‌خصوص می‌توان اشاره کرد.

وی افزود: از دیگر اقدامات ششمین دوره انجن ژئوپلیتیک ، انعقاد تفاهم‌نامه‌ های همکاری و انتشار فصلنامه بین‌المللی ژئوپلیتیک و برگزاری کارگاه‌های آموزشی می‌باشد.

وی ادامه داد: انجمن ژئوپلیتیک ایران به پاس خدمات ارزنده در اشاعه و تعمیق دانش جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک طی دو سال گذشته با اخذ 5/ 878 امتیاز از کمیسیون انجمن‌های علمی ایران، حائز رتبه ممتاز شده است.

در ادامه این برنامه رومینا بازرس انجمن به ارائه گزارش پرداخت و در پایان انتخاب اعضای هیأت مدیره و بازرسان انجمن انجام شد و سیدیحیی صفوی، یدالله کریمی پور، هادی اعظمی، نسرین خانی‌ها، یوسف زین العابدین به عنوان اعضای هفتمین دوره هیأت مدیره و مراد کاویانی راد و هادی زرقانی بعنوان بازرسان انجمن توسط اعضاء انتخاب شدند.

انتهای پیام

کد N625964

وبگردی