آفتاب

روسیه: از اصلاح شورای امنیت استقبال می‌کنیم

روسیه: از اصلاح شورای امنیت استقبال می‌کنیم

معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو از تمامی سناریوهای اصلاح شورای امنیت سازمان ملل که طبق آن منافع تمامی کشورهای عضو حفظ شود و از نظر آنها قابل قبول باشد، استقبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپاتنیک، گنادی گاتیلف، معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) در مصاحبه‌ با روزنامه «روسی اسکایا کازتا» گفت: ما در حال بررسی دو دستورالعمل مهم درباره اصلاح احتمالی شورای امنیت هستیم. اول آنکه، گروهی از کشورها خواستار افزایش تعداد اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت هستند و دوم «اتحاد برای گروه متفق» بدان معنا که تنها تعداد اعضای غیردائم شورای امنیت افزایش یابد.

با این حال این مقام افزود: اصلی‌ترین مانع برای افزایش تعداد اعضا عدم توافق در داخل گروه‌بندی‌های منطقه‌ای است. مساله مهم برای ما این است که از تمامی مناطق به ویژه کشورهای در حال توسعه به طور مناسب و برابر در داخل سازمان ملل نماینده داشته باشند.

ژاپن، آلمان، برزیل و هند از «گروه 4» هریک به دنبال کرسی دائم در شورای امنیت هستند که این مساله حق وتو با خود به همراه دارد. رقبای منطقه‌ای آنها موسوم به «اتحاد برای گروه متفق» تحت رهبری ایتالیا در عوض پیشنهاد کرده‌اند که تعداد کرسی کشورهای غیردائم افزایش یافته و ساختار پنج قدرت اصلی دست نخورده باقی بماند.

رای دو سوم از اعضای مجمع عمومی و تاییدیه دو سوم از اعضای شورای امنیت از جمله اعضای دائم شورای برای تصویب قطعنامه توسعه شورای امنیت لازم است.

انتهای پیام

کد N621759

وبگردی