آفتاب
گزارش ماهانه از سوریه؛

امدادرسانی صلیب سرخ در طول خط مقدم در حمص ادامه دارد

امدادرسانی صلیب سرخ در طول خط مقدم در حمص ادامه دارد

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با همکاری جمعیت هلال احمر سوریه از خطوط مقدم درگیری، آب، غذا، مراقبت‌های درمانی و دیگر کمک‌های اضطراری را به دست تعداد بیشتری از غیرنظامیان رساند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در ژنو، درگیری مسلحانه در سوریه همچنان ادامه داشته و بر زندگی میلیون‌ها غیرنظامی در سطح کشور اثر می‌گذارد. در ماه نوامبر، کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ غذای لازم برای 542 هزار نفر را که از ماه‌های گذشته بیشتر بود، تأمین کرد. این سازمان همچنین از خط مقدم عبور کرد تا برای غیرنظامیان نیازمند، آب پاک و خدمات مراقبت‌های درمانی تدارک ببیند.

علاوه بر این کمیته در رابطه با مسائل بشردوستانه به مذاکره با طرف‌های مختلف از جمله در جریان بازدید "پیتر مائورر" رئیس سازمان از دمشق ادامه داد. مائورر در طول بازدید خود از 12 تا 14 نوامبر (21 تا 23 آبان)، اولویت‌های بشردوستانه را از جمله مسائل مربوط به دسترسی میدانی، با مقامات کلیدی سوری، مدیریت هلال احمر سوریه و دیگران در میان گذاشت. رئیس سازمان همچنین با خانواده‌ها بی‌خانمان شده به دلیل جنگ دیدار کرد و از فعالیت‌های مشترک کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر سوریه، هم در مناطق تحت کنترل دولت و هم تحت کنترل مخالفان در بَرزه در شمال دمشق، بازدید کرد.

وی در برزه گفت: هیچ منطقه و یا جمعیتی در سوریه نیست که تحت تأثیر پیامدهای جنگ قرار نگرفته باشد. تلاش زیادی هم برای ادامه‌ روند مصالحه در جریان است. با این حال، نیازها با سرعت بالایی در حال رشد هستند و در نتیجه لازم است که ما دسترسی بهتری به مردمان بیشتری در هر نقطه از کشور داشته باشیم.

بر این اساس مائورر در زمان حضور خود در دمشق باز هم از تمامی طرف‌های درگیر خواست تا به الزاماتی که بر اساس حقوق بین‌المللی بشردوستانه به عهده دارند احترام گذارده و در تمامی زمان‌ها غیرنظامیان را محفوظ و مصون دارند و نیز روند تدارک ایمن کمک‌های بشردوستانه‌ بی‌طرف، بی‌غرض و مستقلی مانند کمک‌های درمانی به کسانی که تحت تأثیر مستقیم نبردها هستند را تسهیل کنند.

در برزه، یکی از انبارهای هلال احمر سوریه که در خط مقدم نبرد در محله‌‌های عش‌الورور و البلد قرار دارد به تازگی توسط کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ بازسازی شد تا بتوان در آن غذا و دیگر اقلام ضروری را نگهداری کرد. در همین حال کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در حال بهسازی و تجهیز درمانگاه المرابنی است تا بتواند به زودی خدمات مراقبت درمانی لازم را به 400 بیمار در روز ارائه دهد. در حالی که این درمانگاه در منطقه‌ تحت کنترل نیروهای مخالف در برزه است، کارکنان آن بدون توجه به وابستگی و جهت‌گیری سیاسی افراد، به بیماران و مجروحان کمک‌ خواهند کرد.

در روز 25 نوامبر، مهندسان کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ و داوطلبان هلال احمر سوریه منابع لازم برای تصفیه‌ آب را به مناطق تحت کنترل مخالفان در الرستن و تلبیسه در حمص تحویل دادند. با تحویل این محموله، شهرداری خواهد توانست همچنان آب پاک مورد نیاز برای 70هزار نفر را فراهم کند. در یک عملیات دیگر در طول خط مقدم که در روز اول نوامبر در محله‌ تحت کنترل مخالفان به نام الواعر در حمص انجام شد نیز کارکنان درمانی کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر سوریه منابع کافی برای درمان 700 بیمار دیالیزی را تأمین کردند.

سوریه محل انجام بزرگترین عملیات کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ بر حسب هزینه است که بودجه‌ سالیانه‌ای بالغ بر 139 میلیون فرانک سوئیس را به خود اختصاص داده است. بیش از 285 نفر از کارکنان کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در دفاتر خود در دمشق، حلب و طرطوس مستقر بوده و در سراسر کشور، همکاری نزدیکی با هلال احمر سوریه دارند. کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ به شهروندان سوری که به دلیل درگیری‌ مجبور شده‌اند به اردن، لبنان و عراق فرار کنند نیز کمک می‌ کند.

کد N621464

وبگردی