آفتاب

جایزه "هانا آرنت" به دو عضو گروه موسیقی دختران روسیه

جایزه "هانا آرنت" به دو عضو گروه موسیقی دختران روسیه

جایزه "هانا آرنت" به دو عضو گروه موسیقی دختران روسیه رسید که با اجرای ترانه‌ای در کلیسا، پوتین را هجو کرده بودند. هم‌زمان رئیس جمهور روسیه می‌گوید رسانه‌های غربی اخبار شرق اوکراین را با نیات سیاسی دیکته شده‌ دولتی سانسور می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) جایزه هانا آرنت در سال ۲۰۱۴ به دو عضو گروه موسیقی دختران روسیه به خاطر "مقاومت‌شان در برابر اقتدارگرایی سیاسی" داده شد. بنیاد هاینریش بل و شهر برمن آلمان از سال ۱۹۹۵ جایزه هانا آرنت را به عنوان تمجید، به شخصی اهدا می‌کنند که در مقابل خودکامگی ایستاده باشد.

نادژدا تولوکونیکووا و ماریا آلیوخینا همراه با نویسنده اوکراینی یوری آندروشوویچ این جایزه ۱۰ هزار یورویی را دریافت خواهند کرد. این نویسنده به عنوان یکی از مهم‌ترین صداهای جنبش دموکراسی‌خواهی در اوکراین شناخته می‌شود.

نادژدا و ماریا در سال ۲۰۱۲ مراسم نیایش در کلیسای جامع مسکو را با خواندن ترانه‌ای هزل علیه پوتین به هم زدند. آوازخوانی آنها دو هفته پس از انتخاب پوتین به ریاست جمهوری صورت گرفت. این دو در کلیسا خوانده بودند: «ای مادر مقدس، پوتین رو دک کن بره!»

آنها در ماه اوت همین سال به اتهام اوباشگری به دو سال زندان محکوم شدند اما دسامبر سال ۲۰۱۳ با عفو عمومی از زندان بیرون آمدند.

حکم دادگاه اعضای این گروه با واکنش‌های جهانی روبه‌رو شد. سازمان عفو بین‌الملل از جمله رای دادگاه را "تکان‌دهنده، ناعادلانه، با انگیزه‌های سیاسی و ضربه‌ای شدید علیه آزادی بیان و عقیده" خواند.

به گزارش دویچه وله، هم‌زمان رئیس جمهور روسیه در دیدار با شورای حقوق بشر کرملین گفت: «رسانه‌های جمعی غربی در پوشش دادن خبرهای شرق اوکراین، نیتی سیاسی را برآورده می‌کنند.»

پوتین گفت که اخبار شرق اوکراین یک‌طرفه و مغرضانه پوشش داده می‌شوند. او این را نیز کتمان نکرد که گزارش‌های یک‌سویه و جهت‌دار در فضای رسانه‌ای روسیه نیز وجود دارند.

پوتین در دیدار یاد شده تاکید کرد که مقامات قضایی روسیه نباید از قوانین برای فشار سیاسی به دگراندیشان یا فعالان اقتصادی سوءاستفاده کنند. او اتهام پیگرد همجنسگرایان در روسیه را رد کرد و گفت آنها حقوق خود را دارند اما «یک جامعه سنتی، خانواده و ملت سالم انتخاب همگی ماست.»

پوتین یک روز پیش‌تر در سخنرانی ملی سالیانه خود خواستار آن شده بود که آزادی‌های بیشتری به شهروندان داده شود و صاحبکاران نیز فرصت‌های اقتصادی لازم را بیابند.

انتهای پیام

کد N614526

وبگردی