آفتاب

اسد: اگر حمایت‌های قطر، ترکیه و غرب از تروریست‌ها نبود شرایط کنونی سوریه فرق داشت

اسد: اگر حمایت‌های قطر، ترکیه و غرب از تروریست‌ها نبود شرایط کنونی سوریه فرق داشت

رئیس‌جمهوری سوریه تاکید کرد که اگر حمایت‌های مالی و سیاسی و لجستیکی قطر، ترکیه و غرب از تروریست‌ها نبود الان شرایط در سوریه به نحو دیگری پیش می‌رفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه در گفت‌وگو با روزنامه ژورنال دو دیمانش فرانسه درخصوص آخرین تحولات سوریه و جنگ در این کشور سخن گفت.

متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است:

دو دیمانش : آقای رئیس‌جمهور بعد از گذشت سه سال از جنگ و آنچه که در حال حاضر در سوریه می‌گذرد آیا شما از اینکه امور را به صورت دیگری اداره نکردید پشیمان نیستید؟

اسد: از روزهای نخست شاهد به شهادت رسیدن نیروهای ارتش و پلیس بودیم. ما از همان روزهای نخست با تروریست‌ها روبه‌رو بودیم. درست است که تظاهرات‌هایی در کشور برگزار می‌شد اما تعداد آنها زیاد نبود و ما گزینه‌ای جز دفاع از مردممان در برابر تروریست‌ها نداشتیم. نمی‌توان گفت که پشیمان هستیم چراکه از همان روزهای نخست با تروریست‌ها مبارزه کردیم اما این به آن معنا نیست که هیچ خطایی در اقدامات ما صورت نگرفته است اگر در آن زمان قطر به تروریست‌ها پول نمی‌داد و اگر ترکیه از آنها حمایت لجستیکی نمی‌کرد و اگر غرب از تروریست‌ها حمایت سیاسی نمی‌کرد مسائل به صورت دیگری پیش می‌رفت. اگر از ملتمان دفاع نمی‌کردیم نمی‌توانستیم پایداری کنیم.

دودیمانش: ارتش شما به دلیل استفاده بیش از حد از خشونت درجریان این جنگ سرزنش می‌شود، چرا شما غیرنظامیان را مورد هدف قرار می‌دهید؟

اسد: زمانی که یک تروریست با سلاح به شما حمله می‌کند شما چگونه از خود و ملتتان دفاع می‌کنید؟ از طریق مذاکره؟ ارتش سوریه زمانی از سلاح استفاده می‌کند که طرف مقابل نیز ازسلاح استفاده کند. ما نمی‌توانیم غیرنظامیان را مورد هدف قرار دهیم. دلیلی ندارد این کار را بکنیم و چنانچه غیرنظامیان را بکشیم در واقع ملت سوریه را کشته‌ایم. ما با تروریست‌ها مبارزه می‌کنیم و با کشورهایی که علیه ما و در حمایت از تروریست‌ها وارد عمل می‌شوند چگونه توانستیم چهار سال مقاومت کنیم.

دودیمانش: تصاویر ماهواره‌ای دو شهر حمص و حماه نشان می‌دهد که این شهرها به صورت کامل ویران شده‌اند. سازمان ملل که سوریه نیز عضو آن است از کشته شدن 190 هزار تن در جریان این جنگ خبر می‌دهد، آیا تمام ساکنان این مناطق تروریست بوده‌اند؟

اسد: نخست باید بگویم که آمار سازمان ملل باید با دقت بررسی شود. منابع این آمار چیست؟ آماری که در حال حاضر در جهان و رسانه‌ها اعلام می‌شود مبالغه‌آمیز و نادرست است دوم آنکه تصاویر این خرابی‌ها تنها در ماهواره نیست بلکه به چشم خود نیز می‌توان آنها را دید اما زمانی که تروریست‌ها به یک منطقه می‌روند و آن را اشغال می‌کنند ارتش باید منطقه را آزاد کند و درگیری‌هایی رخ می‌دهد طبیعی است که ویرانی‌هایی نیز صورت بگیرد اما در بیشتر موارد زمانی که تروریست‌ها وارد یک منطقه می‌شوند شهروندان از آنجا فرار می‌کنند. در واقع تعداد زیادی از قربانیان را کسانی تشکیل می‌دهند که موافق نظام هستند و تعداد زیادی از آنها به دنبال انفجار تروریست‌ها کشته شدند. محال است که یک کشور غیرنظامیان را مورد هدف قرار دهد.

ادامه دارد

کد N612648

وبگردی