آفتاب

آلمان تشکیل یک سیستم هشدار اولیه میان روسیه و ناتو را خواستار شد

آلمان تشکیل یک سیستم هشدار اولیه میان روسیه و ناتو را خواستار شد

آلمان از ناتو خواست تا یک سیستم هشدار اولیه با روسیه تشکیل دهد تا از هرگونه افزایش رویدادهای نظامی و از کنترل خارج شدن آنها جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، در پی الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و این ادعاها که روسیه از جدایی‌طلبان شرق اوکراین حمایت می‌کند، روابط ناتو با مسکو به پایین‌ترین حد خود از زمان جنگ سرد رسیده است.

ناتو و روسیه مانورهای نظامی خود را افزایش داده‌اند و کارشناسان می‌گویند، گشت‌زنی‌های دریایی و هوایی بیشتر از حالت عادی روسیه در اطراف اروپا خطر رخ دادن یک رویداد یا درگیری را افزایش داده است.

از آنجایی که ناتو همکاری خود با روسیه را به حالت تعلیق درآورده، فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان گفت، احتمال بسیار کمی برای هر دو طرف در مورد تبادل اطلاعات درخصوص مانورها و گشت‌زنی‌های هوایی وجود دارد.

وی در نشست وزرای امور خارجه ناتو به خبرنگاران گفت: فکر می‌کنم ما ملزم هستیم تا از این مساله که یک درگیری از کنترل خارج شده و به یک درگیری شدید نظامی منجر شود، جلوگیری کنیم. ما به کانال‌های ارتباطی مطمئنی نیاز داریم تا صحت یا کذب بودن برخی گزارش‌ها را کنترل کند.

از زمان الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه، سفرای ناتو و مسکو تنها دو بار با یکدیگر دیدار کرده‌اند. یکی از دیپلمات‌ها، کشورهای اندکی همچون فرانسه، آلمان و ایتالیا از پیشنهاد استفاده از شورای روسیه- ناتو به عنوان مکانیزمی برای اجتناب از افزایش درگیری‌ها حمایت کرده‌اند.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو گفت: بن بست میان روسیه و غرب درخصوص اوکراین احتمالا تا مدت طولانی ادامه خواهد یافت.

وی در کنفرانس خبری افزود: این تغییراتی که مشاهده کرده‌ایم احتمالا مساله‌ای است که در مدت‌زمان کوتاه به حالت عادی بازنخواهد گشت. ناتو به دنبال رویارویی با روسیه نیست و ناتو یک جنگ سرد جدید نمی‌خواهد. اما نمی‌توانیم در مورد اصولی که امنیت و صلح اروپا سال‌های متمادی بر روی آن استوار بوده، سازش کنیم.

رابرت فیکو، نخست‌وزیر اسلوواکی نیز گفت، احتمال بسیاری وجود دارد که بحران میان روسیه و اوکراین به درگیری بزرگی تبدیل شود که تنها شامل این دو کشور نباشد. احتمال یک درگیری نظامی 70 درصد است. من در حال حاضر درباره یک درگیری نظامی بزرگ صحبت می‌کنم نه درگیری میان روسیه و اوکراین. ناتو بارها اعلام کرده قصد مداخله در اوکراین را که یکی از اعضای این ائتلاف نیست، ندارد اما متحدان شرق اروپایی خود را که از اهداف و نیت‌های روسیه نگران بودند، تقویت کرده است.

انتهای پیام

کد N610912

وبگردی