آفتاب
گزارش از نشریات؛

مولوی احمد سلامی: عملکرد گروه‌های تکفیری ضداسلامی است

مولوی احمد سلامی: عملکرد گروه‌های تکفیری ضداسلامی است

یک عالم اهل سنت زاهدان گفت: عملکرد داعش اسلامی نیست و همه مسلمین اعم از شیعه و سنی و همه مراجع و مراکز علمی باید‌‌ همان موضعی را که در قبال جریانات غیراسلامی دارند، در برابر این جریان هم داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مولوی علی احمد سلامی، از علمای اهل سنت حوزه علمیه زاهدان، در مصاحبه کوتاهی با شماره سوم مجله «عصر اندیشه» تصریح می‌کند که عملکرد داعش اسلامی نیست و همه مسلمین اعم از شیعه و سنی و همه مراجع و مراکز علمی باید‌‌ همان موضعی را که در قبال جریانات غیراسلامی دارند، در برابر این جریان هم داشته باشند.

سلامی که فارغ التحصیل اقتصاد از دانشگاه کراچی است در مورد نظر علمای اهل سنت درباره گروه‌های تکفیری می‌گوید: «یک تحلیل این است که این‌ها می‌خواهند جلوی نفوذ ایران و اخوان المسلمین را در منطقه بگیرند و به همین دلیل هم وارد عمل شده‌اند. کشورهایی که با ایران و با جریان اخوان المسلمین هماهنگی ندارند، مورد حمایت این‌ها نیستند.»

این عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه «این جریانات از دید کل علمای اهل سنت، ضد اسلامی هستند» تأکید می‌کند: «تصور نمی‌کنم داعش بتواند در حوزه‌های علمیه صاحب عقبه شود و یا از آن‌ها پشتیبانی دریافت کند.»

مولوی سلامی درباره نسبت غرب با گروه موسوم به داعش معتقد است: «رهبران آن، هم از لحاظ دینی و هم از لحاظ دانشگاهی تحصیل کرده هستند و عده‌ای از مسلمانان کشورهای غربی و اروپایی نیز با آن‌ها همراهی می‌کنند. آنان اسلام را مطالعه کرده و سپس وارد کشورهای اسلامی شده‌اند تا اسلام را با عملکرد مسلمانان تطبیق دهند و خیلی خوب می‌دانند اسلامی که توسط داعش و گروه‌های تکفیری دیگر ارائه می‌شود، با عمل مسلمانان تطبیق ندارد.»

وی در مورد ادعای خلافت رهبران داعش می‌افزاید: «گر چه ادعای خلافت و امارت اسلامی دارند، اما عملکردشان منطبق بر موازین اسلامی نیست، زیرا مردم را سر می‌برند یا به مردمی که در مصاف با این‌ها نیستند، حمله می‌کنند و آن‌ها را می‌کشند. در تاریخ اسلام در زمان خود پیامبر و پس از آن در دوره خلفا همواره توصیه شده که حتی در جنگ با کفار هم به مساجد و اماکان دینی و پیرزن و پیرمرد‌ها تعرض نشود، ولی داعش تمام این کار‌ها را انجام می‌دهد. کارهای داعش با موازین اسلامی جور در نمی‌آید و با این همه ادعای اسلام هم دارد. داعش بیشتر یک جریان سیاسی است تا یک جریان مذهبی.»

این عالم اهل سنت درباره گروه‌های تکفیری معتقد است: «آن‌ها از قبل مترصد بودند زمینه‌ای فراهم شود تا به سرزمین‌های اسلامی وارد شوند. حالا هم کشورهای غربی به آن‌ها وعده داده‌اند که شما این کار‌ها را در کشورهای ما انجام ندهید و بروید در کشورهای اسلامی این کار‌ها را بکنید و ما به شما کمک می‌کنیم. از طرف دیگر احساسات مسلمانان، زمینه را برای ورود این‌ها آماده کرده است. آن‌ها از قبل تصمیم داشته و برنامه ریزی و طراحی کرده بودند و حالا زمینه فراهم شده است.»

 

*مصاحبه فوق الذکر در صفحات ۷۲ و ۷۳ از شماره سوم مجله «عصر اندیشه» با عنوان «خلافت خلاف سنت» منتشر شده است.

کد N610496

وبگردی