آفتاب

زاکانی: با پرهیز از نگاه بخشی باید مسیر وحدت را پیمود

زاکانی: با پرهیز از نگاه بخشی باید مسیر وحدت را پیمود

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به «تفاهم و همدلی اصولگرایان برای وحدت» ابراز امیدواری کرد که «این وحدت بر محور اصول باشد»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خوزستان علیرضا زاکانی دربخشی از سخنانش در نشستی با حضور اصحاب رسانه در اهواز در پاسخ به خبرنگاری درباره وحدت اصولگرایان افزود: اگرچه جناح های رقیب به دنبال آن هستند که بخشی از اصولگراها را به خود منتسب کنند اما این امر محقق نمی‌شود؛ البته هوشیاری در بطن اصولگرایی نیز مهم است و باید از نگاه بخشی پرهیز کرد و مسیر وحدت را پیمود.

وی یادآور شد: اصولگراها تجربه بزرگی را از انتخابات‌های گذشته بدست آوردند، مبنی بر آن‌که هرگاه بر اساس مصالح و منافع ملت جمع شدند و به فکر انقلاب اسلامی بودند و از خودگذشتگی کردند، توانستند محملی برای خدمت به مردم پیدا کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری با اشاره به اظهارات علی مطهری از وی خواست که دقت بیشتری داشته باشد.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی درباره اصلاح‌طلبان نیز ابراز عقیده کرد: آن‌ها تلاش خود را معطوف به گره‌گشایی اقتصادی از طریق خارج از کشور کردند که به این وسیله آن را امتیازی برای خود در داخل کشور قرار دهند و عقبه اجتماعی فراهم کنند. همچنین آن‌ها علاقه‌مند هستند که بخشی از اصولگرایان را که در انتخابات ریاست جمهوری به آقای روحانی رأی دادند، به خود مرتبط کنند و بتوانند از ظرفیت آن‌ها استفاده کنند و از طرفی تلاش‌شان آن بود که تفرقه‌ای را در جناح مقابل خود ایجاد کنند اما اکنون متوجه شدند که ناموفق بودند.

وی هم‌چنین با بیان این اعتقاد که «احمدی‌نژاد در صورت هرگونه فعالیت سیاسی برای انتخابات آینده موفقیتی به دست نخواهد آورد.» افزود: اقدامات نادرست احمدی‌نژاد به پای اصولگراها نوشته شد و کارهای خوب او برای مردم به دست فراموشی سپرده شد و برخی از ظرفیت‌های وی به سوی جناح مقابل اصولگرایان سوق داده شد. او در زمان انتخابات شعار اصولگرایی می‌داد اما پس از آن هیچگاه جریان اصولگرایان را دنبال نکرد و معتقدم نباید به احمدی‌نژاد پرداخت.

وی گفت: برداشت اشتباه آقای مطهری آن است که فتنه را دارای دو پایه شامل افشای نکات نادرستی که احمدی‌نژاد در صدا و سیما بیان کرد و اعتراضات نادرست دوم خردادی‌ها خاصه موسوی و کروبی می‌داند، اما این‌گونه نیست. فتنه یک امر جهانی و دسیسه نظام سلطه بر علیه نظام اسلامی بود و اگر کسی آن را به این حد تنزل دهد نمیداند فتنه چیست؟ هیچ عنصر انقلابی کار اشتباه احمدی‌نژاد را تأیید نمی‌کند اما این اشتباه به ابعاد فتنه مربوط نمی‌شود.

زاکانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت آب کارون نیز گفت: ادای دین مردم خوزستان به انقلاب اسلامی و اسلام باعث شد که دیگر استان‌ها هم از آن الگوبرداری کنند و ادای دین انجام دهند. نباید کارون و زاینده‌رود را در بحث کلان و ملی مقابل هم قرار داد، این امر باید مدیریت شود و به اقتضای شرایط اصلاح ذهنیت صورت گیرد. نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی باید ید واحد شوند و در کنار آن استانداری و شوارها نیز به آن‌ها بپیوندند. جایگاه مردم خوزستان و آن‌چه که مشاهده می‌شود با یکدیگر هم‌خوانی ندارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره روند انتخاب وزیر علوم تحقیقات و فناوری، اظهار کرد: ممکن است نگاهی را که ما از فتنه داریم آقای روحانی نداشته باشد و ابعاد گسترده فتنه بر علیه ملت را قبول نکرده باشد؛ لذا ممکن است که به عناصری که فتنه را ایجاد کردند، به دیده اغماض نگاه کنند. بحث ما قانون و مصالح نظام است؛ بر اساس پیشینه و سوابق فرهادی و همچنین صحبت منطقی میان وی و نمایندگان، مجلس به او رأی بالا داد که این نشانگر خواسته‌ کمک‌رسانی نمایندگان به دولت بوده است؛ همان‌گونه که مجلس اقدام مطلوب دولت پیرامون نظام سلامت را همراهی می‌کند، بر این اساس نگاه مجلس فرقه‌ای و جناحی نیست که البته این نگاهی باطل است و مجلس به دنبال تقویت دولت در جهت خدمت‌رسانی به مردم است.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره مذاکرات هسته‌ای و ادعاها و زیاده‌خواهی‌هایی که از سوی غربی‌ها مطرح می‌شود، با بیان این‌که «موضوع عدم شفافیت نیست»، ابراز عقیده کرد: آمریکایی‌ها مسئله هسته‌ای را دستاویزی در برابر ایران می‌دانند و آن را رها نمی‌کنند و البته این منطقی است که ما به دشمنان‌مان بدبین باشیم. آینده مذاکرات همین مسیری است که تا به امروز پیش آمده و بیش از این برای ما نخواهد بود. این مسیر با بهانه‌جویی‌های آمریکایی‌ها همراه بوده است و آن‌ها به هیچ چیز غیر از محرومیت ما از حوزه فناوری هسته‌ای بسنده نمی کنند و اصرار بیش از حد آن‌ها برای دست‌کشی ما از منافع ملی است.

این نماینده مجلس ادامه‌داد: همه تلاش ما کمک به تیم مذاکره کننده است؛ برای آن‌که این توافق با رعایت شرایط منطقی و منافع ملی لحاظ شود. آن‌ها به دنبال آن هستند که سطح غنی‌سازی ایران محدود شده و برای همیشه نیازمند باقی بمانیم. هیچ عقل سلیمی این را نمی پذیرد. اما آرزومندیم با رعایت منافع ملی و مصالح ایران اسلامی و مردم توافق صورت گیرد که اگر این اتفاق رخ ندهد طبق فرمایشات مطرح شده باید بازشناسی دشمن و آمریکا صورت گیرد و برای مسئولان معلوم شود که گره مشکلات در داخل کشور به وسیله اقتصاد مقاومتی باز می‌شود.

وی گفت: در صورت عدم توافق در مسئله هسته‌ای حتما آمریکا بیشتر ضرر می‌کند؛ چراکه به‌شدت به دنبال آن است که این حق طبیعی را از ما بگیرد و برای این منظور سعی دارد القاء کند که مشکلات اقتصادی به تحریم وابسته و تحریم به مسئله هسته‌ای مربوط است و مسئله هسته‌ای به سوء تفاهم میان ما و آمریکا بازمی‌گردد. اما اگر همه تمرکز مسئولان در اقتصاد مقاومتی باشد، مشکلات برطرف خواهد شد. اصل این موضوع باید با اراده دولت، مجلس و همه مردم برطرف شود. اما برای جهانیان در نهایت معلوم خواهد شد که ایران اهل گفت‌وگو، منطق و مفاهمه است و البته در صورت عدم توافق راه برای توسعه تعامل ما با دیگر کشورها هموارتر خواهد شد.

انتهای پیام

کد N609961

وبگردی