آفتاب
معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان:

بروسلوز، بیماری عفونی فرهنگی است

بروسلوز، بیماری عفونی فرهنگی است

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان اظهارکرد: بروسلوز، یک بیمار عفونی فرهنگی است.

محمدباقر حاج‎کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه زنجان، گفت: بیماری تب مالت (بروسلوز) از بیماری‎های مشترک انسان و دام است که متأسفانه در زنجان و استان‎های همجوار غرب کشور شیوع یافته و آلودگی انسانی ناشی از آن بالا است.

وی ادامه داد: این بیماری، بیماری عفونی فرهنگی است، چرا که باید در زمینه فرهنگ آن کار شود.

وی گفت: این بیماری از طریق دام و فرآورده‎های دامی نظیر شیرخام، سرشیر، پنیرهای محلی و از طریق دام به انسان منتقل می‌شود.

حاج‌کاظمی افزود: در برخی از روستاها که کانون این بیماری است، مشکل اساسی در خصوص فرهنگی است، چرا که دامداران ما به دلیل اینکه بیماری هیچ علائمی نشان نمی‌دهد همکاری نمی‎کنند و همین باعث گسترش بیماری در سطح بیشتری می‌شود.

وی عنوان کرد: زنگ خطری در خصوص مصرف شیرخام وجود دارد که در این حوزه یک گام بهداشتی به عقب برداشته‎ایم، چرا که شیرهای عرضه غیراستاندارد می‎تواند منبع مهمی برای بروز تب مالت باشد.

این مسوول خاطرنشان کرد: درست است که با جوشاندن درست شیر باکتری‎های ایجاد کننده بیماری از بین می‌روند، اما با این وجود در روند انتقال شیر و جوشاندن آن استفاده از ظروف متفاوت و آلوده‌شدن ظروف و افراد باعث ایجاد آلودگی و بروز بیماری می‌شود.

وی ادامه داد: این بیماری در انسان دارای علائم وسیعی است که از جمله آن می‎توان به درگیر کردن بخش‎های قلبی و مفصلی اشاره کرد.

حاج‌کاظمی همچنین افزود: این بیماری در دام علائمی ندارد و همین موضوع باعث می‌شود که برخی اوقات دامپروران همکاری نکنند. اگر دام یا گوسفند ماده‎ای به این بیماری مبتلا شود موارد ایجاد کننده بیماری بلافاصله از غده شیری دفع می‌شود و باعث انتقال بیماری به سایر دام‎ها و همین طور فرآورده‎های آن باعث انتقال بیماری به انسان می‌شود.

وی با بیان اینکه سقط جنین دام همچنین باعث گسترش بیماری است، افزود: در ترشحات زایمانی و بندناف دام به تعداد میلیاردها از باکتری ایجاد بیماری موجود است که حتی می‎تواند از راه تنفس وارد بدن افراد شود و از طریق زخم‎ها، خراش‌ها و همین طور ناخن از مکانی به مکان دیگر منتقل شود که در این خصوص انتظار می‌رود جنین سقط شده سوزانده و اگر امکان آن نبود دفن شود.

انتهای پیام

کد N608909

وبگردی