آفتاب
با اشاره به نزدیک شدن به زمان ارائه لایحه بودجه

مصری: مجلس شرایط کشور و دولت را درک می‌کند

مصری: مجلس شرایط کشور و دولت را درک می‌کند

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت می‌تواند با توجه به عدم ثبات قیمت نفت دو سناریو برای بودجه 94 در نظر بگیرد.

عبدالرضا مصری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، با اشاره به فرا رسیدن زمان تدوین لایحه بودجه 94، اظهار کرد: یکی از مهمترین نکات بودجه سال قبل این بود که دولت با وجود این‌که تازه روی کار آمده بود، بودجه 93 را سر وقت به مجلس تحویل داد و و به تبع مجلس هم در زمان مقرر به آن رسیدگی کرد. همین امر باعث شد از ابتدای سال تکلیف همه دستگاه‌ها روشن باشد. امیدواریم دولت بودجه سال 94 را نیز به موقع تقدیم کند و البته شکی هم نداریم که دولت این کار را انجام می دهد.

وی واقعی بودن اعداد و ارقام در بودجه سال 93 را از دیگر ویژگی‌های مثبت آن دانست و گفت: تلاش شد کسری بودجه خصوصا در بخش اعتبارات عمرانی ایجاد نشود. امیدواریم این مهم امسال نیز مد نظر دولت قرار گیرد. دولت امسال برای این‌که اعداد و ارقام را واقعی ببیند کار سختی در پیش دارد؛ زیرا سال قبل شاهد بودیم بودجه‌ای که بر اساس نفت بشکه‌ای 100 دلار بسته شده بود محقق نشد و احتمالا دولت در این بخش با کسری بودجه مواجه شود.

وی مهمترین چالش بودجه سال 94 را قیمت در نظر گرفته شده برای هر بشکه نفت دانست و یادآوری کرد: دولت باید به دقت تعیین کند که چه مقدار نفت و با چه مبلغی خواهد فروخت و بر اساس آن بودجه 94 را تعیین کند. تصور بر این بود که تا پایان مهر و یا آبان قیمت نفت تعیین تکلیف شود و بازار به ثبات برسد، اما تاکنون این کار انجام نشده و اگر به همین دلیل در تقدیم لایحه بودجه تاخیری ایجاد شود، خرده‌ای بر دولت وارد نیست.

این نماینده مجلس گفت: دولت حتی می‌تواند برای بودجه 94 دو سناریو تعیین کند؛ بودجه اول بر اساس تحقق نفت بشکه‌ای 100 دلار و بودجه دوم برای شرایطی باشد که قیمت پیش‌بینی شده برای نفت محقق نشود. اگر این کار انجام نشود ممکن است به دلیل عدم تحقق درآمدهای نفتی دولت در سال 94 با کسری بودجه مواجه شود. هزینه‌های جاری دولت فراوان است و دولت مجبور می‌شود این کسری را از اعتبارات عمرانی جبران کند.

وی تصریح کرد: راهکار دیگری که برای عدم تحقق درآمد نفتی و ممانعت از کسری بودجه 94 وجود دارد این است که در بودجه 94 وضعیت سهام عدالت تعیین تکلیف شود. چنانچه خرید و فروش سهام عدالت آزاد شود از این محل بین 30 تا 37 هزار میلیارد تومان بودجه به دست می‌آید که برای ترمیم کسری بودجه حاصل از عدم تحقق درآمد نفتی مناسب است. در هر صورت مجلس شرایط کشور و دولت را درک می‌کند و چنانچه دولت برای تعیین تکلیف بهای نفت بودجه را با تاخیر ارائه دهد، مشکلی نیست.

وی در ادامه به اولویت‌هایی که باید در بودجه 94 مد نظر قرار گیرد اشاره و خاطرنشان کرد: مهمترین الزام بودجه 94 این است که بر اساس زیرساخت های اقتصاد مقاومتی بسته شود. دولت باید از دادن قول و قرارهای غیرواقعی در بودجه خودداری کند و واقعیت‌ها را به مردم بگوید که بعد دچار مشکل نشود.

مصری در ادامه با انتقاد از روندی که در توزیع اعتبارات عمرانی بودجه 93 در نظر گرفته شده بود، اولویت تامین اعتبار برای پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی را بالا دانست و تاکید کرد: نباید این کار در بودجه 94 تکرار شود. اگر برای مثال قرار است 30 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی برای کل کشور داشته باشیم، باید این بودجه به مساوات بین 31 استان کشور تقسیم شود. در خود استان‌ها باید اولویت‌بندی صورت گیرد که پروژه‌هایی که پیشرفت بالاتری دارند و تا پایان سال می‌توانند افتتاح شوند در اولویت باشند و پروژه جدیدی آغاز نشود.

وی گفت: این منطقی نیست که پروژه ای با 90 درصد پیشرفت فیزیکی بخوابد و به پروژه‌های دیگر اعتبار بدهیم، اما لازم است این کار در داخل استان‌ها صورت گیرد و بودجه عمرانی اصلی بین همه استان‌ها یکسان تقسیم شود.

وی درباره وضعیت بودجه کرمانشاه نیز اظهار کرد: اگرچه عدد و رقم اعتبارات آن‌قدر نیست که رایزنی تاثیر بسزایی داشته باشد، اما لازم است مسئولین ارشد استان و نمایندگان با همکاری هم برای بخش‌هایی که در اولویت هستند اعتبار بیشتری بگیرند و در این خصوص چانه‌زنی کنند.

این نماینده مجلس مهار آب‌های مرزی را مهمترین اولویت‌های کرمانشاه دانست و افزود: برای این بخش بودجه جدا و مناسبی در نظر گرفته شده است. اولویت های بعدی ما راه آهن و بعد قطار شهری است و پروژه آناهیتا نیز به جاهای خوبی رسیده که بودجه جدا دارد.

انتهای پیام

کد N608799

وبگردی