آفتاب
جورابلو:

اضافه شدن رشته رودوزي سنتي سنگسر به رشته هاي صنايع دستي كشور

اضافه شدن رشته رودوزي سنتي سنگسر به رشته هاي صنايع دستي كشور

مهدیشهر - سرپرست اداره ميراث‌ فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان مهديشهر از اضافه شدن رشته رودوزي سنتي سنگسر به ليست رشته‌هاي مصوب صنايع دستي كشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، همايون جورابلو صبح یکشنبه در نشستی با خبرنگاران در محل سرپرست اداره ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان مهديشهر اظهار داشت: با پيگيري‌هاي كارشناسان اين اداره، هنر رودوزي سنتي سنگسر به عنوان يك رشته مجزا در رديف رشته‌هاي صنايع دستي كشور قرار گرفت.

وي با بيان اينكه هنر سوزن‌دوزی در ایل سنگسری با نام شماره‌دوزی شناخته می‌شود، گفت: ویژگی و وجه تمایز شماره‌دوزی سنگسری با سایر انواع شماره‌دوزی‌های مشابه در نقاط مختلف ایران و جهان، نقش مايه‌هاي آن است.

سرپرست اداره ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان مهديشهر افزود: نقش مایه‌های به کار گرفته شده در این هنر در سنگسر، منحصر به منطقه و ایل بوده و در نقاط دیگر دیده نمی‌شود.

جورابلو گفت: بيشتر این نقش مایه‌ها برگرفته از المان‌های فرهنگی و باستانی در ادوار مختلف تاریخی ایران است که نزد ایل‌وندان سنگسری دارای اهمیت زیادی بوده و به عبارتی برگرفته از باورهایی است که در آئین‌های کهن مورد تقدیس مردم بوده است.

وي افزود: بسیاری از این موتیف‌ها (نقش مايه‌ها) مربوط به آئین مهرپرستی، مزدیسنا، زرتشتی و اسلام است و بخش دیگر نقش‌مایه‌ها نيز متاثر از طبیعت و اقلیمی است که ایل‌وندان سنگسری در طول بخشی از سال در آنجا بسر برده و ناخودآگاه از هنر چشم‌نواز آن تاثیر پذیرفته‌اند.

سرپرست اداره ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان مهديشهر با بيان اينكه سوزن‌دوزی سنگسری کاری آسان و جالب است که برای تزیین لباس و همچنین تزئین لوازم منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: اين هنر دستي در گذشته بر روی لباس، روپشتی، روبالشی بیشتر مورد استفاده بوده اما امروزه علاوه بر مصارف قبلی بصورت تابلو، رومیزی، تزیین کیف و کفش و تل سَر نیز کاربرد دارد.

جورابلو با بيان اينكه هنر سوزن دوزی هنر ایجاد نقش بر روی پارچه های ساده و تک رنگ است، افزود: به این کار و هنر در زبان سنگسری ساختة ژئنی و به هنرمندش ساختة ژئن می‌گویند.

وي در خاتمه گفت: علاقمندان به فراگيري اين رشته مي‌توانند براي ثبت نام به اداره میراث مهدیشهر مراجعه و در کلاس‌های آموزشی شرکت كنند.

کد N605789

وبگردی