آفتاب

سخنان اولاند در جمع سران کشورهای فرانسوی زبان

سخنان اولاند در جمع سران کشورهای فرانسوی زبان

رئیس جمهوری فرانسه نسبت به تلاش رهبران آفریقایی برای یافتن راهی برای ادامه حضور در قدرت هشدار داد.

رئیس جمهوری فرانسه نسبت به تلاش رهبران آفریقایی برای یافتن راهی برای ادامه حضور در قدرت هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در جمع سران کشورهای فرانسوی زبان در سنگال، اقدام مردم بورکینافاسو و تظاهرات‌های اخیر آن‌ها را که موجب عزل رئیس جمهور پس از 30 سال شد، ستود. بلز کامپائوره، رئیس جمهوری سابق بورکینافاسو به دنبال آن بود تا با تغییراتی در قانون یک دوره دیگر قدرت را در دست داشته باشد.

اولاند گفت: آنچه مردم بورکینافاسو انجام دادند باید هشدار برای کسانی باشد که می‌خواهند همچنان در قدرت باشند حتی برخلاف قانون اساسی. بسیاری از کشورهای آفریقایی محدودیت دو دوره را در قانون اساسی خود لحاظ کرده‌اند اما رهبران آن‌ها همواره تلاش می‌کنند تا راه‌هایی را برای تمدید حکومتشان بیابند و برخی نیز موفق می‌شوند.

عده‌ای از این رهبران در نشست فرانسوی زبانان (فرانکوفونی) حضور داشتند که از آن جمله پل بیا، رئیس جمهور کامرون بود که از 1982 قدرت را در دست دارد. وی در سال 2008 قانونگذاران را مجبور کرد تا محدودیت دو دوره را از قانون اساسی حذف کنند؛ به رغم اعتراضات خشونت بار وی موفق شد بیش از دو دوره حکومت کند.

رهبر دیگری که سخنان اولاند شامل حال وی می‌شد، فائوره گناسینگبه، رئیس جمهوری توگو بود که طبق نظر وی محدودیت دو دوره در سال 2002 از قانون اساسی توگو حذف شد.

در ادامه رئیس جمهوری فرانسه هشدار داد که چنانچه رهبران آفریقایی تلاش کنند که با تغییر قانون اساسی به حکومت خود ادامه دهند، سازمان بین‌المللی فرانکوفونی در طرف مردم و حمایت از قانون خواهد بود.

اولاند تاکید کرد: در جایی که به قانون اساسی بی‌احترامی شود آزادی پایمال شود و محدودیت دوران حکومتداری نقض شود، من به مردم آن کشورها قول می‌دهم که این نهاد همواره پشتیبان آن‌ها خواهد بود.

انتهای پیام

کد N604842

وبگردی