آفتاب

لتونی: اقدامات روسیه در آبخازیا تهدیدی علیه امنیت منطقه‌ است

لتونی: اقدامات روسیه در آبخازیا تهدیدی علیه امنیت منطقه‌ است

رییس جمهور لتونی امروز چهارشنبه اظهار داشت: توافق تعمیق همکاری میان روسیه و منطقه جدایی طلب آبخازیای گرجستان امنیت و ثبات منطقه‌ای را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، آندریس برزینس، رییس جمهور لتونی در جریان سفر به شهر تفلیس پایتخت گرجستان، اظهار داشت که برای همسایگان روسیه حیاتی است تا به دنبال راه‌هایی باشند تا در کنار روسیه در صلح زندگی کنند.

معاهده شراکت راهبردی که روز دوشنبه میان روسیه و جدایی طلبان آبخازیا امضا شد یک فضای امنیتی و دفاعی مشترک را درنظر گرفته و تصریح کرده که روسیه از مرز جمهوری آبخازیا با گرجستان حفاظت خواهد کرد.

برزینس در کنفرانس خبری با گئورگی مارگولاشویلی، رییس جمهور گرجستان اظهار داشت: من تصور می‌کنم که این معاهده تاثیری منفی بر امنیت و ثبات در منطقه خواهد داشت.

روسیه و گرجستان در سال 2008 بر سر اقدامات جدایی طلبانه مناطق آبخازیا و اوستیای جنوبی با یکدیگر درگیر شدند. مسکو این دو منطقه را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخته است. توافق‌نامه روز دوشنبه همچنین مورد انتقاد ناتو و اتحادیه اروپا هم قرارگرفت. این دو نهاد به بن بستی دیپلماتیک با مسکو بر سر بحران اوکراین دچار شده‌اند. گرجستان هشدار داده که مسکو آماده است تا جمهوری آبخازیا را هم همچوم منطقه کریمه اوکراین به خاک خود ملحق کند.

لتونی نیز همچون گرجستان یکی از جمهوری‌های شوروی سابق است که نگران اقدامات مسکو است. دولت لتونی رویکردی سرسختانه در مقابل اقدامات روسیه در اوکراین اتخاذ کرده است. با این حال برزینس با تاکید بر لزوم در پیش گرفتن احتیاط گفت: ما هیچ راه دیگری نداریم به جز اینکه دنبال راهی برای با ثبات کردن روابط‌مان با همسایگان‌مان از جمله روسیه باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ما بیشترین تلاش‌مان را خواهیم کرد تا در این روابط ثبات ایجاد کنیم و روابطی صلح ‌آمیز، بلندمدت و با ثبات داشته باشیم.

انتهای پیام

کد N600461

وبگردی