آفتاب
پورابراهیمی در گفتگو با مهر:

دولت کمترین استفاده را از درآمدهای غیرنفتی کرده است

دولت کمترین استفاده را از درآمدهای غیرنفتی کرده است

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بررسی چالش‌های بودجه 93 عدم تدوین آئین نامه اجرایی احکام غیربودجه‌ای مانند فاینانس‌ها را از چالش‌های بودجه امسال دانست و گفت: سال آینده الزامات اجرای تبصره هدفمندی را به نحوی افزایش خواهیم داد که دولت وادار به حمایت از تولید و حذف افراد ثروتمند از دریافت یارانه نقدی شود.

محمدرضا پورابراهیمی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر، در خصوص تخلفات و چالش های بودجه سال 93 گفت: در دنیا 70 درصد درآمدهای بودجه هزینه عمران می‌شود و 30 درصد به بودجه جاری اختصاص می‌یابد که این نسبت در کشور ما برعکس است و درصد بیشتر درآمدهای بودجه به هزینه های جاری و پرداخت حقوق و مزایای کارمندان اختصاص می‌یابد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: 70 تا 80 درصد درآمدهای بودجه کشور از درآمدهای نفتی حاصل می‌شود، در حالی که دنیا از درآمد مالیاتی و واگذاری‌ها استفاده می‌کند.

وی افزود: برای ایجاد تحول در ساختار بودجه کشور باید هم منابع بودجه اصلاح شود و هم مصارف بودجه یعنی سهم مالیات‌ها در درآمدها بالا رفته و سهم نفت کاهش یابد. در بخش مصارف هم باید جابجایی در بخش عمران و جاری انجام شود.

پورابراهیمی با اشاره به تلاش‌های کمیسیون تلفیق برای استفاده از ظرفیت های غیربودجه‌ای در تدوین بودجه سال 93 گفت: به عنوان مثال وزارت آموزش و پرورش به شدت به منابع بودجه‌ای نیاز دارد که از طریق تغییر کاربری مدارس می‌تواند این مشکل را حل کند، اما قانون بودجه به این وزارتخانه این اجازه را نداده است.

نماینده مردم کرمان با اشاره به موقعیت‌های تجاری بسیاری از مدارس آموزش و پرورش تصریح کرد: این وزارتخانه 60 کیلومتر موقعیت تجاری دارد که می‌تواند با تغییر کاربری آن میلیاردها تومان درآمد داشته باشد و مشکلات مالی خود را برطرف کند.

وی همچنین کاهش مصرف انرژی و استفاده از منابع حاصل از آن برای سرمایه گذاری در کشاورزی و تولید را یکی از ظرفیت‌های غیربودجه ای خواند و گفت: ده ها برابر ظرفیت بودجه، ظرفیت غیربودجه‌ای در احکام بودجه وجود دارد که متاسفانه دولت کمترین استفاده را از این ظرفیت غیربودجه ای کرده است.

پورابراهیمی فاینانس و تهاتر را از ظرفیت‌های غیربودجه‌ای احکام بودجه خواند و گفت: از استانداران و مدیران اجرایی علت عدم استفاده از ظرفیت‌های غیربودجه ای را جویا شدیم و آنها اعلام کردند که تاکنون آئین نامه اجرایی این بندهای بودجه ابلاغ نشده است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: 8 ماه از ابلاغ بودجه به دولت می‌گذرد و عدم تدوین آئین‌نامه اجرایی بودجه تخلف بزرگی است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تغییر سالانه نرخ مالیات، قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و بسیاری از اعداد ثابت بودجه به صورت سالانه را یکی از چالش‌های بودجه خواند و گفت: در هیچ جای دنیا این اعداد ثابت، سالانه تغییر نمی کند زیرا این امر مغایر با سرمایه گذاری است.

وی با اشاره به عدم اجرای تبصره هدفمندی در قانون بودجه سال 93 گفت: بر اساس قانون بودجه سال 93 دولت باید تنها به افراد نیازمند یارانه پرداخت می‌کرد، اما این امر محقق نشد و حذف دهک‌های بالا از دریافت یارانه نقدی صورت نگرفت.

پورابراهیمی با اشاره به کسری 5 تا 7 هزار میلیارد تومانی دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها عنوان کرد: در سال 94 الزامات دولت برای اجرای بندهای مربوط به هدفمندی را به نحوی افزایش خواهیم داد که دولت وادار به حمایت از تولید و پرداخت یارانه نقدی تنها به افراد نیازمند شود.

کد N592431

وبگردی