آفتاب
امیر موسوی در همایش عملیات آزادسازی سوسنگرد

دفاع مقدس خواستگاه اصلی مدیریت جهادی است/ مثلت سه گانه موثر در آزادسازی سوسنگرد

دفاع مقدس خواستگاه اصلی مدیریت جهادی است/ مثلت سه گانه موثر در آزادسازی سوسنگرد

امیر سرتیپ موسوی گفت: مدیریت جهادی یکی از ریشه های اصلی دفاع مقدس بود.

جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در سومین همایش عملیات آزادسازی سوسنگرد که در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش برگزار شد گفت: یکی از برکت‌های برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی زنده شدن روح تحقیق و پژوهش درباره موضوع آزادسازی سوسنگرد است که تاکنون از دل این کنکاش‌ها و جستجوها مسائل بسیار مفید به دست آمده که شاید اگر این حرکت ها شروع نمی شد این نکات مناسب هم استخراج نمی‌شدند.

امیر عبدالرحیم موسوی افزود: در همایش اخیر از حدود 60 مقاله‌ای که تاکنون مطالعه کردم بدون اغراق از هر کدام یک نکته بسیار ناب و جالب درآوردم که به برخی از آنها اشاره می کنم.

وی در توضیح نکته اول گفت: نکته اول رفع محکومیت از جنگ کلاسیک است که از دل این پژوهش‌ها  بدست می آید. عملیات سوسنگرد عملیاتی کلاسیک و کاملا موفق بود.

امیر سرتیپ موسوی ادامه داد: البته عملیات‌های ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین و... هم کلاسیک بودند و نمی‌توان تعریف عملیاتی و سلیقه‌ای جدید از جنگ کلاسیک ارائه داد.

وی تصریح کرد: فرماندهی و مدیریت جنگ ترکیبی از علم و هنر است که خود هنر بخشی ذاتی و بخشی اکتسابی است. اگر کسی بخواهد منکر علمی بودن جنگ شود بیش از نیمی از جنگ را منکر شده است.

جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: خلاقیت، ابتکار، نوآوری، منعطف بودن هم بخشی از جنگ است و منافاتی با علم جنگ ندارد.

امیر موسوی در توضیح دستاورد دوم این همایش و مقالات ارائه شده در آن گفت: مسئله دوم رفع مظلومیت از سال‌های اول جنگ است.

وی افزود: در سال اول جنگ عملیات‌های بزرگی از سوی نیروهای هوایی و دریایی انجام شد که هر کدام یک کتاب قطوری از پیروزی ها و حماسه ها هستند و تاثیرگذار در روند پیروزی جنگ.

امیر سرتیپ موسوی ادامه داد: بیش از 150 عملیات در سال اول جنگ انجام شد که از مجموع آنها تعداد بی شماری با توجه به هدف عملیات صد در صد موفقیت داشته است.

جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: چه آنها که سال اول را موفق و چه آنها که ناموفق می دانند آزادسازی سوسنگرد را یک موفقیت بزرگ در دفاع مقدس ذکر می کنند.

امیر سرتیپ موسوی با طرح سوالی مبنی بر اینکه چرا یک جریان فکری می‌خواهد حماسه ها و پیروزی‌های بزرگ سال اول جنگ را نادیده بگیرد گفت: به نظر من این ادعا نه منطقی است، نه مستدل و نه از نظر تاریخی و حماسی درست.

وی افزود: حضرت آقا در دیدار آخرشان با نیروهای مسلح فرمودند دفاع مقدس به حکومت ما آبرو دارد. خب این آبرو قطره قطره جمع شده است.

جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: نکته سوم دریافت جلوه‌هایی از مدیریت جهادی است.

وی توضیح داد: در تبیین نظریه ها باید ابتدا سراغ کسی را گرفت که صاحب نظریه است. تئوریسین مدیریت جهادی مقام معظم رهبری است و در تجلی مدیریت جهادی باید به سراغ ایشان رفت، بویژه در مقطعی که مد نظر ما است.

امیر سرتیپ موسوی تاکید کرد: بی‌تردید اگر دفاع مقدس خاستگاه اصلی مدیریت جهادی نباشد(که به نظر من هست) قطعا یکی از ریشه های اصلی مدیریت جهادی دفاع مقدس است.

وی با اشاره به مدیریت رهبری انقلاب در سوسنگرد گفت: مدیریت حضرت آقا در سوسنگرد جلوه‌ای از مدیریت جهادی بود. اینکه مدیری خسته نشود از اینکه همه پاره سنگ‌ها در کفه «نشدن» است.

جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران  توضیح داد: مدیر جهادی کسی است که ایمان داشته باشد. وزنه سنگین (اراده خداوند) و کار درست در کفه «شدن» است.

امیر سرتیپ موسوی در توضیح دلایل پیروزی در سوسنگرد گفت: فرمان حضرت امام در مورد شکستن حصر سوسنگرد، مدیریت جهادی مقام معظم رهبری، مدیریت شهید فلاحی و دیگر فرماندهان مانند امیر قاسمی، و در نهایت تلاش و مجاهدت رزمندگان در حماسه آزادسازی سوسنگرد همان تلاش بی وقفه و کار درستی بود که انجام شد و پاداش خداوند که آزادسازی سوسنگرد بود به این کار درست تعلق گرفت.

 

کد N586795

وبگردی