آفتاب

خسارت میلیاردی به باغ‌های انار شهرضا

خسارت میلیاردی به باغ‌های انار شهرضا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا گفت: طبق محاسبات انجام شده در سال جاری میزان خسارت انارکاران به دلیل مشکل سرمازدگی، حدود 21 میلیارد تومان برآورد شده است.

عبدالرضا تاکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، اظهارکرد: شهرضا 1600 هکتار باغ انار دارد که معمولاً سالانه 20 هزار تن انار برداشت انجام می‌شود، اما در سال جاری متاسفانه به دلیل مشکل سرمازدگی حدود 500 هکتار از باغات شهرستان از بین رفت.

وی با بیان اینکه پیش بینی کرده بودیم که امسال حدود 11 هزار تن انار برداشت کنیم که در عمل نیز به همین میزان برداشت شده است، افزود: طبق محاسباتی که به صورت حدودی انجام گرفته، در سال جاری میزان خسارت انارکاران به دلیل مشکل سرمازدگی، حدود 21 میلیارد تومان برآورد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا با بیان اینکه چند سالی است که درخت انار نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته، اضافه کرد: متاسفانه بیشتر انارکارانی که دچار خسارت شده‌اند، باغ و درختان خود را بیمه نکرده بودند و غرامت شامل حال آنان نشد.

وی ادامه داد: شرکت بیمه به انارکارانی که باغ خود را بیمه کرده‌اند، 100 در صد خسارت را پرداخت نمی‌کند. بیمه برای یک هکتار باغ اناری که دچار خسارت شود، مبلغی حدود یک تا یک و نیم میلیون تومان پرداخت می‌کند در حالی که درآمد یک سال باغ بیش از این مقدار است. بیمه خسارت سال گذشته را به انارکاران شهرستان پرداخت کرده و تا دو ماه آینده میزان خسارت امسال را نیز به انارکاران پرداخت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه توسعه باغات به میزان زیادی تحت تاثیر آب قرار دارد، تصریح کرد: در پنج- شش سال گذشته توسعه باغات به خصوص توسعه باغ‌های انار به شدت انجام می‌شد، اما در چند سال گذشته به دلیل خشکسالی و کمبود آب، توسعه‌ای در باغ‌های کشاورزی وجود نداشته و تنها در جهت نگهداری باغ‌های موجود تلاش می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا اضافه کرد: اگر خشکسالی اتفاق نمی افتاد، با روند رو به رشدی که وجود داشت، باید میزان کشت تا به امروز بسیار بیشتر از وضع کنونی می‌بود.

وی با بیان اینکه شهرستان شهرضا از نظر میزان برداشت انار از باغات در استان اصفهان پس از اردستان و نظنز رتبه سوم را دارا است، اظهار کرد: انارهای رقم ملس، یاقوت، مخمل، رباب و نیریز عمده انارهایی هستند که در شهرضا کشت می‌شود.

تاکی خاطر نشان کرد: در باغات انار هیچ گونه سمپاشی انجام نمی‌شود به دلیل اینکه این باغ‌ها نیازی به سمپاشی ندارند، مهمترین آفت درختان انار، کرم گلوگاه است که خسارت سنگینی به باغداران می‌زند و سموم شیمیایی هیچ گونه اثری روی آن ندارد. بنابراین می‌توان گفت که تمام محصول انار، محصول ارگانیک و بدون سم است.

وی در خصوص طرح مبارزه بیولوژیکی با کرم گلوگاه گفت: این طرح از سال 85 آغاز شده و تاکنون در حال انجام است به این صورت که درون باغات، زنبور تریکوگراما رهاسازی می‌شوند و این زنبورها باعث از بین رفتن آفات خواهند شد. در سال گذشته 500 هکتار از باغات تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند و در سال‌های آینده توسعه پیدا خواهد کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا به صادرات انارهای تولیدی در شهرضا اشاره کرد و ادامه داد: صادرات انار از طریق بخش خصوصی انجام می‌گیرد و به کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه صادر می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: دلال‌ها، انارها را خریداری می‌کنند و بیشتر نفع محصول را دلال‌ها و واسطه گرها می‌برند، اما اگر تشکل انارکاران وجود داشته باشد این مشکل برطرف خواهد شد و سود حاصل از فروش آن در جیب انارکاران می‌رود.

انتهای پیام

کد N583726

وبگردی