آفتاب
گزارش ایلنا از روند جدید مذاکرات هسته ای؛

بازتاب جهانی فتوای رهبر انقلاب به عنوان نخستین سند حقوقی تاریخ اسلام

بازتاب جهانی فتوای رهبر انقلاب به عنوان نخستین سند حقوقی تاریخ اسلام

بعد رسانه ای این توافق با ملاک قرار دادن سخنان رهبر انقلاب چنان است که در حالیکه مفتی های دیگر کشورها حکم جهاد نکاح و سر بریدن می دهند اما از سوی دیگر رهبر شیعیان جهان سخن از صلح و دور شدن از سلاح هسته ای می دهد. دنیا دیگر ایران و رهبر شیعیان را به نمایندگی از مسلمانان خواهند شناخت و طرح "اسلام هراسی" را به شکست می انجامد.



جان کری در کنفرانس خبری مشترک ظهر جمعه با همتای اردنی خود، از اهمیت فتوای رهبر انقلاب اسلامی ایران در خصوص ممنوعیت تولید و استفاده از سلاح هسته ای سخن گفت و خواهان تبدیل این فتوا به سندی حقوقی شد.

فارغ از اینکه آیا وزیر خارجه آمریکا با هماهنگی واشنگتن و سایر متحدانش این صحبت ها را کرده یا خیر، بیان این حرف ها در پایتخت کشوری عربی حامل پیام خاصی است.

با اینکه اظهارات کری در رسانه های دولتی ایران پوشش مناسبی نداشت اما رسانه های عربی به طور کامل روی آن مانور دادند و حتی در بعضی از گزارش ها و تحلیل های خود، نتوانستند خشمشان را از این اظهار نظر پنهان کنند.

بازتاب فتوای مقام معظم رهبری در کشورهای عربی

رسانه ای همچون بی.بی.سی عربی که اعتبار خاصی در دنیای رسانه دارد، اصل موضوع را فراموش کرده و ادعا کرد چون فتوای مذکور دست نوشته نیست یا جایی ثبت نشده، پس فاقد ضمانت اجرایی است؛ در حالیکه تمام رسانه های داخلی و مقامات ارشد نظام، بارها این موضوع را اعلام کرده اند و اصولا در فقه شیعه بیان مرجع و شنیدن فتوا، حجت را بر مقلدین تمام می کند و ملزم به اجرای فتوا هستند.

عصبانیت برخی سران عربی تا بدان جا مشهود است که پایگاه خبری "تشرین"، توافق هسته ای بین ایران و غرب را تمام شده می داند و صحبت های اخیر کری را در قالب شروط تهران می داند.

روزنامه فرامنطقه ای "الشرق الاوسط" چاپ لندن نیز کنار زدن اعراب و گسترش نفوذ ایران را بخشی از توافق هسته ای ایران با غرب می داند و به طور مشخص از واژه "معامله هسته ای" نام می برد.

با توجه به اینکه 80 درصد مسلمانان جهان اهل سنت هستند و در حال حاضر کشوری مانند عربستان با ادعای سردمداری کشورهای اسلامی، در جهان نقش آفرینی می کند؛ اذعان بزرگترین قدرت جهان به پر اهمیت بودن رهبری شیعی و ملاک قرار دادن فتوای ایشان در خصوص مهم ترین مشکل جهان، پیروزی تاریخی برای فقه شیعی و جهان اسلام است.
تاثیر روانی فتوای رهبری بر جهانیان

بعد رسانه ای این توافق با ملاک قرار دادن سخنان رهبر انقلاب چنان است که وقتی مفتی های دیگر کشورها، حکم جهاد نکاح و سر بریدن می دهند، از سوی دیگر رهبر شیعیان جهان، سخن از صلح و دور شدن از سلاح هسته ای می دهد. بدین ترتیب دنیا، ایران و رهبر شیعیان را در موقعیت تثبیت شده نماینده مسلمانان به یاد خواهد آورد و طرح "اسلام هراسی" را به شکست می انجامد.

با وجود این اتفاقات و پیروزی های اخیر در توافق هسته ای، دیگر جای هیچگونه توجیه، سنگ اندازی یا تضعیف روحیه تیم مذاکره کننده باقی نمی ماند. دلواپسان باید بدانند که علاوه بر عزت ایرانی که ظریف و تیم اش به دنبال آن بودند و هستند، اینبار عزت شیعی نیز در حال به ارمغان رسیدن است.


بسیم لاله
کد N583627

وبگردی