آفتاب
قشقاوی خبر داد

احتمال سفر هیاتی از استرالیا به تهران برای بررسی وضعیت پناهجویان ایرانی

احتمال سفر هیاتی از استرالیا به تهران برای بررسی وضعیت پناهجویان ایرانی

قشقاوی خبر داد که شاید هیاتی از استرالیا برای بررسی وضعیت پناهجویان ایرانی به تهران بیاید.

حسن قشقاوی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در غرفه‌ی ایسنا، در بیستیمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها درباره‌ آخرین اقدامات وزارت امور خارجه در مورد انتشار اخباری مبنی بر تجاوز به زنان پناه‌جوی ایران در کمپ‌ها و اردوگاههای پناهجویی در استرالیا گفت: به طور مرتب مذاکرات ایران و استرالیا در این باره ادامه دارد که این مذاکرات در سطح وزرای خارجه نیز انجام می‌گیرد. آقای ظریف و همتای استرالیایی‌اش در این باره گفت وگو کرده‌اند. از سال گذشته سه هیات از مقامات استرالیایی متشکل از وزارت خارجه و سازمان مهاجرت برای مذاکره به ایران آمدند. ما اعتراض خود را در این دیدارها اعلام کرده‌ایم.

وی ادامه داد: این تبادل‌ هیات ها ادامه دارد شاید یک هیات دیگری از استرالیا برای گفت و گو درباره‌ی وضعیت نابسامان پناه‌جویان ایرانی به تهران بیایند ولی تاکنون از این مذاکرات نتیجه‌ای حاصل نشده است.

پناهجویی در استرالیا یعنی سفر مرگ

قشقاوی در ادامه با اشاره به وضعیت نابسامان و نامطلوب پناه‌جویان ایرانی در اردوگاههای پناه‌جویی استرالیا در جزایر پاپوآ گینه نو و کریسمس گفت: به دلیل این شرایط نامناسب بسیاری از پناه‌جویان دچار مسمومیت و یا حتی مرگ می‌شوند. در واقع پناه جویی در استرالیا به معنای مرگ است. یعنی سفر مرگ. زیرا این پناهجویان سوار کشتی‌هایی می‌شوند که معمولا دچار سانحه شده و غرق می‌شوند. ما خواهشمان از خانواده‌ها این است که تحت تاثیر تبلیغات کذب مبنی بر این که استرالیا بهشت است قرار نگیرند و از جوان‌های خود مراقبت کنند که به سفر مرگ نروند. این وظیفه‌ رسانه‌هاست که این اطلاع رسانی را انجام دهند.

هر بار دولت استرالیا قول می‌دهد ولی هنوز اقدام عملی انجام نداده است

وی ادامه داد: اعتراض‌های ما در این باره همواره ادامه دارد و هربار دولت استرالیا قول می‌دهد ولی هنوز اقدام عملی انجام نداده است. اشکال کار در این است که وزارت خارجه تا قبل از مرگ یک پناهجوی ایرانی در خارج نمی تواند اقدامی انجام دهد زیرا اساس پناه‌جویی بر مبنای عدم اطلاع دولت متبوع است و بسیاری از ایرانیان از کشور به صورت قانونی خارج شده و در کشور دیگری به صورت غیر قانونی به سمت استرالیا می‌روند و بعد هم هیچ اطلاعی به سفارت یا کنسول‌گری کشورمان نمی‌دهند.

اعتراض‌های ما همچنان ادامه دارد

وی درباره‌ی اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مورد وضعیت پناهجویان ایرانی گفت: اعتراضات ما همچنان ادامه دارد. اشکال کار این است که وزارت خارجه تا زمان مرگ یک ایرانی نمی‌تواند کاری انجام دهد چو اساس پناه‌جویی برپایه‌ عدم اطلاع دولت متبوعه است به همین دلیل هیچ اطلاعی به سفارت و کنسول‌گری ایران نمی‌دهند و وزارت خارجه اطلاعی از آنها ندارند. تنها به هنگام مواجهه با مرگ یا بیماری اطلاع پیدا می‌کند. اصول روند پناه جویی یک روند غیر معقول و غیر منقطی است و جنبه‌های غیر انسانی زیادی دارد.

از پناه جویان می خواهند که انکار هویت شخصیتی کنند

معاون وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: از پناه‌جویان می خواهند که انکار هویت شخصیتی کنند، اگر اسمشان محمد یا فاطمه باشد به دروغ از اسامی الکس و سوزان استفاده می‌کنند یا اگر دینشان اسلام باشد خود را بهایی معرفی می‌کنند اگر به لحاظ جنسی مشکلی نداشته باشند خود را همجنس باز معرفی می‌کنند به لحاظ سیاسی فعال نیستند اما برای این که در خارج دل آنها را به دست آورند خود را فعال سیاسی معرفی می‌کنند و اعلام می‌کنند اگر ما را به دولت ایران معرفی کنید فردای آن روز ما را در وسط زندان اوین اعدام می‌کنند.

از رسانه‌ها گله‌مندم

وی با تاکید بر این که فرآیند پناه جویی یک فرایند دروغ با تبلیغات کذب است با گله مندی از رسانه‌های داخلی مبنی بر نشان ندادن واقعیت‌ها درباره‌ پناه‌جویی گفت: رسانه‌های داخلی این فرایند را برای جوانان ما توضیح نمی‌دهند. هم جوانان و هم وزارت خارجه دچار مشکل می‌شوند.

وزارت خارجه درباره پناهجویان علم غیب ندارد

قشقاوی اضافه کرد: یک پناه جو به وزارت خارجه اعلام نمی‌کند که می خواهد پناهنده شود و از طرف دیگر وزارت خارجه نیز در این باره علم غیب ندارد پس چگونه می‌تواند از پناه جویان حمایت کند. ما تنها به هنگام اطلاع از مرگ آنها می‌توانیم به هنگام انتقال جنازه‌ها به آنها کمک کنیم.

نسبت به جمعیت ایران آمار خروج نخبگان زیاد نیست

وی درباره‌ آمارهای ارائه شده درباره‌ خروج نخبگان از کشور گفت: اساس این آمار بر پایه‌ی خوداظهاری است تازمانی که خودشان اعلام نکنند نمی‌دانیم بر خلاف سیاه نمایی‌های انجام شده به خصوص در سالهای اخیر به نسبت جمعیت ایران حدود 65 هزار دانشجو پس از انقلاب چه از پدر و مادر ایرانی و چه از داخل ایران دانشجو در خارج از کشور حضور دارند که این آمار زیادی در مقایسه با کشورهای دیگر نیست.

انتهای پیام

کد N579796

وبگردی