آفتاب
کاظم زاده:

۷۱۴ هزار جلد کتاب در خراسان جنوبی به امانت داده شد

۷۱۴ هزار جلد کتاب در خراسان جنوبی به امانت داده شد

بیرجند- خبرگزاری مهر: سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی گفت: در هفت ماهه نخست سالجاری تاکنون ۷۱۴ هزار و ۶۵۶ جلد کتاب در استان به امانت داده شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود کاظم زاده ظهر پنج شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته کتاب اظهارکرد: ۶۳ باب کتابخانه نهادی و مشارکتی در سطح استان فعالیت دارند.

 وی بیان کرد: تعداد کتابخانه های استان تا پایان سال گذشته ۵۹ باب بوده که با رشد ۶.۷ درصدی به ۶۳ باب رسیده است.

کاظم زاده افزود: ۵۰ هزار و ۱۶۹ نفر در خراسان جنوبی در کتابخانه های عمومی عضویت دارند که میزان عضویت به جمعیت استان ۶.۸۵ درصد است.

 ۲.۸۵ درصد سرانه زیربنای کتابخانه

 سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال گذشته بالغ بر ۱۹ هزار مترمربع زیربنای کتابخانه های استان بوده است، ادامه داد: این میزان تا پایان هفته کتاب امسال به ۲۰ هزار و ۸۹۹ مترمربع خواهد رسید.

 کاظم زاده با بیان اینکه سرانه زیربنای کتابخانه به ازای هر ۱۰۰ نفر در استان ۲.۸۵ درصد است، بیان کرد: این نهاد آمادگی دارد در تمام روستاهای بالای ۱۵ هزار نفر جمعیت و دارای فضای لازم، کتابخانه ایجاد کند.

وی از افتتاح اولین کتابخانه سیار عمومی در شهرستان قاین خبر داد و گفت: این کتابخانه سیار همه روستاهای شهرستان را پوشش می دهد و خراسان جنوبی دومین کتابخانه سیار در کشور را به خود اختصاص داده است.

 کاظم زاده بیان کرد: برای ایجاد کتابخانه سیار در شهرستان های بیرجند و طبس نیز آمادگی داریم.

 وجود بیش از ۶۷۰ نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی تعداد نسخه های کتاب موجود در کتابخانه های استان را ۶۷۰ هزار و ۶۸۴ مورد دانست و افزود: در سال گذشته ۶۲۲ هزار و ۴۶۰ عنوان کتاب در کتابخانه های استان بوده است.

 کاظم زاده بیان کرد: از هفته کتاب سال گذشته تاکنون ۲۰ هزار جلد کتاب به کتابخانه های استان اهدا شده که از این میزان بیش از هشت هزار عنوان در روز اهدای کتاب سال گذشته بوده است.

وی اظهار کرد: در راستای اهدای کتاب به کتابخانه ها در سال جاری، کمیته امداد قول اهدای ۱۰ هزار نسخه و فرمانداری درمیان هزار نسخه کتاب را تاکنون داده اند.

کاظم زاده از فعالیت سامانه ۳۰۰۰۰۷۲۱۰۶ در راستای اهدای کتاب خبر داد و گفت: این سامانه برای اولین بار در کشور در این استان راه اندازی و در راستای تحویل کتاب از سوی اهداکنندگان توسط پیک موتوری اقدام می کند.

 ترغیب خیران به ساخت کتابخانه ضروری است

 سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در راستای خیرین کتابخانه ساز نیز بیان کرد: انجمن خیرین در این راستا تشکیل شده و تاکنون دو نفر برای ساخت کتابخانه در مرکز استان قول مساعد داده اند.

 کاظم زاده بر لزوم ایجاد فرهنگ کتابخانه سازی تاکید کرد و گفت: بحث کتابخانه سازی در فضای فرهنگی حاضر کم از ساخت مدرسه، مسجد و مراکز بهداشتی ندارد و باید در راستای ترغیب افراد به این مهم تلاش کرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر سه کتابخانه خیرساز استان در شهرستان بیرجند و روستای گل فعالیت دارند.

 ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند درگیر اعتبار خرید زمین

 سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی به ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند نیز اشاره کرد و افزود: علیرغم اختصاص زمینی بالغ بر پنج هزار مترمربع در خیابان مدرس بیرجند و کلنگ زنی انجام شده به دلیل مشکلات واگذاری زمین، ساخت این کتابخانه در محل مذکور میسر نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز زمینی بالغ بر ۹ هزار و ۱۵۲ مترمربع در خیابان شهید ناصری بیرجند به این امر اختصاص یافته که البته واگذاری به صورت موقت بوده و هنوز از حیث اعتبارات خرید مشکلاتی وجود دارد.

کاظم زاده بیان کرد: اعتبار خرید زمین مذکور بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان است که در صورت پرداخت واگذاری انجام و کار ساخت پیگیری خواهد شد.

 وی بر پیگیری همه دستگاههای فرهنگی در راستای اختصاص اعتبار به این پروژه تاکید کرد.

کاظم زاده افزود: در راستای اختصاص نیم درصد سهم شهرداری ها به انجمن کتابخانه نیز تاکنون ۱۱۸ میلیون تومان پرداخت شده است که متاسفانه در تعیین میزان درآمد شهرداری ها ضوابط خاصی نبوده و نمی توان درآمدهای شهرداری ها را به طور قطع برآورد کنیم.

 اختصاص ۵۰ درصدی اعتبارات تملک دارایی به کتابخانه ها

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی از اصلاح این قانون توسط نمایندگان مجلس خبر داد و افزود: این قانون قرار است در مجلس اصلاح شود تا ضمانت اجرایی داشته باشد.

کاظم زاده بیان کرد: در حال حاضر شهرداری های آیسک، اسفدن، فردوس،سه قلعه، محمدشهر و خوسف نسبت به پرداخت سهم نیم درصدی خود اقدام نکرده اند.

 وی اعتبارات تملک دارایی مصوب سال عمرانی ۹۳ این نهاد را ۱۲ هزار و ۴۵۰ میلیون ریال دانست و افزود: از این میزان تاکنون ۵۰ درصد اختصاص یافته است.

 وی در خصوص کتابخانه های دیجیتال نیز افزود: سه تا چهار هزار عنوان کتاب به صورت pdf برای استفاده افراد از کتابخانه دیجیتال موجود است.

 کاظم زاده بیان کرد: ۱۰ ایستگاه مطالعه در استان نیز وجود دارد که خراسان جنوبی در راستای برگشت کتاب به این ایستگاه ها در سطح کشور رتبه نخست را کسب کرده است.

 وی یادآورشد: در هفت ماه گذشته از سال نیز تاکنون ۷۱۴ هزار و ۶۵۶ جلد کتاب از کتابخانه های استان به امانت داده شده و سه هزار و ۱۵۵ صندلی مطالعه در استان وجود دارد.

کد N577911

وبگردی