آفتاب
یک مسئول:

ایران با سونامی ابتلا به دیابت مواجه است ‌

ایران با سونامی ابتلا به دیابت مواجه است ‌

رییس اداره بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در کشور 5 میلیون دیابتی وجود دارد، گفت: روند ابتلا به بیماری دیابت را می‌توان به یک سونامی شبیه دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، دکتر سیدحسام‌الدین نبوی‌زاده روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: پیش‌بینی می‌شود تا 15 سال آینده اگر این روند ادامه داشته باشد، 6.5 میلیون نفر در ایران به دیابت مبتلا باشند.

وی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه هفته دیابت، گفت: بیماری دیابت، از جمله بیماری‌های غیرواگیری است که امروزه مانند بیماری‌های واگیر در قرون گذشته، روزانه افراد بیشتری را درگیر می‌کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه بیماری‌های غیرواگیر بسیار آهسته عمل می‌کنند، افزود: همین امر موجب فراموشی خطرات ناشی از بیماری‌هایی نظیر دیابت و فشارخون از سوی مبتلایان شده است.

دکتر نبوی‌زاده، شیوع بالای ابتلا به این بیماری‌ها و عوامل چندگانه ابتلا را دارای ارتباط مستقیمی با فرهنگ مردم عنوان و اضافه کرد: لازم است در زمینه مصرف مواد غذایی و فعالیت‌های بدنی روزانه، در سبک زندگی مردم تغییر ایجاد شود.

رییس اداره بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز مبارزه با بیماری دیابت را مستلزم همکاری همگانی دانست و گفت: همکاری نهادها، انجمن‌ها و رسانه‌ها علاوه بر دست اندرکاران سلامت، موجب ارتقای فرهنگ سلامت در کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: نامگذاری بیست و سوم تا بیست و نهم آبان ماه، به نام هفته ملی دیابت، فرصت مناسبی برای تاکید بیش از پیش نسبت به خطرات این بیماری، شناسایی افراد پرخطر و اعلام هشدار نسبت به شیوع بالای ابتلا به دیابت است.

دکتر نبوی‌زاده یادآور شد: بدون تلاش برای ایجاد سدی محکم در برابر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر و اقدامات پیشگیرانه، توسعه مراکز درمانی به تنهایی راهگشای ارتقای سلامت در جامعه نخواهد بود.

امسال شعار هفته ملی دیابت "تغذیه سالم با صبحانه آغاز می‌شود" خواهد بود.

انتهای پیام

کد N575545

وبگردی