آفتاب
فارین پالیسی:

اوباما به دنبال کارنامه‌ خوب با حل مساله هسته‌ای ایران

اوباما به دنبال کارنامه‌ خوب با حل مساله هسته‌ای ایران

اگر اوباما بتواند مساله هسته‌ای ایران و بحران داعش را حل کند، کارنامه خوبی از خود در ذهن مردم آمریکا به جای خواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه خبری فارین پالیسی در گزارشی عنوان کرد که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در حال حاضر سعی دارد تا با بازکردن گره‌های کور در سوریه، عراق و برنامه‌های هسته‌ای ایران؛ کارنامه قابل قبولی از خود به جای بگذارد؛ در بخشی از این گزارش آمده است:‌ یکی از دلایلی که اوباما میل زیادی به حمایت از شورشی‌های سوریه علیه بشار اسد ندارد این است که او نمی‌خواهد آینده مذاکرات هسته‌ای با ایران را که اصلی‌ترین حامی بشار اسد است به خطر بیاندازد.

مقامات دولت اوباما بارها اظهار کرده‌اند که حل مساله هسته‌ای ایران منجر به بهبود و گسترش روابط سازنده با ایران خواهد شد.

در ادامه این گزارش با اشاره ادعای ارسال نامه‌ای توسط اوباما به رهبری ایران در ماه گذشته آمده است: هم‌چنین مذاکره‌کنندگان آمریکایی در طول مذاکرات با همتایان ایرانی خود در مورد سوریه نیز گفت‌وگوهایی داشتند؛ اگرچه این گفت‌وگوها بنابر اعلام مقامات مقطعی و کوتاه بوده است.

در این گزارش به نقل از برخی از مقامات آمریکایی ادعا شده است که ایران در صورت حصول توافق جامع هسته‌ای حاضر است از انتقال قدرت در سوریه حمایت کند. انتقال قدرت به نفع جناح یا شخصی که منافع ایران نیز در آن لحاظ شود حمایت کند.

هم‌چنین گفته می‌شود عربستان سعودی، سرسخت‌ترین مخالف رژیم بشار اسد نیز با این طرح موافقت کرده است زیرا مقامات سعودی معتقدند که این اقدام بهترین کاری است که می‌توانند در سوریه انجام دهند.

به نظر می‌رسد در حال حاضر اوباما به حل مساله‌ هسته‌ای ایران امیدوارتر از حل بحران سوریه است. احتمالا او تلاش می‌کند تا با استفاده از موقعیتش به هر نحوی مذاکرات هسته‌ای با ایران را به نتیجه رسانده و خطر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را رفع کند حتی اگر این اقدام منجر به رهاکردن منافع آمریکا در سوریه باشد و این دقیقا آن مساله‌ای است که مخالفان سوری و اکثر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از آن می‌ترسند.

براین اساس؛ حتی در صورت به نتیجه نرسیدن سیاست‌های آمریکا در قبال سوریه؛ اگر اوباما بتواند مساله هسته‌ای ایران و بحران داعش را حل کند کارنامه خوبی از خود در ذهن مردم آمریکا به جای خواهد گذاشت.

انتهای پیام

کد N575171

وبگردی