آفتاب
موسوی در گفتگو با مهر:

توافقات خوبی در مسقط صورت گرفته است/ ظریف و کری برگه‌های برنده را در لحظه آخر رو می‌کنند

توافقات خوبی در مسقط صورت گرفته است/ ظریف و کری برگه‌های برنده را در لحظه آخر رو می‌کنند

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: توافق خوبی در مسقط در حال صورت گرفتن است و طرفین به دلیل فشارهای داخلی از بیان رسمی این توافقات خودداری می‌کنند.

امیر موسوی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره مذاکرات سه جانبه ایران، آمریکا و کاترین اشتون در مسقط که طی دو روز گذشته برگزار شد و نتیجه این مذاکرات گفت: فکر می‌کنم توافق خوبی در حال صورت گرفتن است.

وی با اشاره به صحبت‌های جان کری و سیدعباس عراقچی که پیشرفت و پسرفتی نداشتیم بیان کرد: این گفته‌ها نشان می‌دهد جزئیاتی وجود دارد که باید بررسی شود بعید نیست که جان کری بعد از سفر به پکن و چین و گفتگو با اوباما ملاقات دیگری با آقای ظریف داشته باشد.

موسوی با بیان اینکه نتیجه بحث های کارشناسی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد اظهار داشت: در مورد غنی سازی پیشرفت‌های خوبی حاصل شده و درخصوص تحریم ها بحث مرحله‌ای بودن لغو تحریم ها مطرح است.

این کارشناس بین المللی تاکید کرد: در نهایت هم ظریف و هم جان کری برگه‌هایی در جیب دارند که لحظات آخر رو خواهند کرد، به هر حال لحن همه نشان می دهد که نمی‌خواهند بدون توافق به روز پایانی مذاکرات برسند.

وی با بیان اینکه مذاکرات در مسقط و میانجی‌گری آقای بن عربی وزیر خارجه عمان تاثیرگذار بوده اظهار داشت: تفاهمات انجام شده است البته عمان تمایل داشت که دیشب یک بیانیه صادر شود اما این بیانیه به هر دلیلی صادر نشد و توافقات بدون بیانیه انجام شد.

وی تاکید کرد: اکنون دو طرف معذوراتی دارند؛ هم طرف آمریکایی به دلیل فشارهای داخلی نمی‌خواهند توافقات را بیان کنند و هم طرف ایرانی به دلیل شرایط داخلی امکان اعلام توافق را ندارند به نظر من زمینه اعلام توافق بسیار سخت تر از توافق است.

موسوی گفت: اکنون طرف‌های عربی، عربستان سعودی، ترکیه و همچنین جمهوری خواهان در آمریکا مخالف هرگونه توافق با ایران هستند. در ایران نیز مجلس، رسانه ها و بعضی از گروه‌ها در انتظار توافق هستند. به نظر بنده دو طرف می‌خواهند زمینه سازی‌ها را بیشتر کنند و یک حرکتی انجام دهند اما به عقیده من کار تمام شده است.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: به هر حال طرف ایرانی به دلیل فصل الخطابی که در ایران وجود دارد و هماهنگی که تیم مذاکره کننده با رهبری و چارچوب مدنظر ایشان دارند راحت تر می توانند عمل کند و موضوعات را بیان کند چراکه در ایران هماهنگی بیشتر است اما در طرف مقابل مشکلات عدیده ای وجود دارد.

وی گفت: اوباما اکنون با پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات کنگره تحت فشار است.

موسوی گفت: به هر حال جلسات دو جانبه و سه جانبه و تکرار دیدارها نشان دهنده این است که طرفین به سمت توافق پیش می روند و خبرهای خوبی وجود دارد که به زودی اعلام خواهد شد.

کد N573691

وبگردی