آفتاب

بذرپاش: اصلاح طلبان از تسخیر لانه جاسوسی پشیمان شدند/ شکوری راد: هیچ اصلاح طلبی از تسخیر لانه جاسوسی پشیمان نشده است

بذرپاش: اصلاح طلبان از تسخیر لانه جاسوسی پشیمان شدند/ شکوری راد: هیچ اصلاح طلبی از تسخیر لانه جاسوسی پشیمان نشده است

مناظره قیام عاشورا در سه مذاکره و تعامل یا اصول مقاومت عصر امروز با حضور چهار فعال سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر عصر امروز دوشنبه مناظره‌ای با عنوان قیام عاشورا در سه مذاکره و تعامل یا اصول مقاومت با حضور علی شکوری راد نماینده مجلس ششم، مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری، مهدی بلوکات دبیر سابق اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد.

بنا بر ضرورت هم مذاکره و هم مقاومت می‌کنیم

در ابتدای این مناظره کواکبیان با تاکید بر اینکه در کربلا هم مذاکره و هم مقاومت بود گفت: واقعه کربلا فقط مذاکره و مقاومت نبود یک نظریه ای در بحث عاشورا مطرح است و آن نظریه تکلیف است.

وی افزود: امام حسین(ع) تابع تکلیف بود و هم برای تشکیل حکومت و هم برای امر به معروف و نهی از منکر به عراق رفت.

دبیر کل مردم سالاری تاکید کرد: هیچ منافاتی ندارد که بنا بر ضرورت هم مذاکره و هم مقاومت کرد.

عده ای با دین مردم بازی سیاسی می‌کنند

مهرداد بذرپاش گفت: برخی اصرار دارند صحنه‌های سیاسی را به صحنه‌های ایدئولوژیک ربط دهند. ملت ایران خیلی مخالف مذاکره نیست.

وی افزود: با وجود یک انقلاب اسلامی و الگوی تعریف شده از آن برخی اصرار دارند رقابت های سیاسی در گفتمان اصلی انقلاب و دین به وجود آورند. عده ای با دین مردم بازی سیاسی می‌کنند.

به گفته این نماینده مجلس سیاست قطبی سازی در دستور کار عده ای از سیاسیون قرار گرفته است.

بیشتر تسخیر کنندگان لانه جاسوسی اصلاح طلبان بودند

در ادامه شکوری راد با اشاره به روز 13 آبان گفت: از بین 400 نفری که سفارت آمریکا را تسخیر کردند و از بین پنج نفر عضو شورای مرکزی آقای ابراهیم اصغرزاده، بی‌طرف، میردامادی و وحید باطنی اصلاح طلب بودند.

وی افزود: جرم آقای میردامادی چه بوده که به زندان محکوم شده است؟ وی دبیر کل حزب مشارکت است که از هواداران امام (ره) و تسخیر لانه جاسوسی بود.

مبانی نظرات دانشجویان 13 آبان 58 متفاوت با الان است

در ادامه این نشست بلوکات با گرامیداشت یاد شهدای 13 آبان گفت: همیشه یک مشکلی وجود داشته و آن این است که رئیس جمهور به عنوان نخستین مقام اجرایی کشور جایگاهش همیشه محل تنازعات سیاسی بوده است و تندترین تنازعات سیاسی شروعش در دوران خاتمی بوده است. در دوران احمدی نژاد نیز این اتفاق افتاد و گویا روحانی هم در این مورد با دو رئیس جمهور سابق اتفاق نظر دارد.

وی افزود: زمانی که به 13 آبان 58 برمی‌گردیم می‌بینیم حرف ها و مبانی نظرات دانشجویان متفاوت با الان است. البته عده ای به خاطر داشتن قدرت رسانه ای و پشتوانه ملی بیشتر از بقیه شهدا مطرح شده اند.

امروز برخی اقدامات سال 58 پذیرفته شد

کواکبیان در ادامه این مناظره خطاب به سخنان بذرپاش گفت: باید ببینیم چه کسانی بیشتر با دین بازی سیاسی کرده‌اند و به جای حکومت دین، دین حکومتی را ترویج می‌کنند.

وی افزود: فضایی که در 13 آبان 58 بود یک حرکت خودجوش بود و امروز هیچکس از اقدام آن سال پشیمان نیست اما امروز بعد از 35 سال از جاافتادگی انقلاب موافق برخی اقدامات سال 58 می‌شویم.

وی در ادامه به بیان چهار دیدگاه درباره نحوه تعامل با آمریکا پرداخت و گفت: دیدگاه اول پذیرفتن ارتباط با آمریکا بدون هیچ قید و بندی است. دیدگاه دوم که دیدگاه احمدی نژاد است به هیچ وجه ارتباط با آمریکا را نمی‌پذیرد و شعار آمریکا شمر زمان است را سر می دهند. هرچند احمدی نژاد این اواخر قصد قطع رابطه با آمریکا را داشت که جوابش را ندادند.

کواکبیان دیدگاه سوم را مواضع فعلی دولت در ارتباط با آمریکا دانست و گفت: این دولت سعی می کند درخصوص برخی مشکلات مانند مسائل هسته‌ای با آمریکا مذاکره داشته باشد.

کواکبیان ادامه داد: دیدگاه چهارم جدا از مسائل هسته ای و حقوق بشری است که باید برای آن برنامه ریزی کنیم.

در ادامه بذرپاش با گرامیداشت یاد شهید مصطفی احمدی روشن گفت: برخی به نظر می‌آید از تسخیر لانه جاسوسی پشیمان هستند و آن را اعلام کردند. بسیاری از آن 400 نفر اسم و رسمشان در رسانه‌ها نیامد و خیلی‌ها نیز قصد استفاده از آن نداشتند.

در ادامه بذرپاش جملاتی از امام (ره) و مقام معظم رهبری درباره ماهیت آمریکا و رابطه با آن بیان کرد و گفت: اگر جنگ و شهدای آن و تحریم‌ها و ماهیت آمریکا را کنار بگذاریم می بینیم همه تلاش تیم مذاکره کننده برای لغو تحریم هایی است که بعد از سال 88 انجام شد. بعد از توافق نامه ژنو پنج بسته جداگانه تحریم شدیم. برای اولین بار سفیر ایران در سازمان ملل ویزا دریافت نکرد.

وی افزود: آقای ابوطالبی که اتفاقا اصلاح طلب هم است نخستین سفیر ایران است که سازمان ملل به آن ویزا نداده است. همان هایی که سال 88 شعار نه غزه و نه لبنان را مطرح می کردند ببینند نظام بهترین جبهه گیری در مورد امنیت ملی را در مرزهای سوریه و عراق دنبال کرده است و اگر این کار را نکرده بود الان داعش در خیابان‌های تهران بود.

یک نفر از اصلاح طلبان هم از تخسیر لانه جاسوسی پشیمان نشده است

شکوری راد در ادامه مناظره به ممنوعیت‌اش از سخنرانی در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه دوستان آقای بذرپاش هم در صدا و سیما و هم در ده‌ها خبرگزاری تریبون دارند و می توانند هر که را که خواستند تبلیغ کنند.

وی با تاکید بر اینکه 80 تا 90 درصد تسخیر کنندگان لانه جاسوسی اصلاح طلب بودند یادآور شد: یک نفر را هم سراغ ندارم از این کار پشیمان شده باشد.

بلوکات در ادامه با بیان اینکه دیدگاه کواکبیان با بسیاری از اصلاح طلبان متفاوت است گفت: اصلاح طلبان در مجلس ششم بدترین حرف‌ها را به هاشمی زدند اما الان سنگ هاشمی را به سینه می‌زنند. من متعجب هستم چرا هیچوقت از فتنه 88 پشیمان نشدند و بنای پشیمانی ندارند.

وی افزود: آمریکا هایی نشان دادند برای مذاکره مذاکره نمی‌کنند آنها برای استقلال مذاکره می کنند. نمونه آن قرارداد الجزایر است که توسط همین آقای شکوری راد و بهزاد نبوی بسته شد.

کواکبیان در ادامه با تاکید بر اینکه قطعا آقای اصغرزاده از تسخیر لانه جاسوسی پشیمان نیست گفت: هر کجا که آقایان کم می آورند از مقام معظم رهبری مایه می‌گذارند. بارها رهبری اعلام کرده‌اند با مذاکرات مخالف نیستند اما باید خطوط قرمز رعایت شود.

کواکبیان گفت: رهبری از هیچ دولتی به اندازه این دولت حمایت نکردند اصلا چرا ایشان در جمع فرماندهان سپاه بحث نرمش قهرمانانه را مطرح کرد.

وی افزود: زمانی که ما در مجلس اعلام می کردیم که قطع نامه‌های شورای امنیت علیه ایران صادر می‌شود آقایان می‌گفتند اینها ورق پاره است و تمام تلاش دولت کنونی لغو همان ورق پاره هاست. سفیر ما در سازمان ملل نیز به خاطر تسخیر لانه جاسوسی ویزا نگرفته است و ربطی به این دولت آن دولت ندارد.

بذرپاش در ادامه گفت: حتما صدا و سیما اگر از کسی حمایت کند خیلی بهتر از VOA و BBC است چرا سرویس اطلاعاتی امنیتی انگلیس آنقدر بی مهابا از دوستان آقای شکوری راد حمایت می‌کند.

وی خطاب به شکوری راد گفت: دوستان شما از مناظرات پیراهن سیاسی دوختند. در مذاکرات کمک گرفتن از نیروهای خارجی خیلی بد است، همانند سال 84 که به البرادعی گفتند اگر با ما توافق نکنید رفیقان ما پیروز می شوند. آیا جان کری به ما می‌گوید اگر با ما توافق نکنید جمهوری خواهان ناراحت می شوند.

این نماینده مجلس یادآور شد: نسل اول تحریم ها در دولت هاشمی بود نسل دوم در زمان خاتمی بود و نسل سوم تحریم ها به علت خیانت شما به مردم و عدم احترام به رای مردم در سال 88 بود. ما تحمل شکستمان بالاست. بعد از شکست در انتخابات 92 سطح آشغال آتش نزدیم و شیشه بانک‌ها را نشکستیم.

وی افزود: من نمی دانم چرا دولت اصولگرا من را یاد عثمانی و دولت اصلاح طلبان من را یاد قاجاری‌ها می اندازد.

در ادامه این مناظره، شکوری راد از بذرپاش پرسید نسبت شما با آقای احمدی نژاد چیست؟ چرا که او خوب شما را تربیت کرده است و خوب دروغ می‌گویید. بذرپاش در پاسخ گفت قطعا نسبت من با آقای احمدی نژاد به نزدیکی نسبت شما با خاتمی نیست.

شکوری در ادامه از بذرپاش خواست یک فکت بیاورد که احمدی نژاد در دولتش از بشار اسد حمایت کرده باشد و گفت استناد به حرف های مقام معظم رهبری و امام (ره) بدون در نظر گرفتن مقتضیات زمان کافی نیست.

وی خطاب به بذرپاش که گفته بود بی بی سی تریبون اصلاح طلبان است، گفت: زمان انقلاب هر شب رادیوی بی بی سی دستمان بود، به دلیل اینکه اخبار انقلاب از رادیوی بی بی سی پخش می شد. امام (ره) تمام رادیوهای بیگانه را گوش می‌داد و این دلیلی نمی شود که بگوییم انقلاب ما انگلیسی است.

نماینده مجلس ششم افزود: وقتی صدا و سیما مرتب دروغ می گوید و امکان رساندن صداهای مخالف در آن نیست چه اشکالی دارد بی بی سی حرفه ای عمل کند. در اخبار 20:30 متن خبر و تحلیل ادغام می شود، صدا و سیما روز و شب به مردم یه چیز را دیکته می کند اما مردم در انتخابات 92 نشان دادند پشیزی برای حرف های نسبت به فتنه ارزشی قائل نیستند.

وی افزود: ظریف مورد تایید مقام معظم رهبری است، اما خوب است تقاضاهای جواد لاریجانی از نیک براون قبل از سال 76 را ببینیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب به محرومیت اصلاح طلبان در 5 سال گذشته اشاره کرد و گفت: موسوی و کروبی هیچ وقت اجازه صحبت پیدا نکردند اما مردم آگاه هستند و خودشان قضاوت می کنند. اگر غرب یک چشمک به احمدی نژاد می‌زد وی در آغوش آنها می رفت علی رغم اینکه چند نامه نوشت و تلاش هم کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: شعار مرگ بر آمریکا یک شعار اصیل است و منظور آن شعار مرگ بر خوی استکباری آمریکا در سیاست داخلی‌اش است.

اصلاح طلبان برای مخالفان خود ارزشی قائل نیستند

بلوکات در ادامه مناظره گفت: روحانی کاندیدای اصلاح طلبان نبود، شما سوابق روحانی را نگاه کنید و این به معنای آن نیست که رای مردم به روحانی، رای به اصلاح طلبان و فتنه گران بوده است. روحانی هیچ گاه با ساختارشکنان همسو نبوده است، نمونه آن سخنرانی اش در 23 تیر 78 است.

وی افزود: بهتر است به جای جریان اصلاح طلب بگوییم جریان قدرت طلب. برخی اصلاح طلبان این دولت را رحم اجاره ای می دانند.

بلوکات خطاب به شکوری راد گفت: شما زمانی که در مجلس ششم بودید شعار خروج از حاکمیت را سر می‌دادید، اولین کسی که نظام را متهم به دروغ گویی کرد آقای شیرزاد همفکر شما در مجلس ششم بود. شما جزو تحصن کنندگان مجلس ششم بودید، شعار خروج از حاکمیت را سر می‌دادید اما برای مجلس هفتم نام نویسی کردید. نظر مردم درباره فتنه مشخص است.

وی افزود: شما ذره ای برای مخالفان خود ارزش قائل نیستید چرا مخالفان فتنه در روز 9 دی را نمی‌بینید.

منافع ملی در ساحت اصلاح طلبان تعریف نشده است

در ادامه بذرپاش خطاب به شکوری راد گفت: لطفا کسی را متهم به دروغ گویی نکنید. بزرگترین دروغ را شما سال 88 گفتید که به رای مردم توجه نکردید. آیندگان قطعا در این باره قضاوت می‌کنند، دولت به جای آنکه یارانه تولید را پرداخت کند و به فکر مشکلات مردم باشد، پز مذاکره با نخست وزیر انگلیس را می دهد. شما جز این ژست ها کار دیگری بلد نیستید.

وی افزود: شما از امر به معروف و نهی از منکر شعار سیاسی در می‌آورید، لااقل مانند آمریکایی‌ها باشید. از ایدئولوژی هایتان عدول نکنید یا همانند آمریکایی ها مقتدرانه مذاکره کنید.

بذرپاش ادامه داد: الان با حصر بازی می کنید، شما نه می توانید راه بسازید، نه مسکن بسازید و بنای‌تان فقط تخریب است. اصلا منافع ملی در ساحت شما تعریف نشده است. برای ارتباط با آمریکا گدایی می کنید و اکنون که سفره ای پهن شده است می گویید ما هم هستیم. کوچکترین انتقاد را افراطی گری می‌خوانید.

وی خطاب به شکوری راد گفت: شما منتقدان خود را اسیدپاش معرفی می کنید.

در ادامه شکوری راد با بیان اینکه زمانی که در مجلس ششم نماینده بودم هیچ اقدام غیرقانونی انجام ندادم، گفت: حداکثر کاری که انجام داده ام امضای یک نامه بود. هیچ محکومیت قضایی نداشتم اما در مجلس هفتم در صلاحیت شدم. من به این خوی استکباری اعتراض می کنم.

وی خطاب به بلوکات که گفته بود شکوری راد در سخنرانی اعلام کرده خدا هم از تحصن ما در مجلس ششم راضی بوده است، گفت: بله، چون ما آنجا از حق دفاع کردیم واین در راستای شعار مرگ بر آمریکاست. حزب مشارکت بدون هیچ احضاریه و کیفرخواستی برایش حکم صادر شد.

 

 

کد N573195

وبگردی