آفتاب

تلاش تایلند‌ برای برقراری صلح در مناطق جنوبی مسلمان‌نشین

تلاش تایلند‌ برای برقراری صلح در مناطق جنوبی مسلمان‌نشین

دولت نظامی تایلند امروز (دوشنبه) متعهد شد که صلح را ظرف یک سال به جنوب این کشور که عمدتا مسلمان‌نشین است، بازگرداند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این مساله در حالی مطرح شد که مذاکرات صلح که هدف آن خاتمه دادن به شورش‌هایی است که جان هزاران تن از مردم را طی دهه گذشته گرفته، به بن‌بست کشیده شده است.

خشونت‌های پراکنده تاکنون جان 5700 تن را در استان‌های مسلمان‌نشین تایلند که با مالزی هم‌مرز هستند گرفته است. این مناطق دهه‌ها است که با بودائیسم مقابله می‌کنند.

پلیس تایلند اعلام کرد طی تازه‌ترین خشونت‌ها در جمعه گذشته و در پی بمب‌گذاری در سه رستوران که از سوی شبه‌نظامیان در استان پاتانی رخ داد، یک زن کشته شد و دو تن دیگر نیز زخمی شدند.

پراویت وونگسوآن، وزیر دفاع تایلند گفت: ما هر کاری که می‌توانیم انجام خواهیم داد. ما سعی خواهیم کرد تا ظرف یک سال آرامش را به این منطقه بازگردانیم.

وی هم‌چنین شورشیان را مسئول حملات اخیر دانست که به تلافی بازداشت‌های صورت گرفته از سوی مقامات تایلند انجام شده است.

پراویت وونگسوآن افزود: این حملات اتفاق افتاد، زیرا ما توانستیم افراد بسیاری از جمله رهبران و گروه‌هایی را که در این اقدامات خشونت‌آمیز دست داشتند، دستگیر کنیم.

این خشونت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که پرایوث چان اوچا، نخست‌وزیر تایلند تلاش دارد تا تصویری موثرتر از مبارزه با شورش در استان‌های پاتانی، یالا و ناراثیوات در منطقه جنوب تایلند نشان دهد.

انتهای پیام

کد N563311

وبگردی