آفتاب

رومانیایی‌ها امروز رئیس‌جمهور جدید انتخاب می‌کنند

رومانیایی‌ها امروز رئیس‌جمهور جدید انتخاب می‌کنند

رومانیایی‌ها امروز(یکشنبه) برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید به پای صندوق‌ها رای رفتند. پیش‌بینی‌ها از پیروزی نخست‌وزیر در این انتخابات حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، ویکتور پونتا، نخست‌وزیر 42 ساله رومانی باید با رقبای مطرحی نظیر یک شهردار و یک وکیل مشهور و برجسته رقابت کند. اگر هیچکدام از کاندیداها نتوانند اکثریت آرا را بدست آورند دور دوم انتخابات 16 نوامبر(25 آبان) برگزار خواهد شد.

نگرانی‌هایی درباره این مساله که پیروزی نخست‌وزیر باعث تغییرات در سیستم قضایی این کشور می‌شود،‌ وجود دارد.

این انتخابات یک آزمون حساس برای رومانی و اروپای مرکزی محسوب می‌شود؛ درست در زمانی که دموکراسی در کشورهای همسایه چون مجارستان دچار پسرفت شده و بحران اوکراین روابط میان اتحادیه اروپا و روسیه را مخدوش کرده است.

ترایان باسسکو، رییس جمهور راست میانه رومانی که مدت‌ها پونتارا به جاسوسی متهم می‌کرد، نمی‌تواند برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

رییس جمهور جدید رومانی با چند مورد مسائل بسیار حساس چون رکود اقتصادی و اتهامات فساد و ناکارآمدی دولت مواجه خواهد بود.

کورینا ربگی، از موسسه تحلیل سیاست اروپا در واشنگتن گفت: به عقیده من این انتخابات نقطه عطفی برای رومانی خواهد بود. این کشور نیازمند یک سیستم دموکراتیک برای کشورداری و اجرای قانون است و ثابت می‌کند که 25 سال گذار سیاسی یک مساله کاملا با ارزش است.

40 درصد از جمعیت این کشور سابقا کمونیست همچنان معتقدند که زندگی تحت لوای کمونیسم بهتر بوده است اما پیشنهادهای بزرگ و حائز اهمیت در سیستم قضایی در چند سال اخیر که حتی به زندانی شدن نخست وزیر سابق به اتهام فساد منجر شد، ممکن است با انتخاب رییس جمهور جدید دچار تغییر و تحول شود.

این کمپین انتخاباتی با اتهامات زیاد جنایی علیه متحدان سیاسی نخست وزیر همراه بوده است. به طوری که بسیاری براین عقیده‌اند درصورت پیروزی پونتا به عنوان رییس جمهور و تغییر سیستم قضایی، بسیاری از نزدیکان وی که به اتهامات مختلف نظیر فساد تحت پیگرد هستند وی را تحت فشار قرار خواهند داد.

انتهای پیام

کد N562461

وبگردی