آفتاب

رئیس جمهوری بوتسوانا سوگند یاد کرد

رئیس جمهوری بوتسوانا سوگند یاد کرد

پس از پیروزی مجدد حزب "یان خاما" در انتخابات پارلمانی بوتسوانا، امروز (سه شنبه) مراسم تحریف وی به عنوان رئیس جمهور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در انتخابات پارلمانی اخیر بوتسوانا حزب یان خاما، رئیس جمهوری این کشور توانست اکثریت را به دست آورد.

یان خاما وعده داده تلاش برای ایجاد تنوع در اقتصاد و ریشه کنی فقر را تشدید کند. حزب دموکراتیک بوتسوانا از زمان استقلال این کشور در سال 1966 حزب حاکم بوده است اما بسیاری از رای دهندگان در بوتسوانا از افزایش مشکلات اقتصادی و بیکاری شکایت دارند.

خامای 61 ساله امروز در محل پارلمان بوتسوانا سوگند یاد کرد و برای بار دوم رئیس جمهوری این کشور شد. در این مراسم 21 گلوله به عنوان احترام نظامی شلیک شد و جنگنده‌های ارتش بوتسوانا پرواز نمایشی انجام دادند.

خاما در سخنرانی افتتاح به کار خود گفت: کلید دستیابی به یک رشد اقتصادی با ثبات و امنیت اجتماعی در بوتسوانا در توسعه و پیشرفت مردم ما از طریق بهبود تحصیلات و مهارت‌ها نهفته است.

وی تاکید کرد: دولت من بر فرصت‌های نوظهور حوزه معادن و توسعه دیگر بخش‌ها نظیر کشاورزی و گردشگری تمرکز خواهد کرد.

بوتسوانا کشوری در جنوب آفریقاست و حدود 30 درصد از الماس‌های جهان را تولید می‌کند. در سال 2012 هنگامی که شرکت معادن دبیرز بخش مربوط به الماس خود را به پایتخت بوتسوانا منتقل کرد، این کشور رشد اقتصادی زیادی را تجربه کرد. با این حال از 2009 تا کنون بوتسوانا با روند صعودی بیکاری مواجه شده زیرا بحران اقتصادی جهانی سبب شد قیمت الماس کاهش یابد.

حزب یان خاما 37 کرسی از مجموع 57 کرسی پارلمان راطی انتخابات روز جمعه به دست آورد با این حال تعداد کرسی‌های این حزب نسبت پیروزی قبلی آن در سال 2009 ، هشت کرسی کمتر بود.

یان خاما که پسر نخستین رئیس جمهوری بوتسوانا است اظهار داشت: ریشه کنی فقر، ایجاد اشتغال و امنیت غذایی یکی دیگر از تمرکزهای دولت جدید من خواهد بود.

انتهای پیام

کد N558489

وبگردی