آفتاب

درخواست برندگان نوبل صلح برای افشای شکنجه‌های آمریکا

درخواست برندگان نوبل صلح برای افشای شکنجه‌های آمریکا

ده‌ها تن از برندگان جایزه صلح نوبل از باراک اوباما درخواست کردند تا افشاگری کاملی از برنامه شکنجه‌های آمریکا صورت بگیرد و گزارش محرمانه سنا درباره شکنجه‌های سیا علیه "مظنونان تروریستی" منتشر شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، در نامه این شخصیت‌های برجسته آمده است: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با مخالفت با انتشار گزارش سنا درباره برنامه‌های شکنجه سیا، ایالات متحده را بر سر دور راهی قرار داده است و باید اقدامات بیشتری برای پایان دادن به یک دهه توجیه استفاده از شکنجه تلاش کند چراکه نظام‌های سراسر جهان می‌توانند از این روش استفاده کنند.

در ادامه این نامه آمده است: باید ببینیم که آیا آمریکا چشم خود را بر روی اثرات اقداماتش بر روی مردم خودش و باقی مردم جهان می‌بندد و یا گام‌های لازم را برای احیای استانداردهایی که این کشور بر روی آن بنا نهاده شده برمی‌دارد و بار دیگر به کنوانسیون‌های بین‌المللی وفادار می‌ماند.

این نامه به رهبری دو شخصیت برجسته جهانی، دزموند توتو، از آفریقای جنوبی و خوزه راموس هورتا، رئیس‌جمهوری سابق تیمور شرقی تنظیم شده است.

این درخواست در شرایطی مطرح می‌شود که کاخ سفید نمی‌داند چطور خلاصه گزارش سنا را باید طبقه‌بندی کند چراکه در هر صورت این اقدام چالشی برای سیا در مواجهه با اعضای دموکرات کمیته اطلاعاتی سنا می‌شود.

انتهای پیام

کد N556633

وبگردی