آفتاب

چین، میزبان کنفرانس "فرآیند استانبول" درباره افغانستان

چین، میزبان کنفرانس "فرآیند استانبول" درباره افغانستان

چهارمین کنفرانس موسوم به "فرآیند استانبول" با موضوع افغانستان در تاریخ 31 اکتبر در شهر پکن برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری خامه پرس افغانستان، قرار است در این کنفرانس ضرار احمد مقبل عثمانی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان ریاست هیات این کشور را به عهده داشته باشد.

ریاست چهارمین کنفرانس وزرای امور خارجه فرآیند استانبول بر عهده عثمانی و وانگ یی همتای چینی وی خواهد بود. در این کنفرانس وزرای امور خارجه و نمایندگان بلندپایه کشورهای همسایه افغانستان و دیگر کشورهای منطقه حضور پیدا خواهند کرد.

به گفته مقامات افغان، وزرای امور خارجه ایران و پاکستان نیز در این نشست حضور خواهند داشت. کنفرانس فرآیند استانبول درباره افغانستان قرار است در طول سفر اشرف غنی احمدزی رییس جمهور جدید افغانستان به چین که از 28 تا 31 اکتبر انجام می‌شود برگزار شود.

این نخستین سفر خارجی اشرف غنی احمدزی از زمان رسیدن به ریاست جمهوری در ماه سپتامبر است. این کنفرانس بین‌المللی که با میزبانی چین برگزار می‌شود اهمیت زیادی دارد زیرا برای نخستین بار است که چین میزبانی یک اجلاس بین‌المللی درباره افغانستان را برعهده گرفته است.

از طرف دیگر برگزاری این کنفرانس برای نخستین بار در دوران دولت جدید افغانستان اهمیت آن را دوچندان می‌کند. توافق موسوم به فرآیند استانبول در سال 2011 میان چین ، روسیه، افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی برقرار شد و هدف آن ایجاد یک همکاری منطقه‌ای جدید برای ثبات و امنیت در افغانستان اعلام شد. توافق "فرآیند استانبول" متشکل از 14 کشور عضو شامل چین، هند، ایران، افغانستان، قزاقستان، پاکستان، روسیه و ترکیه بوده و 28 طرف حمایت‌کننده نیز شامل آمریکا، انگلیس، سازمان ملل و سازمان همکاری‌های شانگهای از آن حمایت می‌کنند.

چین از زمان سقوط طالبان در سال 2001 در افغانستان یکی از حامیان قدرتمند بازسازی این کشور بوده است.

انتهای پیام

کد N554975

وبگردی