آفتاب
دائمی:

انحراف معیار پیدا کردیم/ نادیده گرفتن تبعات اجتماعی از ارزش سد می‌کاهد

انحراف معیار پیدا کردیم/ نادیده گرفتن تبعات اجتماعی از ارزش سد می‌کاهد

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با تاکید بر این‌که فلات مرکزی از نظر سدسازی در وضعیت قرمز قرار گرفته است، گفت: ایران جزو سه کشور رده اول احداث تاسیسات بزرگ آبی در دنیا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیرضا دائمی با اشاره به این‌که تاریخ حفر تونل و سدسازی در ایران بیش از هزاران سال عمر دارد گفت: 500سال است که بزرگترین سد قوسی جهان را در کشور داریم. سدها به لحاظ طراحی و ساخت و هم به لحاظ اثرات اقتصادی و اجتماعی چند مولفه‌ای هستند و سدسازی مجموعه‌ای از علوم را در برمی گیرد.

وی تاکید کرد: رویکرد وزارت نیرو امروز احداث سد برای سد نیست بلکه باید به مولفه های سد توجه شود که شامل اثرات زیست محیطی، بحث‌های آمایش سرزمین و غیره می‌شود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با تاکید بر این‌که نمی توانیم جمعیت کشور را در اطراف آب متمرکز کنیم گفت: در مصر 98 درصد کشور خالی از سکنه است و همه در حاشیه نیل متمرکز شده اند. در ایران نیز شاهدیم که مناطقی از کشور در حال تخلیه جمعیتی به خاطر نبود آب است.

دائمی با تاکید بر این‌که در ایران 11 درصد برق توسط نیروگاه‌های برق آبی تولید می‌شود در حالی که میزان تولید برق آبی در کشورهای پیشرفته 30 تا 60 درصد است گفت: بحث کنترل خشکسالی و سیلاب نیز یکی دیگر از موارد است که باید به آن توجه شود.سال گذشته سیلاب‌هایی در نواخی مختلف از جمله کردستان و بوشهر داشتیم که منجر به خسارات زیادی شد.

وی با تاکید بر این‌که در صد سال پیش ایران و 250 سال پیش جهان منابع آب فراوان و نیاز کم بود اما اکنون شیب تقاضا بسیار بیشتر است، گفت: باید مدیریت تقاضا صورت گیرد. در حال حاضر در فلات مرکزی امکان احداث سد نداریم و بسیاری از سدهای کشور آبگیری نمی‌شوند. این در شرایطی است که با وجود 14 سال خشکسالی حجم بارندگی‌ها فرق کرده است.به گونه ای که حتی در سال 1391 پراکشن بارش‌ها مانند بلند مدت بوده است اما از حجم روان آب‌ها کاسته شد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با ارائه پیشنهادی به جامعه مهندسی گفت: پیشنهاد میکنم جامعه مهندسی کشور به مدیریت عرضه و تقاضا توجه کند و اثرات اجتماعی، امنیتی و اقتصادی طرح‌ها را ببیند.

دائمی با تاکید بر این‌که طرح‌های انتقال آب باید منوط به تامین آب شرب باشند گفت: از این پس باید توجه کنیم که طرح‌های شروع شده قبل از تعریف پروژه‌های جدید به پایان برسانیم و باید روی منابع آب بازنگری داشته باشیم.

انحراف معیار پیدا کردیم

وی با تاکید بر این‌که برخی علائم نشان می دهد که ما انحراف معیار پیدا کردیم گفت: در بسیاری از نقاط کشور ظرفیت‌های سدسازی به پایان رسیده است. الان هیچ جای کشور نیست در معرض تنش آبی، دچار تنش آبی یا دچار بحران نباشد و بحران به این معنا است که آب دیگر وجود ندارد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با اشاره به تغییر اقلیم که موجب بارشهای عظیم در جنوب شرقی آسیا و ایجاد خشکسالی در غرب آسیا از جمله در ایران، سوریه، عراق، ترکیه و افغانستان شده است گفت: شرایط ایجاب می کند که هوشمندانه‌تر عمل کنیم؛ ساخت سدها دیگر تکنیکی نیست. تا حالا نگاه‌مان به سدسازی به عنوان کار مهندسی بوده درحالی که این کار ابعاد اجتماعی داردو عدم حل مسائل اجتماعی از ارزش کار می کاهد.

دائمی با تاکید بر کارهای بزرگ سدسازی که در ایران صورت گرفته ازجمله گتوند وسیاه بیشه گفت: کارون 4 از یکی از افتخارات و شاهکارهای بزرگ مهندسی جهان است.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به نقش توسعه شبکه‌های زهکشی گفت: با رشد کشاورزی آب باید منتقل و تامین شود و برای این کار تاسیساتی را برای تامین آب باید ایجاد کنیم. با توسعه شهرنشینی و صنعت نیازها افزایش و منابع آبی کاهش پیدا می‌کند.ساخت تاسیسات در این حالت موجب ایجاد آب جدید نشود وباید وارد مدیریت تقاضا و مصرف شویم.در حال حاضر در برخی از حوضه‌های آبریز از لحاظ سدسازی در وضعیت قرمز قرار داریم و در حالی که در برخی از حوزه‌ها باید تاسیسات آبی توسعه پیدا کنند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو در پایان با تاکید بر پیش بینی کاهش بارش ها و افزایش دما در 30 سال آتی گفت: پیش بینی می شود تا سال 2050 هوا چهار درجه گرم تر شود و این درحالی است که به ازای هر درجه گرم شدن هوا 500 میلیون متر مکعب آب تبخیر می شود.

با احداث سدهای جدید 418 میلیارد متر مکعب آب ذخیره می‌شود

دبیر کمیته علمی سومین همایش و نمایشگاه سد و تونل ایران نیز با تاکید بر این‌که با احداث سدهایی که در دست مطالعه تا در دست بهره برداری هستند 418 میلیارد متر مکعب آب حفظ می شود که 112 میلیارد متر مکعب از آن قابل استحصال است، گفت: 58 میلیارد متر مکعب آب قابل تنظیم در این صورت در دسترس ما قرار می گیرد.

علی نورزاد با تاکید بر این‌که 147 سد در حال حاضر در دست بهره برداری است گفت: 120 سد در دست ساخت و 151 سد نیز در دست مطالعه است.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با تاکید بر این‌که ایرانیان برای آب ارزش زیادی قائل هستند گفت:‌دانش ساخت تونل و تکنولوژی‌های پیشرفته آن چیزی است که می خواهیم به دست آوریم. ما فقط اکتفا به سدهای رسی و بتنی نکرده ایم بلکه هنگام با دنیا آموزش های لازم را دیده‌ایم. به‌گونه ای که اکنون 10 سد بتن غلتکی در حال مطالعه و بهره برداری است.

وی با تاکید بر این‌که زیاد موافق نیستم که بگوییم در سدسازی خودکفا شده ایم گفت: با این وجود به عرصه‌ای رسیدیم که در دنیا ما را به عنوان کشور سدساز قبول دارند.

دبیر کمیته علمی سومین همایش و نمایشگاه سد و تونل ایران با تاکید بر این‌که در حال حاضر 192 کیلومتر تونل در کشور در دست بهره برداری است ، 315 کیلومتر در دست اجرا و 223 کیلومتر در دست مطالعه است، گفت: همایش کنونی برای شناخت خلاءهای جدی در سدسازی و تونل سازی از سال 1386 به صورت دو سالانه برگزار شده است.

دبیر علمی همایش با تاکید بر این‌که 301 چکیده در همایش به دست‌مان رسیده است گفت:‌151 چکیده پذیرش شد و 40 درصد مقالات مربوط به تونل ، 43 درصد مربوط به سدسازی و 17 درصد مربوط به مقالات عمومی است.

نورزاد در پایان خاطرنشان کرد: حجم بالای مقالات سدسازی نشان می دهد که هنوز کار برای انجام باقی است برخلاف آنچه در مورد عدم نیاز به سدسازی گفته می‌شد.

انتهای پیام

کد N548709

وبگردی