آفتاب

نقش متناقض نمای عربستان در ائتلاف ضدداعش/ تروریست ها با ریاض احساس نزدیکی می کنند

نقش متناقض نمای عربستان در ائتلاف ضدداعش/ تروریست ها با ریاض احساس نزدیکی می کنند

یک هفته نامه آلمانی با اشاره به قرابت ایدئولوژیکی تروریست های داعش با حکومت عربستان به نقش دوگانه این کشور در جبهه مقابله با تروریست ها موسوم به ائتلاف بین المللی ضدداعش پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، عربستان در حالی بر حضور خود در ائتلاف بین المللی ضدداعش پافشاری می کند که تروریست ها به دلیل نزدیکی ایدئولوژیکی با حکومت این کشور، خود را در جمع دوستان ریاض می بینند. هفته نامه دی سایت در مقاله ای به قلم "میشائیل تومان" از کشورهایی که به عنوان ائتلاف بین المللی ضدداعش شناخته می شوند به عنوان یک جمع نامتجانس یاد کرده است. این ائتلاف به رهبری آمریکا و همکاری اتحادیه اروپا شکل گرفته و برخی کشورهای منطقه از جمله ترکیه، مصر، قطر و عربستان سعودی در آن حضور دارند. با این حال نوع سیاست های برخی از این کشور ها موجب شده است نوعی ناهماهنگی برای مقابله با داعش در بین آنها وجود داشته باشد.

در این میان عربستان به دلیل پیشینه ویژه ای که در روابطش با داعش وجود دارد، قطعه ناجوری در این ائتلاف بوده و شراکتی دشوار در جنگ با تروریست ها دارد. به تازگی "فرانک والتر اشتاین مایر" وزیر خارجه آلمان طی سفر به منطقه با "سعود الفیصل" همتای عربستانی خود دیدار کرد. هر چند اشتاین مایر در دیدار با مقامات عربستان از این کشور به عنوان یک بازیگر مهم در جنگ با تروریسم یاد کرده است اما واقعیت چیز دیگری است.

عربستان کشوری پادشاهی است که در آن پادشاه حرف اول و آخر را می زند. این کشور با قوانین سختگیرانه در حال صدور تفکرات افراط گرایانه به خارج است. رویکردهای مذهبی نیز در سیاست های عربستان جایگاه ویژه ای دارد که نمونه آن را می توان در صدور حکم اعدام برای "شیخ نمر النمر" روحانی شیعه مشاهده کرد.

این مواضع موجب شده حضور عربستان در ائتلاف ضدداعش متناقض به نظر برسد. این مسئله ربطی به نفت، اختلافات عربستان با ایران و یا مناقشات موجود در حوزه خلیج فارس ندارد. بلکه نزدیکی ذاتی تفکرات افراطی بین حکومت عربستان و تروریست های داعش علت این تناقض است. هر چند داعش مجموعه ای از تروریست هایی است که شامل ایادی دیکتاتور سابق عراق، جنایتکاران و افراط گرایانی از سراسر جهان می شوند، اما از نظر ایدئولوژیک تمامی آنها زیر چتر تفکراتی هستند که از عربستان نشئت گرفته است.   

مکتب افراطی سلفی گری سال ها است که با حمایت های عربستان در مراکز آموزشی و دینی کشورهای منطقه و غرب به جوانان آموزش داده می شود و تروریست هایی که اکنون در منطقه به سر می برند، محصول همین آموزش ها هستند. در عین حال داعش نقش شمشیر دولبه را نیز برای عربستان ایفا می کند. تروریست ها که خود دست پرورده ریاض به شمار می روند اکنون به دشمنانی علیه این نظام خودکامه تبدیل شده اند.

 

کد N545170

وبگردی