آفتاب

توافق نیجریه و بوکوحرام برای آتش بس

توافق نیجریه و بوکوحرام برای آتش بس

دولت نیجریه از توافق خود با گروه تروریستی بوکوحرام برای آتش بس و همچنین آزادی 200 دختر نوجوان ربوده شده توسط این گروه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، ژنرال الکس باده" رئیس ارتش نیجریه، با اعلام این خبر اعلام کرد به زودی 200 دختر و زن جوانی که چند ماه قبل توسط بوکو حرام ربوده شده بودند آزاد می شوند.

توافق بوکوحرام و دولت نیجریه برای آتش بس در حالی انجام می شود در یک سال اخیر این گروه اقدامات تروریستی متعددی را مرتکب شده و در چندین نوبت اقدام به ربودن دختران و زنان جوان روستاها و شهرهای مختلف کرده بود.

هنوز منابع وابسته به شورشیان این توافق را تأیید نکرده‌اند. شبه‌ نظامیان بوکوحرام پنج سال است که در مناطقی از نیجریه دست به عملیات تروریستی می زنند. این گروه در ماه آوریل در حمله به یک مدرسه در شمال شرقی شهر "شیبوک" صدها دختر دانش آموز را ربود که واکنش گسترده جهانی در پی داشت.

این توافق پس از سه روز مذاکره با شورشیان به دست آمده است.سخنگوی دولت نیجریه نیز گفت که این توافق شامل آزادی اسیران و همچنین رهایی دختران دانش آموز و دیگر افراد گروگان شورشیان بوکوحرام خواهد بود.

این توافق می‌تواند موفقیتی بزرگ برای "گودلاک جاناتان" رئیس‌جمهور نیجریه، باشد که به دلیل عمل‌کرد ضعیفش در مقابل شورشیان و همچنین ربایش دختران دانش آموز در داخل و خارج این کشور مورد انتقاد بود. این اتفاق همچنین ممکن است بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تأثیر گذار باشد.

 

 

کد N544037

وبگردی