آفتاب

یک عضو کمیسیون اجتماعی: احیای اقتصاد روستا معضل حاشیه‌نشینی را حل می‌کند

یک عضو کمیسیون اجتماعی: احیای اقتصاد روستا معضل حاشیه‌نشینی را حل می‌کند

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی معتقد است اقتصاد روستا فلج شده و همین موجب مهاجرت های بی رویه و ایجاد حاشیه نشینی در شهرها شده است.

محمد اسماعیلی سعیدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در خصوص سخنان اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه در حال حاضر بالای 9 میلیون نفر حاشیه نشین وجود دارد، گفت: حاشیه نشینی طی چند دهه اخیر در کشور ما شکل گرفت که دلایل مختلفی دارد.

وی ادامه داد: آمارهای جمعیتی نشان می‌دهد در حال حاضر بالای 70 درصد جمعیت کشور شهرنشین و حدود 30 درصد روستا نشین هستند که این آمار در دهه شصت ، بالای 70 درصد روستانشین و ما بقی شهرنشین بود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به مهاجرت بی رویه از روستا به شهر اشاره کرد و افزود: وضعیت فعلی نشان از مهاجرت بی رویه طی چند دهه گذشته دارد که این مهاجرت ها عمدتا به کلان شهر ها بوده و همین عامل موجب رشد حاشیه نشینی شده است.

سعیدی خاطر نشان کرد : متاسفانه واقعیتی شکل گرفته و دولت و مجلس باید با هماهنگی با یکدیگر برای حل این معضل اقدام جدی انجام دهند.

نماینده مردم تبریز و آذر شهر در مجلس مشکل اساسی را فلج شدن اقتصاد روستا دانست و گفت: وجود مسئله‌ای هم چون بحران آب باعث شده کشاورزی کشور مورد تهدید قرار گیرد که مهمترین درآمد روستاییان از کشاورزی است. همچنین درسالهای اخیر نوسانات بسیاری در بخش دامداری صورت گرفته که به این بخش ضربه اساسی وارد شده است. بنابراین چنین مسائلی موجب ضعف اقتصاد روستایی شده است که نتیجه آن مهاجرت بی رویه به شهرها می باشد.

وی یادآور شد:‌ بی توجهی دولت های گذشته و نبود استراتژی مشخص در بخش های دامپروری و کشاورزی موجب به وجود آمدن چنین وضعیتی شده است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درپایان بر احیای اقتصاد روستاها تأکید کرد و گفت: احیای اقتصاد روستا باید یکی از اولویت های اصلی برای حل مسئله حاشیه نشینی قرار گیرد چرا که اگر مردم درآمد خوبی در روستاها داشته باشند قطعا به روستاها بازگشته و حاشیه نشینی کمتر خواهد شد.

انتهای پیام

کد N541157

وبگردی