آفتاب
در نشست آب،‌ فرهنگ و جامعه عنوان شد

در کنار هم قرار گرفتن دولت و نهادهای مدنی را در حال حاضر باید به فال نیک گرفت

در کنار هم قرار گرفتن دولت و نهادهای مدنی را در حال حاضر باید به فال نیک گرفت

در نشست مطبوعاتی که از سوی مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری و با همکاری انجمن علمی جامعه‌شناسی و مطالعات فرهنگی و ارتباطات و اندیشکده تدبیر آب ایران برگزار، ضرورت توجه به بحران آب در کشور مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدامین قانعی راد رییس انجمن جامعه شناسی ایران، توجه به بحران آب را یک ضرورت خواند و خاطرنشان کرد: باید نسبت به این موضوع در بین مردم و مسئولان حساسیت ایجاد شود.

رییس انجمن جامعه شناسی ایران با مورد توجه قراردادن برنامه راهبردی انجمن جامعه شناسی ایران در این‌باره اظهار کرد: قرار است نشست‌ها و میزگردهایی که در این راستا برگزار شود خوراکی را فراهم کند تا بیش از این به موضوع آب پرداخته شود و طی آن مشارکت‌هایی هم شکل بگیرد.

وی با اشاره به بخشی از سخنان سرپرست مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری در این نشست مبنی بر اینکه باید نسبت به برخی کاستی‌ها در موضو ع آب توبه کنیم، گفت: البته توبه باید با تامل در نفس انجام شود و صرف توبه کفایت نمی کند که خدمتی انجام شود. باید بازاندیشی صورت بگیرد که البته در این صورت به گفت‌وگوی ملی نیاز داریم چرا که در ضمن گفت‌وگو می توانیم به اشتباهات خود پی ببریم.

قانعی راد خاطرنشان کرد: گفت‌وگوی ملی باید نشان دهد که ما کجا اشتباه کرده‌ایم و دولت در کجا به خوبی نتوانسته عمل کند و همین که سازمان‌های اجتماعی و بهره‌برداران از آب چه اشتباهاتی داشته‌اند.

رییس انجمن جامعه شناسی ایران با مورد توجه قرار دادن آماری از تخریب منابع طبیعی در کشورمان و اینکه سالیانه 50 هکتار از جنگل‌ها و یک درصد مراتع، همچنین 10 هزار هکتار از پوشش زراعی تخریب می‌شوند، گفت: در حال حاضر یک توفیق اجباری برای ما فراهم شده تا اینکه بتوانیم از نظر سازمانی به هم نزدیک‌تر شویم و دولت احساس کند که برای انجام کارهای خود به انجمن‌های علمی هم نیاز دارد و لازم است تا از آن‌ها استفاده کند.

وی با تاکید بر اینکه مسائلی مثل بحران آب، به راه‌حل‌های فرهنگی و جامعه شناختی نیاز دارد و صرفا از لحاظ فنی نمی توان بر این مسائل غلبه کرد گفت: تحقق شعار «باید درباره آب گفت‌وگو کنیم» زمینه‌ساز تبیین درست مساله و پیداکردن راه‌حل‌های آتی است و مجموعه همایش‌های درنظر گرفته می‌تواند مقدمه خوبی برای حل موضوع باشد.

اسفندیاری، عضو اندیشکده آب ایران، نیز در ادامه با بیان اینکه ما تصویر ثابت و تکراری از مسائل آب در شهرهای بزرگ ارائه می‌دهیم اظهار کرد: در این باره بیشتر صحبت از مصارف آب در شهرها می شود در حالی که آیا واقعا موضوع فقط همین مصرف آب شهری است؟ در حالی که مصرف آب در روستاها و زمین‌های کشاورزی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

اسفندیاری همچنین گفت: در نظام اداری کشور اطلاعات زیادی به صورت غیررسمی وجود دارد که بهتر است این اطلاعات در اختیار مردم قرار بگیرد که بتوان باب گفت‌وگو را باز کرد و البته دانست که اولین مورد در باب رابطه دولت و بخش خصوصی توجه به موضوع اطلاع‌رسانی است.

وی در ادامه اظهار کرد: باید به نقش و وظیفه مجلس و قوه قضاییه نیز در موضوع تصمیم‌گیری درباره آب دقت داشت چرا که در حال حاضر میزان مناقشات و مراجعه به دادگاه‌ها در مورد استفاده از آب زیرزمینی و مالکیت بهره‌برداری از منابع آب‌ها زیاد است.

هادی خانیکی، رییس انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات، نیز در این نشست با بیان اینکه ما اساسا در جامعه ایرانی دچار موانع اساسی بر سر گفت‌وگو هستیم که این موضوع مساله آب را هم شامل می شود اظهار کرد: گفت‌وگو این است که ما بتوانیم به مساله مشترک برسیم.

وی افزود: ما در حال حاضر وقتی به مساله اجتماعی می‌رسیم که به یک آسیب اجتماعی تبدیل شده، درواقع وقتی تهدیدها را می‌بینیم به مساله‌ای حساس می‌شویم چنانچه ایران همواره به عنوان یک جامعه کم‌آب شناخته شده است ولی بحث بحران آب طی یکی دو سال گذشته مطرح می‌شود.

وی همچنین گفت: گویا سیاست‌گذاران جدا از حوزه ما تصمیم می‌گیرند و نهاد دولت فعال و نهاد شهروندان منفعل است که البته در این دولت باید چنین موضوعی را به فال نیک بگیریم که فاصله دولت و نهادهای مدنی کم شده است. زمانی روشنفکران و مسئولان برای آلودگی آب کنار هم قرار گرفتند و هم اکنون نیز برای موضوع آب در کنار هم‌ هستند.

خانیکی با تاکید بر ضرورت شکل گیری اعتماد بین دولت و جامعه گفت: قرار نیست برون‌داد موضوعات اجتماعی فقط برگزاری همایش باشد چرا که زمان همایش‌درمانی برای دردهای کشور گذشته است.

سلسله نشست‌های آب، فرهنگ و جامعه که تا انتهای سال 93 چهار میزگرد و 14 نشست طی آن برگزار خواهد شد حاصل همکاری مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری و دو انجمن علمی جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی و ارتباطات و یک سازمان مردم نهاد در حوزه آب (اندیشکده تدبیر آب ایران) است.

انتهای پیام

کد N531238

وبگردی