آفتاب

راخوی جدایی طلبان کاتالونیا را به گفتگو فراخواند

راخوی جدایی طلبان کاتالونیا را به گفتگو فراخواند

نخست وزیر اسپانیا یک ماه مانده به برگزاری همه پرسی استقلال منطقه خودمختار کاتالونیا، مخالفان را به پای میز مذاکره دعوت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاگس آنسایگر، در حالی که یک ماه تا برگزاری همه پرسی استقلال منطقه کاتالونیا باقی مانده، "ماریانو راخوی" نخست وزیر اسپانیا خواستار مذاکره با جدایی طلبان شد. وی طی اظهاراتی در جمع اعضای حزب حاکم "محافظه کار مردمی" گفت: رجوع به قانون و مذاکره دو اصل برای خروج از این وضعیت است.

وی در واکنش به پافشاری مقامات کاتالونیا بر برگزاری همه پرسی استقلال این منطقه در روز نهم نوامبر (هجدهم آبان) اظهار داشت: می خواهم در کنار هم باقی بمانیم. راخوی در عین حال تاکید کرد هیچ کس فراتر از قانون نیست. این در حالی است که دولت خودمختار کاتالونیا با وجود مخالفت مادرید اعلام کرده است همه پرسی استقلال این منطقه تحت هر شرایطی برگزار خواهد شد.

روز دوشنبه نیز دادگاه قانون اساسی اسپانیا در پرونده شکایت دولت مرکزی از برگزاری همه پرسی توسط منطقه خودمختار کاتالونیا، حق را به مادرید داد، اقدامی که به صورت خودکار موضوع برگزاری همه پرسی را غیرقانونی می کند. با این حال این دادگاه برای تصمیم گیری نهایی در این خصوص مهلتی 5 ماهه خواسته است.

گفتنی است جدایی‌ طلبان کاتالونیا معتقدند این جدایی به سود آنها خواهد بود زیرا 27 درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و 25 درصد توریست‌ها نیز مقصدشان از سفر به اسپانیا دیدار از این منطقه است. مرکز این منطقه که در شمال شرق اسپانیا قرار دارد، شهر بارسلون است.

کد N529766

وبگردی