آفتاب

آیا می‌دانید قلیان موجب بیماری‌های ریوی و هپاتیت B می‌‎شود؟

آیا می‌دانید قلیان موجب بیماری‌های ریوی و هپاتیت B می‌‎شود؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: قلیان باعث بروز بیماری‌هایی چون ذات الریه، اسهال، سل و هپاتیت B می‌شود و ممکن است این بیماری‌ها در طولانی مدت اثر خود را آشکار کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، دکتر"نوذر نخعی" با اعلام این خبر اظهارکرد: مصرف قلیان مضرات بسیاری دارد که این امر توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمان مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن نیز در مجلات معتبر بین المللی چاپ و منتشر شده است.

وی ادامه داد: پتانسیل آلودگی میکروبی و عفونت زایی قلیان مقاله‌ای بود که از سوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد و در مجلات بین المللی به چاپ رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: قلیان به عنوان بستری برای اعتیاد به سایر مواد مخدر از دیگر ابعاد مضرات قلیان بود که توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمان مورد بررسی قرار گرفت و در مجلات بین المللی نیر منتشر شده است.

نخعی گفت: قلیان می تواند بستری باشد برای روی آوردن نوجوانان و جوانان به مواد مخدر و برای این امر سه دلیل وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: استفاده از قلیان بستری را برای محفلی بار آمدن و محفلی کردن جوانان و فاصله گرفتن آنها از خانواده فراهم می کند.

وی ادامه داد: قلیان باعث می شود که ترس افراد از دود را بگیرد و همچنین افرادی که مورد تحقیق قرار گرفتند می‌گفتند که قلیان کد را آزاد می کند به این معنی که شخص به علت‌های مغزی، روانی و اجتماعی به سایر مواد مخدر اعتیاد پیدا می کند.

نخعی در این رابطه اظهارکرد: قلیان اثر دروازه‌ای دارد و باعث می‌شود که فرد به سایر مواد مخدر اعتیاد پیدا کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و متخصص پزشکی اجتماعی گفت: در مقاله‌ای با عنوان «پتانسیل آلودگی میکروبی و عفونت زایی قلیان» حدود 15 رستوران و مکان‌هایی که قلیان عرضه می‌شد بررسی شد و 285 نمونه از قسمت‌های دهانی، شیلنگ و آب داخل قلیان گرفته شد و از این تعداد نمونه‌ها 83 درصد آنها الودگی میکروبی داشتند.

نخعی گفت: مردم فکر می کنند که قسمت دهانی شیلنگ قلیان به واسطه اینکه می شود تعویضش کرد مشکلی ایجاد نمی‌کند در حالی که شیلنگ قلیان و آب موجود در آن جاهایی است که احتمال انتقال عفونت را دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قلیان باعث بروز بیماری‌هایی چون ذات الریه، اسهال، سل و هپاتیت B می شود و ممکن است این بیماری‌ها در طولانی مدت اثر خود را آشکار کنند.

انتهای پیام

کد N527776

وبگردی