آفتاب
گزارش یک سفر/

قزوین به کانون بزرگ علمی غرب آسیا تبدیل می شود

قزوین به کانون بزرگ علمی غرب آسیا تبدیل می شود

قزوین- خبرگزاری مهر: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز سه شنبه در سفر یک روزه به استان قزوین رویداد بزرگی را در این منطقه کلید زد که می تواند آینده درخشانی را در دهه آینده برای استان متصور کند. صالحی در حاشیه امضای قرارداد احداث مرکز پرتودهی صنعتی در استان این مرکز را مقدمه ایجاد شتابگر ملی با صدها میلیارد تومان سرمایه گذاری به عنوان عظیم ترین شتاب دهنده غرب آسیا اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، قزوین با داشتن بیش از سه هزار واحد صنعتی و 400 هزار هکتار دشت حاصلخیز قزوین و تولید سالانه سه میلیون تن محصول کشاورزی و داشتن دانشگاهای معتبر علمی مانند دانشگاه بین المللی امام خمینی و دانشگاه آزاد ظرفیت های پیدا و پنهان فراوانی دارد که در صورت برنامه ریزی اصولی و استقاده بهینه از آن می تواند انرژی فراوانی را ایجاد کند و در منطقه و کشور منشاء کارهای بزرگی شود.

تولید بیش از 1290 نوع محصول غذایی، سلولزی، کاشی و سرامیک، قطعات خودرو، شیشه، فولاد و مواد شوینده و بهداشتی و آرایشی و داشتن معادن غنی و نیز ثبت بیش از یک هزار اثر تاریخی و داشتن 140 هزار دانشجو بزرگترین سرمایه و استعداد و ظرفیت تلقی می شود که می تواند در خدمت استان و کشور باشد.

در دهه 60 سازمان انرژی اتمی مرکز بزرگی را برای احداث مجتمع رفاهی و آموزشی برای کارکنان و سایر افراد پیش بینی کرد و در منطقه الموت شرقی مبادرت به احداث ساختمانی با 85 اتاق و سوئیت در فضایی به وسعت 185 هکتار کرد که به دلیل وضعیت خوب آب و هوایی می توانست به کانون اردوگاهی تبدیل شود اما به دلایلی تکمیل طرح و استفاده مناسب از آن متوقف شد.

در سالهای اخیر موفقیت های علمی و پژوهشی و استعدادهای نهفته و آشکار منطقه و استقبال مسئولان استان از اجرای طرحهای مهم ملی موجب شد نگاه برخی مسئولان بلندپایه کشوری بویژه مدیرانی که تا حدودی گرایش بومی هم داشتند از برخی طرح ها که قابلیت اجرا در قزوین را دارند حمایت کنند که مجموعه این برنامه ها و حمایت ها دست به دست هم داد تا بتوان کارهای بزرگی را عملیاتی کرد.

یکی از این کارهای مهم و ارزشمند اجرای پروژه های هوا فضا و شتابگر ملی و توسعه فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی با رویکرد استفاده از فنآوری های نوین بود که استقرار مراکز علمی مهمی چون دانشگاه بین المللی با هزاران هکتار زمین مرغوب برای کارهای علمی و نگاه مثبت مسئولان دانشگاه و استان برای استفاده بهینه از آن موجب شد سرانجام طرح شتابگر ملی در قزوین کلید بخورد و این استان برای اجرای طرح انتخاب شود.

رایزنی ها برای تهیه مقدمات کار و استفاده از نفوذ و حمایت صاحب نظران بلند پایه و مسئولان قزوینی که این روزها در مسئولیت های ارشد اجرایی کشور قرار دارند موجب شد خبرهای خوشحال کننده ای منتشر شود تا علاقمندان علم و دانش به آینده استان امیدوار شوند.

اجرای طرحهایی که می تواند زمینه اشتغال، علم آموزی، جلوگیری از مهاجرت و نیازهای پژوهشی و تحقیقاتی استان و کشور را نیز تامین کند و چشم انداز روشنی را ترسیم کند.

هشتم مهرماه روزی بیاد ماندنی در تاریخ تحول علمی قزوین

روز سه شنبه هشتم مهرماه دکتر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژِی اتمی به قزوین سفر کرد تا تفاهم نامه ای را امضاء کند که این کار مقدمه اجرای طرح بزرگ شتابگر ملی بود که شاید برخی آن را رویایی و دست نیافتنی می دانستند.

صالحی در این سفر ابتدا به منطقه الموت شرقی رفت و پس از 100 کیلومتر طی مسافت پر پیج و خم جاده های این مسیر از سایتی بازدید کرد که دیگر کاربردی نداشت اما چون سرمایه زیادی برای احداث آن شده بود تصمیم گرفت تا با واگذاری آن به مردم منطقه خدمتی کرده باشد و هم از این امکانات استفاده بهینه شود.

سایت آموزشی سازمان انرژی اتمی که در فضایی به مساحت 185 هکتار قرار دارد تنها یکی از تاسیساتش 85 اتاق و سوئیت دارد که می تواند در اولین گام به یک اردوگاه دانش آموزی، اقامتگاه گردشگران یا محل اردوی ورزشکاران و دانشجویان و دانش آموزان حتی کارکنان دولت برای دوره های آموزشی و تخصصی تبدیل شود.

فضایی بسیار زیبا با طبیعتی چشم نواز که می تواند اوقات خوشی را برای اقامت کنندگان فراهم کند هر چند جاده پر پیچ و خم و شاید مسافت طولانی از مرکز استان (حدود 100 کیلومتر جاده کوهستانی) یکی از چالش ها باشد.

صالحی: ساکنان الموت باید از تغییر کاربری این سایت برخوردار شوند

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در هنگام بازدید از این سایت به خبرنگار مهر گفت: این منطقه بسیار خوش آب و هواست و این مرکز در صورت تغییر کاربری منطقی می تواند مورد استفاده بسیاری از مردم قرار گیرد.

علی اکبر صالحی بیان کرد: این بازدید به منظور آشنایی با وضعیت کنونی سایت صورت گرفته و در حال بررسی و گفتگو برای واگذاری 185 هکتار زمین و سایت آموزشی سازمان هستیم که در الموت در منطقه معلم کلایه احداث شده است.

این مسئول بیان کرد: این سایت حدود 30 سال پیش با اهداف آموزشی و صنعتی ایجاد شد که به دلایل خاصی پا نگرفت و در شرایط کنونی برای این که از آن استفاده بهینه شود تصمیم گرفتیم آنرا به مسئولان استان واگذار کنیم تا تغییر کاربری داده شده و استفاده مناسب تری شود.

رئیس سازمان انرژِی اتمی تصریح کرد: یکی از پیشنهادها با توجه به موقعیت ممتاز منطقه این است که سایت به عنوان مرکز گردشگری استفاده شود که در حال مطالعه هستیم تا این کار حتما در جهت منافع مردم منطقه الموت و ساکنان باشد و امکانات مورد استفاده این امکانات از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل شود.

وی افزود: تاکید داریم هر پیشنهادی که داده می شود به سرانجام برسد و طولانی نباشد و نفع آن برای مردم منطقه باشد تا آنها هم احساس کنند این طرح در مسیر اقتصادی آنهاست و همکاری کنند.

صالحی اظهارداشت: یک گروه از سازمان انرژی اتمی و مسئولان استان قزوین در حال بررسی کارشناسی هستند و پس از نهایی شدن برای تغییر کاربری تصمیم خواهیم گرفت که اولویت با حوزه گردشگری و اردویی است.

صالحی همچنین تصمیم دیگری گرفت و آن واگذاری دو هکتار زمین در ناحیه صنعتی الموت برای تسریع در کار بود.

عبدالقهار ناصحی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان در این بازدید به خبرنگار مهر گفت: ناحیه صنعتی الموت حدود 15 هکتار وسعت دارد که دو هکتار آن متعلق به سازمان انرژی اتمی است.

ناصحی بیان کرد: موافقت شده تا این دوهکتار به متقاضیان احداث واحدهای تولیدی واگذار شود که با این همکاری سرعت اجرایی در این ناحیه صنعتی شتاب بیشتری می گیرد.

این مسئول یادآورشد: در این ناحیه صنایع کوچک، صنایع تبدیلی و سبک که بتوانند نیاز منطقه را تامین کند مستقر خواهند شد و پیش بینی می شود با 50 میلیارد تومان سرمایه گذاری بتواند برای 700 نفر شغل جدید ایجاد کند.

وی افزود: عملیات ایجاد شبکه برق و آبرسانی تکمیل شده و ورودی ها بعد از واگذاری انجام می شود و امیدواریم این شهرک در دهه فجر آماده واگذاری شود.

قزوین در آستانه تبدیل شدن به کانون علمی غرب آسیا

در این سفر کار مهم و بزرگ دیگری شکل گرفت که امضاء تفاهم نامه برای راه اندازی مرکز پرتودهی صنعتی در قزوین بود.

تفاهم نامه ای که به امضاء علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، مرتضی روزبه استاندار و ابوالحسن نائینی رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی رسید تا کار به فاز اجرایی برسد.

با امضاء این تفاهم نامه و احداث مرکز پرتودهی در استان قزوین در این مرکز، شتاب دهنده صنعتی رودوترون با توان 100 کیلو وات و انرژی10mev که به دست متخصصان توانمند سازمان انرژی اتمی ایران احداث شده است نصب و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

با ساخت دستگاه و تجهیزات این مرکز توسط متخصصان توانمند کشورمان ضمن صرفه جویی ارزی تا 15 میلیون دلار، بومی سازی بخش دیگری از فناوری صلح آمیز هسته ای محقق خواهد شد.

صالحی در مورد این طرح نیز به خبرنگار مهر گفت: قزوین استان بسیار مهمی از نظر کشاورزی و صنعتی است و از استانهای محوری تلقی می شود که برای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و صنعتی آن به فکر راه اندازی این مرکز افتادیم تا تولیدات بهره بیشتری داشته باشد.

تأسیسات پرتودهی در همه استان ها راه اندازی می شود

وی افزود: تصمیم گرفتیم تا تاسیسات پرتودهی در قزوین هم ایجاد شود زیرا پیش از این در تهران، بناب، کهگیلویه و بویراحمد هم این تاسیسات ایجاد شده بود و بزودی در گلستان و در آینده در همه استانها این مرکز را راه اندازی خواهیم کرد.

صالحی تصریح کرد: شتاب دهنده استان قزوین پیشرفته تر از سایر استانها محسوب می شود زیرا رودوترون شتاب دهنده الکترون است و توسط مهندسان سازمان انرژی اتمی با مهندسی معکوس از نوع مشابه طراحی و ساخته شده که مشابه خارجی آن معادل 15 میلیون دلار هزینه دارد که با این کار صرفه جویی ارزی قابل توجهی شده است.

وی گفت: برای بهره برداری از این شتاب دهنده بهترین منطقه استان قزوین و بهترین مکان دانشگاه بین المللی امام خمینی است که بزودی فعالیت نصب آن انجام می شود.

صالحی تصریح کرد: پروژه دیگری به نام چشمه نور در دست اجراست که درجنب این مرکز پرتودهی صنعتی عملیاتی می شود که اجرای آن با همکاری سایر دستگاههای دولتی مثل آی پی ام، مرکز فیزیک نظری و معاونت فناوری ریاست جمهوری با چند صد میلیارد تومان اعتبار ممکن می شود و استقرار یک شتاب دهنده بزرگ را محقق خواهد کرد.

وی یادآورشد: با حمایت خوب استانداری قزوین و اختصاص زمینی بسیار مناسب از سوی دانشگاه بین المللی حدود 40 هکتار برای شتابگر ملی و شش هکتار برای مرکز پرتودهی صنعتی پیش بینی شده که با اجرای آن تحولی بزرگ در استان رخ خواهد داد.

راه اندازی مرکز رودوترون در قزوین مقدمه اجرایی شدن شتابگر ملی

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: با راه اندازی شتابگر ملی و مرکز رودوترون در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) و استان قزوین این منطقه در یک چشم انداز هشت ساله به کانون علمی کشور تبدیل می شود و چهره علمی استان عوض خواهد شد چون اولین شتاب دهنده عظیم در منطقه و غرب آسیا خواهد بود.

وی گفت: برای مقدمات اجرایی شدن شتابگر ملی باید رودوترون در دو سال آینده راه اندازی شود که این هم کار بزرگی است و با راه اندازی آن تعداد زیادی از کارشناسان و محققان حداقل 50 نفر مشغول کار خواهند شد و بستر کارهای تحقیقاتی بیشتر نیز فراهم می شود.

صالحی افزود: با این مرکز می توان خدمات صنعتی بزرگی ارائه و از ضایعات کشاورزی جلوگیری کرد، تولیدات صنعتی را استرلیزه و منبع درآمدی هم برای دانشگاه ایجاد کرد که در فاز اول تصمیم داریم در اولین مرحله پس از تامین زیرساختها، نصب تجهیزات و بهره برداری از آن را آغاز کنیم و سپس تاسیسات بتدریج نصب شود و در این مسیر می توان از درآمد مرحله اول برای ادامه مراحل بعدی استفاده کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: از دیگر کاربردهای این فناوری ارزشمند می توان به تولید مواد Hitec از طریق پرتو فراوری مواد صنعتی و پلیمریsterilization تجهیزات یکبار مصرف پزشکی و رفع آلودگی از محصولات کشاورزی اشاره کرد.

صالحی یادآورشد: ایجاد این مرکز علمی و پژوهشی در استان قزوین موجب خواهد شد گام مهمی برای ارتقای سلامت بهداشت استان و کشور برداشته شود و توان آموزشی و اجرای پروژه های پژوهشی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) و موسسات آموزشی استان نیز در حد قابل توجهی ارتقاء یابد.

روزبه: تحول عظیمی در حوزه علمی استان درآستانه تحقق است

مرتضی روزبه استاندار قزوین هم پس از امضاء تفاهم نامه گفت: راه‌اندازی مرکز پرتودهی صنعتی استان قزوین اقدام بسیار ارزشمندی است که موجب تحول عظیمی در عرصه‌های صنعتی، علمی و کشاورزی استان می‌شود.

وی بیان کرد: هیئت اجرایی این مرکز به ریاست منوچهر حبیبی معاون امور عمرانی استاندار قزوین تشکیل شده تا برنامه اجرایی با سرعت بیشتری عملیاتی شود.

استاندار قزوین تصریح کرد: تمام تلاش خود را برای اجرای این پروژه بر اساس برنامه زمان‌بندی مشخص شده به کار خواهیم گرفت تا شاهد بهره‌برداری از مرکز پرتودهی صنعتی استان در دو سال آینده باشیم.

ابوالحسن نائینی رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) استان قزوین نیز اظهارداشت: مرکز پرتودهی صنعتی استان قزوین یک پروژه علمی، صنعتی و تحقیقاتی مهم است که به رشد استان در زمینه‌های علمی و تحقیقاتی کمک موثری خواهد کرد.

ابوالحسن نائینی گفت: به دلیل استقرار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در استان قزوین و دانشگاه‌های دیگر تعداد زیادی از دانشجویان از داخل و خارج از کشور در این استان حضور دارند که با اجرای این طرح بستر خوبی برای استفاده این علم آموزان از فعالیتهای تحقیقاتی فراهم می شود.

وی یادآور شد: امیدواریم با هماهنگی لازم بتوانیم در مدت زمان مقرر شاهد بهره‌برداری از این پروژه باشیم.

به نظر می رسد پس از مدتها تلاش توام با برنامه ریزی و پیگیری امور و نیز حمایت جدی استاندار مسیر پر شتابی برای تحول علمی استان با استقرار شتابگر ملی هموار شده که آینده پر امیدی را برای جوانان، علاقمندان به علم و دانش، محققان و پزوهشگران نوید می دهد که امیدواریم با تکمیل مراحل اجرایی و تحقق اجرای طرح در زمان بندی پیش بینی شده شاهد تکمیل و بهره برداری از مرکز پرتودهی صنعتی در دو سال اینده و شتابگر ملی در شش تا هشت سال آینده در قزوین باشیم.

گزارش: محمدرضا جباری

کد N524930

وبگردی