آفتاب

رشد اقتصادی حاصل یک گفت‌وگوی موفق

رشد اقتصادی حاصل یک گفت‌وگوی موفق

یک کارشناس اقتصادی معتقد است دیپلماسی موفق دولت یازدهم در گفت‌وگوهای هسته‌ای و کنار زدن تحریم‌ها عامل اصلی رشد اقتصادی 4.6 درصد بوده است.

مهدی تقوی - استاد دانشگاه علامه - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: خوشبینی ایجاد شده از گفت‌وگوهای موفق ظریف و اشتون، اعتماد جهانی را به اقتصاد ایران افزایش داد و باعث بهبود وضعیت ایران در بازارهای جهانی شد. افزایش درآمدهای نفتی و بازگرداندن بدهی‌های بلوکه شده نیز اقتصاد کشور را از حالت رکود خارج کرد.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کوتاه‌مدت میسر نیست، تصریح کرد: اگر بقیه تحریم‌ها هم برداشته شود و در سال‌های آینده شاهد سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های نفت، پتروشیمی، صنعت و ... باشیم می‌توان به روند رو به رشد تولید ناخالص داخلی امیدوار بود.

به گفته تقوی، رسیدن از رشد منفی به رشد مثبت 8 یا 10 معمولا راحت‌تر از ثبات این رقم یا افزایش آن است. وقتی GDP یک کشور به مثبت 8 یا 10 می‌رسد سرعت رشد کم می‌شود و از این زمان به بعد پیشرفت به کندی انجام می‌شود. بنابراین در کوتاه مدت نمی‌توان انتظار رشد بالای 8 درصد را برای کشور پیش‌بینی کرد. البته هنوز به این رقم مدنظر سند چشم‌انداز دست نیافته‌ایم اما رسیدن به آن دور از ذهن نیست.

وی با انتقاد از اجرای غیرکارشناسانه هدفمندی یارانه‌ها توسط دولت‌های نهم و دهم گفت: پرداخت یارانه باعث رکود و تورم سرسام‌آور شد. حال، دولت یازدهم نباید از آن روش پیروی کند. دولت باید حتی‌المقدور قیمت نهاده‌های تولید را افزایش ندهد.

این کارشناس اقتصادی، ورشکستگی کارخانجات داخلی را نتیجه هدفمندی یارانه‌ها دانست و افزود: تعطیلی و کاهش ظرفیت تولید کارخانجات به افزایش بیکاری منجر شد.

تقوی اظهار کرد: دولت یازدهم باید با دادن مشوق‌هایی از جمله ارایه تسهیلات، تخفیف مالیاتی، یارانه و ... واحدهای تولیدی را به افزایش ظرفیت تولید ترغیب کند. اگر واحدهای تولیدی جان بگیرند اشتغال رونق می‌گیرد.

وی ضمن مخالفت با افزایش تعرفه‌های واردات کالاهای مصرفی گفت: غالب مردم قدرت خرید کالاهای گران قیمت را ندارند. اگر تعرفه واردات افزایش یابد مردم ضرر می‌کنند. لذا در افزایش تعرفه واردات کالاهای خارجی باید بسیار با دقت و شیب ملایم عمل شود.

انتهای پیام

کد N522932

وبگردی