آفتاب
انتقاد زنگنه به خصوصی‌سازی‌ها:

فقط استخوان بخش خصوصی‌ باقی مانده است

فقط استخوان بخش خصوصی‌ باقی مانده است

وزیر نفت با انتقاد از روند خصوصی سازی صورت گرفته در این صنعت، گفت: بنا نبود که وزارت رفاه پالایشگاه و پتروشیمی داشته باشد، اما وزارت نفت فاقد این واحدها شود و وزیر برای مشکلات این واحدها با من تماس بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیژن زنگنه صبح امروز در جمع فعالان بخش خصوصی حوزه انرژی در اتاق بازرگانی با بیان این‌که اوایل سال آینده نیروگاه‌ها نیازی به مازوت و گاز طبیعی ندارند، گفت:‌ طی این مدت ال پی جی محدود و نفت سفید نایاب می‌شود.

وی در ادامه با بیان این‌که با سوآپ فرآورده مخالفتی ندارم، گفت: در گذشته این کار انجام و از نکا به غرب کشور سوآپ صورت می‌گرفت.

وزیر نفت با اشاره به این‌که نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی در بخش پایین دستی داریم، گفت: بخش‌های بالادستی مانند اکتشاف در انحصار دولت باقی می‌ماند.

زنگنه در ادامه با انتقاد به خصوصی سازی‌های صورت گرفته در گذشته اظهار کرد: متاسفانه واحدهای خصوصی شده از دست دولت خارج شده و در اختیار بخش دیگری از دولت قرار گرفته است.

وی افزود: بنا نبود که وزارت رفاه پالایشگاه و پتروشیمی داشته باشد، اما وزارت نفت این واحدها را در اختیار نداشته باشد.

وزیر نفت در ادامه خاطرنشان کرد: این چه وضعی است که درست کرده‌ایم من تکلیف خودم را نمی‌فهمم بنا نبود که یک وزیر برای پالایشگاه و پتروشیمی با من تماس بگیرد.

زنگنه با تاکید بر این‌که نظر من این است که بخش خصوصی باید واقعی باشد، گفت: متاسفانه بخش خصوصی در کشور ضعیف شده و گوشت آن از بین رفته و فقط استخوان باقی مانده است.

وی با بیان این‌که 480 هزار بشکه میعانات گازی داریم که می‌توانستیم با آن یک پالایشگاه احداث کنیم، گفت: به دلیل این‌که معتقدم بخش خصوصی باید حضور پیدا کند یک پالایشگاه را به هشت پالایشگاه 60 هزار بشکه‌ای که توسط بخش خصوصی احداث می‌شود تقسیم کردم.

وزیر نفت با بیان این‌که برای اولین بار در تاریخ ایران بین فعالان بخش خصوصی برای ساخت پالایشگاه رقابت گذاشته و فراخوان دادیم، گفت: اکنون 33 مجموعه که بیش از 50 شرکت را در برمی‌گیرند برای احداث این هشت پالایشگاه به صورت رقابتی اعلام آمادگی کرده‌اند.

زنگنه با تاکید بر این‌که هنر ما باید در مدیریت این باشد که کیفیت را به کمیت تبدیل کنیم، گفت: روزی که پیکان از مدار تولید خارج شد جشن گرفتیم، اکنون اگر از بخش خصوصی بیش از اندازه حمایت شود همه پیکان ساز می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که پیمانکاران و سازندگان در جایی که قدرت رقابت دارند، کار می‌ کنند گفت:‌ اکنون لوله‌سازان در مرکزیت اجحاف به دولت قرار دارند و تا زمانی که به دولت اجحاف می کنند به جای نمی رسند و نمی توانند حتی یک کیلو لوله صادر کنند.

وزیر نفت در ادامه با بیان این‌که باید مشکلات موجود در صنعت سی.ان.جی و جایگاه‌های عرضه سی.ان.جی را برطرف کنیم تصریح کرد: در برخی از شهرها فقط از 30 درصد ظرفیت استفاده می‌شود، در مقابل در برخی از شهرها کمبود جایگاه وجود دارد که این امر به غیر عادی بودن قیمت‌ها برمی‌گردد.

به گفته زنگنه، تا زمانی که قیمت‌ها دستوری باشد، کسی اقدام به ساخت جایگاه نمی‌کند.

وی از تفاهم با شهردار تهران برای ساخت 200 جایگاه تک پمپه خبر داد.

وزیر نفت با اشاره به این‌که اگر در اختیار من بود وضعیت جایگاه‌ها را تغییر داده و سه الی چهار نوع جایگاه ایجاد می‌کردم، خاطرنشان کرد: باید زمان بگذرد و جلوتر برویم تا وضعیت در این حوزه بهبود یابد.

زنگنه در پایان تاکید کرد: سیاست من این است که بخش خصوصی و ساخت داخل تقویت شود.

انتهای پیام

کد N521629

وبگردی