آفتاب
/کلام روز/

زمامداران به چه نکاتی توجه کنند؟

زمامداران به چه نکاتی توجه کنند؟

از جمله ویژگی‌های حکومت صالح این است که خوداصلاحی و اصلاح دولتمردان را در دستور کار خود قرار دهد. اگر می‌خواهیم انسان‌ها در جوامع به رشد و پیشرفت برسند حکومت‌ها همواره باید اخلاق انسانی را رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یکی دیگر از مواردی که باید در حکومت‌های صالح وجود داشته باشد ضرورت کاردانی و تخصص نیروهایی است که در راس کار قرار دارند و دولتمردان و ملت‌ها باید با آگاهان مشورت کنند.

امام علی (ع) فرمودند: هر کس بر مسند زمامداری تکیه می‌زند، نخست باید خود را تربیت کند، پیش از آنکه به تربیت دیگران بپردازد و باید خود را تربیت عملی کند، پیش از تربیت زبانی (و موعظه‌سرایی و منشورپراکنی!).

در این رابطه امام کاظم (ع) می‌فرمایند: وقتی کارهای شما درست می‌شود، که حکومت‌تان حکومت درستی باشد (و همه دولتمردان، از صلاحیت‌ها، لیاقت‌ها و امانت‌های لازم برخوردار باشند).

خداوند در آیه 199 سوره اعراف با اشاره به ویژگی‌های حکومت صالح که اخلاق انسانی است، می‌فرماید: گذشت را ملاک قرار ده، مردم را به کارهای خوب وادار و از مردم نافرهیخته همواره دوری کن.

امام علی (ع)همچنین در حدیث دیگری می‌فرمایند: زمامدار، به دلی خردورز و زبانی گویا، نیاز دارد.

پیامبر اکرم (ص) در رابطه با اینکه ضرورت و کاردانی و تخصص باید در حکومت وجود داشته باشد، می‌فرمایند: هر کس بدون تخصص کاری انجام دهد، فساد آن بیشتر است از نتیجه آن.

امام صادق (ع) در رابطه با اینکه از جمله ویژگی دولت‌ها، مشورت با آگاهان است، می‌فرمایند: کم‌تجربگان متکی به رای خود، هرگز در (مسئولیت) و زمامداری طمع نورزند (و هیچگاه نباید به اینگونه کسان مسئولیتی سپرده شود!)

امام علی (ع) فرمودند: امام (حاکم جامعه اسلامی) باید دریادل باشد و پر جرات.

پیامبر اکرم (ص) در رابطه با اینکه حق‌گرایی یکی دیگر از ویژگی‌های حکومت صالحان است، فرمودند: باتقواترین مردم کسی است که حق را بگوید چه به سود او باشد چه به زیان او.

پی‌نوشت:

نهج‌البلاغه /1117

وسائل 11/472

سوره اعراف آیه 199

غررالحکم /361

تحف‌العقول /47

بحار 75/98

بحار 70/288

منبع:

الحیات، محمدرضا حکیمی

انتهای پیام

کد N519588

وبگردی