آفتاب

پیشنهاد فرانسه برای محدود کردن "حق وتو" رای نیاورد

پیشنهاد فرانسه برای محدود کردن "حق وتو" رای نیاورد

پیش‌نویس قطعنامه فرانسه به شورای امنیت برای حذف "وتو" از نشست‌های این شورا که درباره جنایات جنگی، کشتار جمعی و نسل کشی برگزار می‌شود، رای نیاورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در افتتاحیه نشست ویژه شورای امنیت که برای بررسی پیش‌نویس قطعنامه آمریکا ضد داعش در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی برگزار شد گفت: ما طرح‌هایی داریم که به اطلاع عموم خواهیم رساند. مردم ما نمی‌توانند مکانیسم شورای امنیت را که در برابر کشتار جمعی فلج است درک کنند.

میادی کوریبرینا، وزیر امور خارجه مکزیک هم که در تدوین طرح فرانسه مشارکت داشت، با تایید نظر وزیر امور خارجه فرانسه گفت: حق وتو امتیاز نیست بلکه یک مسئولیت است.

این پیشنهاد با هدف اخذ تعهد از پنج عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه) که از حق وتو برخوردارند، از سوی کشور فرانسه مطرح شد تا این کشورها از وتو در مسائل مربوط به کشتار جمعی، جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت استفاده نکنند.

لوران فابیوس گفت: این تعهد باید ناکارآمدی شورای امنیت در برابر این جرایم همانند آنچه که در سوریه اتفاق می‌افتد را جبران کند.

در این نشست نزدیک به 20 کشور از جمله آمریکا، انگلیس و چین حضور داشتند در حالی که روسیه غایب بود.

انتهای پیام

کد N517438

وبگردی