آفتاب

کاهش علایم وزوز گوش با موسیقی درمانی

کاهش علایم وزوز گوش با موسیقی درمانی

محققان آلمانی دریافته‌اند که موسیقی درمانی به طوری که هر موسیقی برای هر کسی به طور اختصاصی و مطابق با سلیقه او ساخته شده باشد، می‌تواند علایم کسانی را که از تینیتوس (وزوز گوش) رنج می‌برند، کاهش دهد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، محققان با توجه به سلیقه هر بیمار برای او قطعه خاصی تدوین کردند و سپس فرکانس‌هایی را که با فرکانس وزوز گوش این بیماران بیشتر همخوانی داشت، از این قطعات خارج کردند.

پس از یک سال گوش دادن به این قطعات خاص، بیماران از کاهش مشخص صدای وزوز در گوش‌شان خبر دادند و این درحالی بود که کسانی که به موسیقی معمولی گوش کرده بودند، تغییری را گزارش نکردند.

وزوز گوش یک اختلال شایع در جوامع صنعتی است و به گفته پژوهشگران بین یک تا سه درصد از جمعیت جهان به این عارضه مبتلا هستند که می‌تواند روی کیفیت زندگی آنها تاثیر بسزایی بگذارد.

هیات پزشکی اتحادیه اروپا اعلام کرده است، کسانی که به مدت طولانی با صدای بلند به موسیقی گوش می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به کاهش شنوایی و وزوز گوش هستند.

به گفته محققان آلمانی علت اصلی بروز وزوز گوش هنوز مشخص نیست ولی مشخص شده غشر شنوایی در کسانی که به این عارضه مبتلا هستند، آسیب می‌بیند.

پژوهشگران معتقدند که می‌توان از قطعات موسیقی ساخته شده مطابق با سلیقه افراد به روشی کم هزینه برای تخفیف علایم این عارضه استفاده کرد.

نتیجه این مطالعه در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

کد N513534

وبگردی