آفتاب

دالایی لاما: هند نمونه سازگاری مذهبی است

دالایی لاما: هند نمونه سازگاری مذهبی است

دالایی لاما ضمن تحسین سازگاری مذهبی در هند و تاکید بر آن به عنوان اثبات امکان زندگی صلح آمیز، رهبران مذهبی جهانی را برای تفکر درباره مهم‌ترین مشکلات هند از جمله خشونت جنسی و فقر گسترده‌ دور هم جمع کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از آسوشیتدپرس، رهبر معنوی بودایی‌های تبت پس از فرار از چین در پی اعتراضات 1959 دهه‌هاست که در شهر داراسالای هند دوران تبعید خود را می‌گذارند.

دالایی لاما در آغاز نشست بین‌الادیان دو روزه در دهلی گفت، هند باید خود را به عنوان نمونه‌ای از سازگاری مذهبی به سایر کشورهای جهان نشان دهد.

او در ادامه اظهار کرد: هند تنها کشوری است که تمام ادیان بزرگ جهان در آن در کنار هم نه تنها در دنیای مدرن بلکه بیش از 1000 سال است که زندگی می‌کنند.

برنامه این نشست همچنین شامل گفت‌وگو درباره مشکلات مهم و بزرگ داخلی هند مانند فقر، حمله به زنان، تنزل محیط زیستی و خشونت همگانی است.

در همین حال پیروزی نارندرا مودی و حزب هندوی ملی گرای بهاراتیا جاناتای او و برکناری حزب کنگره از قدرت، برخی نگرانی‌ها را درباره همکاری او با هندوهای تندرو و احتمال تنش بین مسلمانان و هندوها ایجاد می‌کند. هندوها حدود 80 درصد از جمیعت این کشور را تشکیل می‌دهند.

دالایی لاما تاکید کرد هیچ توجیهی برای جنگ بر سر عقاید وجود ندارد.

وی در این باره گفت: اگر به تلویزیون یا روزنامه‌ها نگاه کنید، متوجه می‌شوید مردم به اسم دین کشته می‌شوند. مرگ به دلیل مسائل اقتصادی یا سیاسی ناراحت کننده اما قابل درک است. اما کشتن به نام عقیده، به دلیل داشتن عقاید مذهبی متفاوت غیرقابل تصور است.

انتهای پیام

کد N509489

وبگردی