آفتاب
جلیلی:

ارائه اطلاعات مالی قبل از ورود به بورس قدرت رقابت را کاهش می‌دهد

ارائه اطلاعات مالی قبل از ورود به بورس قدرت رقابت را کاهش می‌دهد

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 با تاکید بر لزوم شفافیت اطلاعات مالی شرکت‌ها برای ورود به بورس، گفت: ارائه اطلاعات مالی تا قبل از ورود به بورس قدرت رقابتی خیلی از شرکت‌ها را کاهش می‌دهد.

اسماعیلی جلیلی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: تا زمانی که شرکت‌ها وارد فضای واگذاری نشده‌اند حفظ محرمانگی اطلاعات مالیشان جزو تصمیمات شرکتی است که اتخاذ می‌شود.

وی گفت: این یک تکلیف قانونی است که صورت مالی شرکت‌هایی که قرار است واگذار شوند باید شفاف باشد، در بورس کمیته‌ای وجود دارد که اگر موردی غیر شفاف وجود داشته باشد یا صورت مالی مورد تایید نباشد واگذاری وارد مرحله بعد نمی شود، بنابراین این طور نیست که شرکت‌های قابل واگذاری هر طور که دوست دارند رفتار کنند.

وی افزود: هیات واگذاری، فرآیند واگذاری و مراحل آن را مورد بررسی قرار می‌دهد و صورت مالی ، تراز‌های شرکت‌ها و آخرین وضعیت نرخ گذاری اموال آنها را مشخص می‌کند، همچنین قیمت سهام این شرکت‌ها مشخص می‌شود و آنها وارد بورس می‌شوند.

نماینده‌ی مردم مسجد سلیمان در مجلس ادامه داد: این طور نیست که لزوما بگوییم این شرکت‌ها غیر شفاف هستند، زیرا این طور القاء می‌شود که آنها ممکن است شفاف عمل نکنند، در حالی که در بورس قرار است سهام این شرکت‌ها کشف قیمت شود و بورس هم ساز و کار و ابزار خاص خود را دارد و هر قیمت و ترازی را چشم‌بسته قبول نمی‌کند، بلکه بررسی‌های خاص خود را انجام می‌دهد.

جلیلی ادامه داد: این که شرکت‌های قابل واگذاری باید شفاف عمل کنند موضوعی است که در قانون پیش بینی شده اما اگر بخواهیم در صورت‌های ارائه شده تشکیک کنیم بحث دیگری است، زیرا اگر واقعا صورت مالی شرکتی غیر شفاف باشد حتما هیات واگذاری و بورس آن را قبول نخواهد کرد، بلکه باید اطلاعات واقعی ارائه شود و نمی‌توان این نگاه بدبینانه را تعمیم دا، زیرا در این صورت تمام سازمانهایی که مسئول رسیدگی به این کار هستند زیر سوال می‌روند، لذا اگر مورد خاصی است که غیر شفاف عمل شده راه اعلام کنند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های واگذار شده از طریق بورس مراحل قانونی لازم را طی کردند خاطرنشان کرد: ممکن است برخی شرکت‌ها در حین واگذاری، مدارک، مستندات یا اطلاعات مورد نیاز را برای یک مرحله‌ای به طور کامل در اختیار نگذارند اما با گام‌های بعدی که برای ورود به بورس طی می شود صورت‌های مالی آنها به صورت شفاف در جلسات کارشناسی ارزیابی و بعد در مورد آنها تصمیم گیری می‌شود.

این عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس اضافه کرد: با توجه به اینکه شرکت‌های زیر نظر مجموعه‌های دولتی به نوعی اموال دولت محسوب می‌شوند، دولت هم راضی نمی‌شود به راحتی منابع خود را از دست بدهد و حساسیت‌های لازم در سازمان خصوصی سازی ، هیات واگذاری و سازمان بورس برای کنترل در هر مرحله‌ای اعمال می‌شود.

جلیلی ادامه داد: اگر قرار است نهادهای مختلف در فضای رقابتی وارد شوند باید اطلاعات مالیشان را دراختیار بقیه قرار دهند و به طور شفاف حجم معاملات، میزان گردش مالی و ذخایر خود رااعلام کنند تا بقیه از اطلاعات مالی آنها مطلع باشند، اما این بدان معنا نیست که اینها متخلف هستند، بلکه آنها روش‌های خاص خود را دارند و توسط موسسات معتبر حسابرسی کنترل مالی می‌شوند و فعالیت‌های آنها بررسی می‌شود.

نماینده مردم مسجد سلیمان درمجلس با تاکید بر این که شرکت‌ها برای ورود به بورس باید مراحل لازم را طی کنند گفت: تا قبل از ورود به بورس ارائه اطلاعات مالی قدرت رقابتی خیلی از شرکت‌ها را کاهش می‌دهد بنابراین تا زمانی که آنها وارد فضای واگذاری نشده‌اند حفظ محرمانگی اطلاعات مالیشان جزو تصمیمات شرکتی است که اتخاذ می‌شود، اما از زمانی که بخواهند وارد فرآیند واگذاری شوند باید مراحل لازم را طی کنند واسناد ترازها وحساب‌های مالی خود را ارائه کنند.

وی در پایان درباره‌ی این که آیا مقاومتی از سوی این شرکت‌ها برای ارائه اطلاعات مالی در زمان واگذاری وجود دارد گفت: وقتی تکلیف قانونی هست باید به آن عمل شود ضمن این که این نهادها نیستند که واگذار می‌شوند بلکه شرکت‌هایی که زیر مجموعه نهادها فعالیت می‌کنند و بعضا از منابع دولتی استفاده می‌کنند یا مالک دوست است یا نهاد عمومی غیر دولتی هستند که سهم عمده‌ای از آنها توسط دولت تامین می‌شود برای این که مشمول واگذاری شوند باید فرآیند مذکور را طی کنند.

انتهای پیام

کد N508660

وبگردی