آفتاب
گزارش خبری/

برگزاری جشنواره یادبود قربانیان"صبرا" و "شتیلا" در سی و دومین سالگرد فاجعه

برگزاری جشنواره یادبود قربانیان"صبرا" و "شتیلا" در سی و دومین سالگرد فاجعه

فاجعه قتل عام ساکنان فلسطینی اردوگاه صبرا و شتیلا توسط رژیم صهیونیستی یکی از هولناک ترین جنایاتی بود که این رژیم علیه صدها فلسطینی مرتکب شد و پس از گذشت سالها هنوز از شدت عمق این فاجعه در اذهان و افکار عمومی جهان کاسته نشده است، همزمان با سالروز وقوع این فاجعه سازمان آزادی بخش فلسطین(ساف) جشنواره ای را در یادبود قربانیان این فاجعه برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، امروز که سی و دومین سالروز آغاز فاجعه هولناک دو اردوگاه فلسطینی "صبرا" و "شتیلا" در لبنان است، فسطینیها با تجمع در ارودگاه جنین در کرانه باختری گرد هم آمده و جشنواره ای در خصوص یادبود قربانیان این حادثه برگزار شد.

در این جشنواره که بسیاری از گروههای سازمان آزادی بخش فلسطین(ساف) حضور داشتند "ابومازن" و چند تن از رهبران تشکیلا خودگردان فلسطین سخنرانی کردند.

فاجعه صبرا و شتیلا، کشتار حدود 5هزار فلسطینی در سه روز

صبرا و شتیلا دو اردوگاه از مجموع 12 اردوگاه فسطینی در لبنان بود که بالغ بر 20 هزار نفر فلسطینی در آن سکونت داشتند.

در این حادثه که در روزهای شانزدهم تا هجدهم سپتامبر سال 1982 رخ داد، حدود پنج هزار نفر از ساکنان این اردوگاهها که اغلب و زنان و کودکان فسطینی بودند به شهادت رسیدند، یعنی حدود یک چهارم جمعیت ساکنان این اردوگاهها.

"آریل شارون" که در آن زمان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بود با همکاری "رافائل ایتان" رئیس ستاد جنگ این رژیم رهبری این کشتار وحشیانه را بر عهده داشت و فالانژیستهای لبنان نیز رژیم صهیونیستی را در ارتکاب این جنایت بی سابقه بشری همراهی کردند.

 

 

رژیم صهیونیستی با محاصره این دو اردوگاه از تسلیحات متعددی از جمله بمبهای فسفری برای قتل عام ساکنین این اردوگاهها استفاده کرد و پس از پایان روز سوم این فاجعه کوچه های صبرا و شتیلا مملو از اجساد قربانیانی بود که به فجیع ترین وضع ممکن سلاخی شده بودند.

آریل شارون پس از این جنایت هوناک به قصاب صبرا و شتیلا معروف شد.

این در حالی است که ارتکاب چنین جنایتی به دور از چشم رسانه ها انجام شد و نظامیان رژیم صهیونیستی با محاصره این اروگاهها از ورود هرگونه خبرنگار و عوامل رسانه ها به داخل آن جلوگیری کردند.

آمریکا پشت پرده فاجعه صبرا و شتیلا

روزنامه نیویورک تایمز در سال 2012 با انتشار گزارشی از وجود اسنادی دال بر دست داشتن آمریکا در جنایت صبرا و شتیلا خبر داد.

بر اساس این گزارش در 17 سپتامبر سال 1982 و همزمان با وقوع این جنایات آریل شارون دیداری با "موریس درابر" نماینده وقت آمریکا در خاورمیانه داشته و هماهنگیهایی را در این خصوص با وی انجام داد.

 

اهداف و بهانه های رژیم صهیونیستی از کشتار مردم بی گناه

بهانه رژیم صهیونیستی برای ارتکاب چنین جنایتی جستجوی 1500 نفر از مبارزان فلسطینی تحت پیگرد رژیم صهیونیستی بود و این در حالی است که این افراد در این اردوگاهها اقامت نداشتند و ساکنان صبرا و شتیلا اغلب سالخوردگان ، زنان و کودکان بودند.

 رژیم صهیونیستی دو هدف را در این جنایت دنبال می کرد اول تخریب روحیه مبارزین فلسطینی و همپیمانان لبنانی آنها و اشاعه رعب و وحشت در میان فلسطینیها و دوم دامن زدن به جنگهای داخلی لبنان که درآن زمان بیروت با آن دست  پنجه نرم می کرد.

پس از قتل عام زنان و کودکان بیشمار بولدوزرهای اسرائیلی خانه های فسطینیها را در این اردوگاهها با خاک یکسان کردند.

جنایت صبرا و شتیلا قطعا اولین جنایتی نیست که رژیم صهیونیستی در حق مردم فسطین مرتکب شد، جنایتهای رقبیه، دیر یاسین، الطنطوره پیش از صبرا و شتیلا و حمله به اردوگاه جنین پس از آن از دیگر جنایات رژیم اشغالگر قدس علیه فلسطینیها است.

جنگ 51 روزه غزه که بیش از 2هزار شهید و هزاران زخمی برجای گذاشت، آخرین جنایت رژیم صهیونیستی علیه فسطینیها در قاب نسل کشی به شمار می آید.

کد N505094

وبگردی